Köra med helljus i dagsljus

Hittills har det räckt med halvljuset. Aldrig haft tanke på helljus =)
 
Det finns ju några lampor som ger upp till 40% mer ljus även fast det bara är 55w på halvljuset. Och själv så tycker jag nog att det bländar en del.. Sen finns det ju typ 80/100w lampor om man har H4 som det oftast sitter på hojar.
Dessa 80/100w lampor ger dock en betydligt högre värme då de sitter i strålkastaren, på min gamla skitbil började det att smälta lite i plasten (Ford escort -93) så jag skulle inte rekomendera denna typ av infraljus(värme)
 
Och sen, när det blir riktigt mörkt, så stänger jag av.
Hohooo! :-D Ja, va fan, riktiga män kör hoj utan lyse och knallpulver innanför västen!

Nej, jag kör inte med helljus. Finner ingen mening i att reta upp andra trafikanter, jag tycker bättre om att kramas i trafiken. Fast risken är ju att man även får hångla upp framskärmen på nån grå Volvo med ouppmärksam förare. Men ska jag vara ärlig så kör jag väldigt försiktigt, i varje fall om man jämför med adrenalinpimplare.

/perris
 
Last edited:
Bara onödigt att reta upp andra trafikanter mer än nödvändigt, slutar bara med att massa bilister kommer blända alla hojar dom ser för att "ge igen".
Jag bryr mig föga att ett par bilister blir retade. Och blända igen får de gärna göra, jag kör med mörkt visir :D

Jag resonerar som Sandstream, kör som dom inte ser mig istället. Har funkat bra i 10 år iallafall.
Jag utgår också från att de inte ser mig + helljus på. Det har funkat i 20 år.
 
Det finns ju några lampor som ger upp till 40% mer ljus även fast det bara är 55w på halvljuset. Och själv så tycker jag nog att det bländar en del.. Sen finns det ju typ 80/100w lampor om man har H4 som det oftast sitter på hojar.

Kör med H4 90/130W
Lagligt ? det skiter jag i.
Där är bra tryck i dom i allafall.
 
Kör också med helljus på, men bländar av om jag ligger bakom någon en längre tid. På dagen är det inte så många som blir irriterade och ljustutare mig, däremot när det börjar mörkna på.

Fast när tjejen sitter därbak så skippar jag helljus, för då pekar ljusen uppåt rätt bra, lyser på skyltarna som hänger över vägen. Å då börjar det nästan kännas lite pinsamt =)

Men försöker alltid köra som om jag var osynlig iallafall.
 
Ni vet väl att det är fullt lagligt att använda halvljuset i kombination med dimljus/varselljus dagtid på en mc? :tummenupp

Det finns inte heller några regler om hur många man som max får ha (men helst ska man tydligen då ha två ljus som bildar en triangel med halvljuset).

Tyvär så får man inte använda den ljuskombinationen när det är mörkt ute. Då är det antingen helljus eller halvljus om gäller. Men det finns ingen begränsning för hur många helljus man som max får ha. :)
 
Ett vanligt 55/60 helljus bländar inte ett skit under dagtid.. Däremot är det irriterande att ha i backspegeln vid gruppkörningar, men där behövs det ändå inte för att synas.
Solreflexer i vindrutan på en mötande bil är bra mycket ljusstarkare än ett futtigt helljus på hojen.. Sedan jag började köra med helljus dagtid är det bara ett fåtal som ljustutat och antalet bilar som svängt ut framför mig har minskat till nära noll.. Min fuzzhat hjälper också till lite..
 
Åker alltid runt på slangen så ingen skulle märka någon skillnad om jag hade hel eller halvljus, för det pekar alltid mot månen iallafall.... HA HA HA...

Se motorcykelåkandet som ett TV-spel, alla försöker ha ihjäl dig och du har bara ett liv istället för tre... Kommer att få dig att öka marginalerna.
 
Jag använder följande princip:

- Är det tillräckligt ljust för att använda mitt mörktonade visir = helljus.
- Måste jag använde det vanliga visiriet = halvljus

Dessutom tror jag att olika hojar ger olika mycket ljus med helljuset på. Jag har aldrig mött någon som uttryckligen visat att mina lampor bländar
 
Citat:
Inskickat av snajdarn
... o åker man i grupp e det helt jävla livsfarligt när nåt hjon åker med helljuset på


Låter som om du inte varit "tätförare" speciellt många gånger... När man ligger först underlättar det enormt när man ska räkna in o kolla att alla är med om alla har ordentligt lyse.
 
Citat:

Låter som om du inte varit "tätförare" speciellt många gånger... När man ligger först underlättar det enormt när man ska räkna in o kolla att alla är med om alla har ordentligt lyse.

Jooo, jag håller med, mycket lättare att ha koll på sina "kollegor" när man gruppkör!
 
alltid helljus, om man inte hamnar bakom en bil i evigheter, då kan man kanske vara snäll å blända av!

Bättre å irritera några och bli sedd än att inte bli sedd och kanske påkörd
 
Citat:
Inskickat av snajdarn
... o åker man i grupp e det helt jävla livsfarligt när nåt hjon åker med helljuset på


Låter som om du inte varit "tätförare" speciellt många gånger... När man ligger först underlättar det enormt när man ska räkna in o kolla att alla är med om alla har ordentligt lyse.


Skämtar du??

Hur kul e det att varje gång man tittar i spegeln ser ljusa fläckar när man försöker se framåt igen bara för nån kör me helljus?!

Stämmer ju jätte bra att ni syns i trafiken men det e ju ruskigt egoistiskt..

"bara folk ser mej sen skiter ja i resten"

E man så rädd så vidhåller ja att man borde söka en annan hobby/färdmedel!!
 
Kör jag på motarden har jag nästan altid helljus på men det är för att jag har dubbelljus och dom syns riktigt dåligt... Annars aldrig
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top