Köra med läckande gaffel

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Köpte en GSX-R 1000 idag och när jag landade hojjen efter en pigg körning så ser jag att ena gaffelbenet sölar olja om sig. Vågar man köra med det någon vecka innan verkstaden kan fixa det eller skall man parkera? Mer än lovligt sugen på att köra men vill ha det säkert.

Det beror väl på hur det känns att bromsa med olja på skivan.

Om det runnit ner dit... Men torka bort oljan! Med en trasa runt gaffelbenet och inget banåka så får man lite sämre dämpning men inget värre. Men om det pissar rejält, vilket är ovanligt, så får man byta packbox lite tidigare...:)

Tror nog jag avråder från att köra. Jag har varit med om nedsölade skivor i en situation då jag hade behövt bra bett i bromsarna. I trafiken kan det vara svårt att förutse det oväntade.
Om du kan tömma ur benet helt och sedan torka rent så skulle det väl vara ok att köra tills du får tid att byta.

Stick in det ganska långt och drag det utåt samtidigt som du följer runt gaffelnenet så att skräpet kommer ut.. Eller klipp en bit plast så den får en krok som på filmen :) det viktiga är att få ut skräpet som ev fastnat.

Tror nog jag avråder från att köra. Jag har varit med om nedsölade skivor i en situation då jag hade behövt bra bett i bromsarna. I trafiken kan det vara svårt att förutse det oväntade.
Om du kan tömma ur benet helt och sedan torka rent så skulle det väl vara ok att köra tills du får tid att byta.

Om du har nollkoll så kan det naturligtvis rinna ner på skivorna men så illa är det sällan hos de flesta!:rolleyes:

Om du har nollkoll så kan det naturligtvis rinna ner på skivorna men så illa är det sällan hos de flesta!:rolleyes:

Tills jag vet hur mycket läckage det handlar om skadar det inte att mana till försiktighet på rätt sida. Statistiken är tråkig nog som den är.

Vänligen presentera den tråkiga statistiken! :tummenupp

Jag har aldrig hört talas om att packboxen/packboxarna kan läcka så mycket på kort tid att det inte finns möjlighet att märka det.:)

Eftersom oljan har en förmåga att klägga ner lite varstans så ta med ett byte av bromsbelägg i kalkylen över hur viktigt det är att köra några dagar till innan du hinner fixa det.

Rengör innan avfärd och knyt en del av ett lakan runt gaffeln. Har jag själv gjort utan bekymmer. Du känner om du bör köra mer när dämpninge försvinner men det tar ett bra tag och kräver hyfsat läckage.

Jag tror inte gaffeln mår så bra att köra torr.
Men om man absolut måste köra så går det nog....

bäst och snabbast är nog att plocka bort gaffelbenen och lämna in den till någon som kan fixa den, det brukar vara snabbare än att försöka hinna laga den själv:hej

Jag vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm brukar det kunna fixas på ett par dagar

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck