Köra med skivbromslås ingen höjdare. hjälp tack

phille_

The way of the Ninja
Gick med
12 Nov 2007
Hoj
zx6r 98
gjorde en liten tabbe, körde iväg med skivbromslåset kvar. skivan klarade sig turligt nog. Men oket fick sig en smäll.

Problemet är nu att när man bromsar så finns det inget "tryck" utan man måste pumpa 3-4 gånger innan den tar och då funkar det. Men nästa gång jag bromsar så är det samma problem. Den läcker ingen olja, jag har bytat bromsolja men ingen förbättring.

Jag vet att detta har hänt någon annan så det borde finnas dom som vet vad det är för fel.

Tacksam för svar

Det är skivan som är sned. Den trycker tillbaka kolvarna in i oket och när du sedan vill bromsa så når inte bromsbeläggen fram till skivan förrän du pumpat några ggr. Sedan räcker det att skivan snurrar ett varv så har kolvarna tryckts tillbaka igen och så kommer det att fortsätta tills du har monterat en rak skiva.

Been there, done that, TWICE :mad:

EDIT; Det kan ju vara oket som flyttat sig ur läge men jag tror det är skivan.

Det pulserar inte men det låter när skivan snurrar. Någon som vet en bra affär/internet man kan hitta en bra billig skiva?

Jag har kollat på oket och det finns inget märke från låset, så det är väl skivan då.

Välkommen i klubben. Dyra erfarenheter gör man. VAd gäller skivor, kolla med www.addemoto.se de ligger i lund. De har flyttat några gånger de sista åren(malmö/lomma/åkarp/lund) så ?

Jag glömde låset förra veckan också. Jag skulle backa cykeln först så skivan klarade sig däremot så spräckte jag framskärmen. Den är nog inte billig (kolfiber).

Välkommen i klubben. Dyra erfarenheter gör man. VAd gäller skivor, kolla med www.addemoto.se de ligger i lund. De har flyttat några gånger de sista åren(malmö/lomma/åkarp/lund) så ?

Ringde till addemoto dom har en för 1695:- låter betydligt mycket billigare än orginal för 3500:-
Men tror ni det är ok kvalitet, någon som handlat där innan?

sticker dit imorgon och hämtar den, orkar inte leta längre. vill ut och köra:yoparty. ebay är ju billigt och bra men sen är det ju frakt och skit på det.

Sätt ett gummiband runt handbroms-gashandtag när du parkerar så kan du inte köra i väg innan du tar bort det:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph