Köra med paj packbox?

jp.pettson

Är man trött så är man...
Gick med
27 Mar 2012
Hoj
CBR 600RR -03. Mina ex, R6 -02, Gsxr 750 -02, Gsxr 600 -04, R1 -00
Tjena!

Upptäckte förra helgen att framgaffeln läckte olja, och gjorde ett snabbt totalt okvalificerat konstaterande att packboxen i ena gaffelbenet måste gått.
Nu är min fråga om man kan köra med en paj packbox?
Det rinner lite olja ner på bromsoket, vilket kanske inte känns så bra, men lite spänning förhöjer vardagslivet:)
Kan gaffeln skadas mer av att köras med?
Har ändå inte hunnit köra i veckan, men imon ska solen skina och jag är såååå sugen.
Någon som har koll på läget?

PS. "Totalt okvalificerat" innebär att jag älskar att köra hoj, men gråter för jag inte har råd att anställa någon som tom. tvättar den åt mig :3freak

Köra kan man väl, men klart olämpligt!! Om d bara e lite rinn så ere bara linda en papperbit eller trasa runt gaffelbenet sålänge. Men som sagt inget som rekomenderas. Pmá annars om du vill ha hjälp.

Tack för svaret!
Vad är definition av "klart olämpligt":) Kan jag bara få 5-6 mil, så skulle det nog stilla suget tills det är fixat. Fick tid i veckan nu hos Honda, då jag själv max byter bromsbelägg eller olja själv, helt jävla inkompetent med verktyg i handen.

Potentiella faror är att det läcker olja på bromsarna så du tappar bromsverkan eller läcker olja på däcket så du tappar fäste.
Om det rinner lite smått medans man står still så kan det spruta ut som fan när man bromsar iom att hojen niger o komprimerar gaffeln.

Typ.

Tack för svaren.
Det rinner inget vid stillastående, utan enbart när dämparen trycks ihop.
Men det låter som jag ska överväga rejält innan jag kör, eller kanske helt enkelt låta bli:(

Du säger att det rinner ner på bromsoket - jag säger att du inte kör
Mer innan packboxarna (i båda benen) är bytt.

Måste du prompt köra, stripa fast en trasa på gaffelbenet som suger åt sig oljan!

Bladmått od brukar fixa många läkage, bara att prova.

Annars så är det bara att byta boxar som gäller att köra med läkage är urbota dumt, hur körkåt man än är.

Sealmate verktyget är skräp. Det är för tjockt och förstör bara din redan skadade packbox ännu mer. Bladmått kan funka men repar du gaffelbenet så blir det aldrig tätt igen.

Byt packbox. Det är säkert dags att byta gaffelolja ändå. Good luck!

Sägs kunna leda till mer spännande tendenser än dålig frambroms när du får oljbemängda bromsbelägg/bromskiva. Först tar det dåligt, sen tar det ännu sämre och efter det så nyper det... sen ligger du där. Fråga mig inte om den tekniska anledningen men hört talas om det mer än en gång.

Oljebemängda bromsklotsar = kasta.

Sägs kunna leda till mer spännande tendenser än dålig frambroms när du får oljbemängda bromsbelägg/bromskiva. Först tar det dåligt, sen tar det ännu sämre och efter det så nyper det... sen ligger du där. Fråga mig inte om den tekniska anledningen men hört talas om det mer än en gång.

Det dära med att om det kommer olja på skiva & bromsklossar o att det ska nypa har jag inte hört & har inte inträffat mig en fasten jag kört med årena med olika hojar som det riktigt drängt in ena oket, det ända är att det blev i princip kanske 20% bromsvärkan max på den sidan.

Det stämer till 90% att bromsklossen är bara att kassera om den blir drängt i olja/bromsvätska.

Min ena gaffel läckte vänsterfram föra året men torka av o körde jävel många gånger varvstopp på 6an :)

Till TS om du måste ut & köra så torka rent det som runnit ut o alternativ linda en trasa runt gaffeln den silvriga delen över bromsoket ( inte på det kromade benet ) o ut o kör.

Good shit, alla svaren, tackar.
Jag har dock kommit på lösningen nu, som hitintills håller i teorin i alla fall.
Söndag morgon och inta bakis = ut och springa en runda
Lösningen på mitt hoj problem blir då att jag springer till benen viker sig, så jag efteråt blir så stel att jag inte kan få på mig skinnstället (har precis intalat mig att hojen absolut inte går starta utan skinnställ på sig).
Tråkig lösning, men en lösning:huvet

Ser ni någon däckad löpare runt riddarfjärden om 2-3 timmar kan ni väl tuta lite, så ska jag titta upp och glädjas med er som kan köra en dag som denna, grattis till er:tummenupp
Grattis till alla er andra som kommer få en underbar kördag idag

Sealmate verktyget är skräp. Det är för tjockt och förstör bara din redan skadade packbox ännu mer. Bladmått kan funka men repar du gaffelbenet så blir det aldrig tätt igen.

Handhavande fel?
Funkar för mig varje gång!

+1

Detta är även anledningen till att det ej är ok med läckande gaffelben på besiktningen.

När oljan blir för varm riskerar men nypet..

Har du använt Seal Mate eller gissar du bara?

Samma tjocklek som ett A4 papper ungefär (0,15 - 0,20 mm)

Tror att ett bladmått förstör mer eftersom det har vassa kanter till skillnad mot Seal Mate

/S

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...