Köra med skuren cylinder tills vidare?

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
Honda NS125F
Tja!
Har en honda NS125F med en skuren cylinder som jag letar delar till. Grejen är att den fortfarande går rätt bra, och hade jag inte sett repan i cylindern hade jag aldrig märkt nåt. Så undrar då om det är farligt för resten av motorn att köra med cylindern tills vidare? Kolven är hyfsat fin.

Tacksam för svar!
 
Om du gradar av kanterna i repan så ska man väl kunna köra med den :)
 
Beror helt på hur allvarligt den skurit hur stor risk det är att köra vidare.

I bästa fall händer ingenting, i värsta fall knäcks vevstaken och slår helt sönder både vevhus och cylinder och kanske lite drev i lådan. Visserligen extremt ovanligt men tråkigt när det händer.
 
Riskerar inte toppens insida att ta skada? Om det börjar dyka upp olja i avgasröret så är det inget bra tecken.
 
Eller så är det ett bra tecken, olja i avgasröret är väl normalt på två-taktare vad jag vet? :P
 
Även om kolven ser bra ut, hur bra löper kolvringarna i sina spår??

När skar den & Varför ??

Tror inte den har skurit !!, bara nypit.
 
Last edited:
Vet faktiskt inte när eller varför den skar, var så när jag köpte den. Upptäckte det inte förrän jag tog av cylindern, så den har antagligen redan gått en bit som den är. Bara jag har säkert kört 20 mil.
Repan är några mm djup, så tror inte att den bara nypit.
 
Vet faktiskt inte när eller varför den skar, var så när jag köpte den. Upptäckte det inte förrän jag tog av cylindern, så den har antagligen redan gått en bit som den är. Bara jag har säkert kört 20 mil.
Repan är några mm djup, så tror inte att den bara nypit.



NÅGRA MM :skrämd

några mm är jäkligt mycket x)

är det inte nicasil lopp i den cylindern?

om cylinder från nsr passar så ligger det en ny ute på tradera nu !
 
några mm var kanske fel uttryck, kan inte säga exakt men gissar på runt 1.5mm iallafall. Tyvärr passar inte cylinder från nsr :huvet
 
Fortfarande väldigt mycket.

Jag tycker det med. Vad kan orsaka en sån stor repa? Jag misstänker att nå skit kommit in. Har dock löst problemet, ny motor på G :)
Ska kolla att kylning fungerar, att förgasarn är rätt bestyckad samt att luftfiltret är fint och sitter på som det ska. Nåt mer att tänka på så det inte händer igen?
 
det kan hända att en av ringarna gått sönder eller att nållagret är skrot. hur mkt har du plockat ner? hur ser repan ut, det är möjligt det kan gå att fortsätta åka med. om du ändå planerar att byta maskin menar jag.

knäpp en bild så kan vi hjälpa dig bättre. dock kan inte jag förstå hur du lyckats få en mm djup repa utan att cylindern ser ut som skrot.

sen ska du kolla oljepumpen om du åker med separatsmörjning.
 
det kan hända att en av ringarna gått sönder eller att nållagret är skrot. hur mkt har du plockat ner? hur ser repan ut, det är möjligt det kan gå att fortsätta åka med. om du ändå planerar att byta maskin menar jag.

knäpp en bild så kan vi hjälpa dig bättre. dock kan inte jag förstå hur du lyckats få en mm djup repa utan att cylindern ser ut som skrot.

sen ska du kolla oljepumpen om du åker med separatsmörjning.

Tack för svar!
Lägger upp en bild imorgon. Ringarna ser hela ut, nållagret vet jag inte. Har bara rivit av cylinder och kolv.
 
Får göra det. Ska snart ut i garaget så kan knäppa bild då. Kan tillägga att jag inte kör med separat smörjning
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top