Köra med eller utan dubb i skogen?

Flemm

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha R1 2000
Tjena!

Jag har nyss köpt en Yamaha YZ 250F som jag skall använda nu under vinteren till lite cross och enduro.

Men jag undrade på hur ni gör när ni kjør enduro.
Kjör ni med dubbar , eller går det bra att köra uten dubb på snö, när man kör enduro?

Tack för svar!

enduro dubb i skogen är de bästa på vintern, du kommer älska de speciellt över alla rötter och grenar......ta de lungt över berg och stenar de bättar inte skit bra där :D

Det går inte att åka utan dubb så finns inte så många alternativ :D

har dubbat på nu men det finns fan inge snöööö,sliter man mycket på dubben om man kör grus/skog?

Är det 10 grader varmt och det inte finns någon tjäle eller frost i marken så behövs inte dubb.

Men är det lite fruset eller har varit kallt i marken så känns det bra med dubb. Isen dyker upp när man minst anar det.
Det behöver inte vara minusgrader i luften för att isen skall bildas. upp till ca 4 grader kan det bildas is, om förutsättningarna är de rätt.

(lika bra att kränga på dubbdäcken)

Jag tycker det funkar ganska bra på fruset även utan dubb. Men man måste mjuka upp fjädringen rejält så man får lite grepp.
Mjuka sandbanor blir nästan som hårdbanor vid tjäle.

Men man måste hålla ögonen öppna för isfläckar särskillt i enduro blir det ju svårare komma ihåg var isfläckarna låg. Och att frusen mark är halare än icke frusen även utan is märker man väldigt snabbt.

Sen går det ju naturligtvis bättre med dubb men jag är dels för snål att slakta ett dubbdäck per träningspass vilket man i värsta fall kan göra på frusen mark. Och dels ser jag det som bättre träning att köra utan dubb så länge det är isfritt. Dubbdäck på frusen mark greppar ju som själve satan så det liknar ju liksom ingenting man tävlar på.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park