Köra med helt åt helvete spänd kedja!

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Tjena!

Köpte en GSXR600 -00 (25kw) för ett tag sen och har väl åkt en 30 mil allt som allt med den nu.

Drivpaketet hade gått ca. 500 mil när jag köpte den och således så gav jag den bara en snabb blick vid köpet och har sedan dess inte brytt mig om det.

Det enda som slog mig var hur klonkig den var i vxl-lådan, men jag antog att det var normalt.

Besiktigade hojen igår och då kände bes. mannen på kedjan och tro på fan att den var så spänd att man kunde spela banjo med den..

Spände om kedjan direkt så den satt som sig bör och vips så försvann massor av vxl-klonk och hojen gick mycket mjukare.

Frågan är nu huruvida växel-lådan kan ta skada utav för spänd kedja?
Tur som är så är hojen bara 25kw så den har ju inte levererat några megakrafter direkt men man blir ju lite orolig.

Hur kan jag kontrollera om kedjan är slut?
Vad är acceptabelt glapp i sidled?

//Rickard
 
Självklart tar den skada mer eller mindre. Det beror ju på hur länge man kört så. Den borde kunna ta lika mycket skada oberoende av effekt. Föreställ dig hur den beter sig i ett gupp så svingen sträcker kedjan och vill dra utgående axel bakåt.

Du kan dra bak på kedjan så ska den inte glappa ut från drevet mer än några få mm. Men det är nog inte kedjan du bör oroa dig för i första hand.

EDIT: När jag läste mitt eget inlägg så föreföll det som om din hoj skulle vara ett vrak pga detta. Vad jag menar är att Ja, den kan ta skada. Men hur mycket är ju svårt att gissa.
 
Last edited:
Instämmer med gulleplutt.
Det som i första hand tar skada är utgående axel och/eller yttre lagret på nämnd axel.
(jag tror nog att lagret oftast går före axeln)
Kraften som uppstår när svingen fjädrar kan nästan bli oändligt stor.
 
Som många sagt, lådan tar inte skada i första hand, utan utgående axel (i bästa fall bara lagrena). Menar du inte rycker när du säger "klonkar"?
 
Som många sagt, lådan tar inte skada i första hand, utan utgående axel (i bästa fall bara lagrena). Menar du inte rycker när du säger "klonkar"?

Mja, den ryckte lite, var lite bråkig att få i växlarna och klonkade lite.
Tog bara en kort tur igår och den kändes ljusår smidigare.

Förstår hur ni menar med utgående axeln och lagret iallafall!

Så jävla surt att någon satans klåpare har fulmekat på min hoj :gnissla
 
Så jävla surt att någon satans klåpare har fulmekat på min hoj :gnissla

Hmm, inte för att vara elak,men det känns som om du borde ta åt dig lite själv av benämningen (satans klåpare) om du nu köpt en hoj o inte ens kollat kedjan innan du köpte den o sen kört 30mil..:va
 
Hmm, inte för att vara elak,men det känns som om du borde ta åt dig lite själv av benämningen (satans klåpare) om du nu köpt en hoj o inte ens kollat kedjan innan du köpte den o sen kört 30mil..:va

Gjorde bara en okulärbesiktning, inte så att jag kände på spelet..
Han verkade ha så bra koll på alla bitarna och drivpaketet hade ju inte gått långt så att kolla spelet var ingen tanke som dök upp i mitt huvud.

Dom 30 milen har jag kört på två dagar, har bara kört hojen två dagar :tungan
 
Gjorde bara en okulärbesiktning, inte så att jag kände på spelet..
Han verkade ha så bra koll på alla bitarna och drivpaketet hade ju inte gått långt så att kolla spelet var ingen tanke som dök upp i mitt huvud.

Dom 30 milen har jag kört på två dagar, har bara kört hojen två dagar :tungan

Det är inte ett damdrivpaket då? :va






















:D
 
Gjorde bara en okulärbesiktning, inte så att jag kände på spelet..
Han verkade ha så bra koll på alla bitarna och drivpaketet hade ju inte gått långt så att kolla spelet var ingen tanke som dök upp i mitt huvud.

Dom 30 milen har jag kört på två dagar, har bara kört hojen två dagar :tungan

Alltså vad jag fattar nu, så "väsnas" inte hojen? om det inte låter som kaffemal ifrån lådan så behöver du inte oroa dig.
 
En från början korrekt spänd kedja kan på hela eller delar av varvet bli spänd som en fiolsträng när några länkar skurit.

Om utgående lagret tagit skada så brukar det som sagt låta en del, plus att tätningen brukar börja läcka när axeln inte längre centrerar.
 
En från början korrekt spänd kedja kan på hela eller delar av varvet bli spänd som en fiolsträng när några länkar skurit.

Om utgående lagret tagit skada så brukar det som sagt låta en del, plus att tätningen brukar börja läcka när axeln inte längre centrerar.

Tack för det svaret :)

Ska rulla hojen lite och kontrollera spelet.


Det är inte ett damdrivpaket då? :va



:D

Nja, det ser ut som att det passar bra och någon tuttplats finns där inte :D
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top