Köra med bandäck på gata?

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
CBR954
Jag pratade med en kille igår som hade ett par använda bandäck till salu (slitna på sidorna men i stort sett oanvända på mitten). Eftersom mina nuvarande däck är slitna precis tvärtom lät det lockande och priset verkade bra också, 750:- / paret.

Men, sen kom jag på att det kanske är skillnad på bana och gata... framförallt behöver väl bandäck vara varma för att ha bra grepp? Vad säger ni, är det stor skillnad? Vad händer om man kör "inspirerat" utan att fått värme i däcken först? Bör jag avböja?

Tacksam för råd! (glömde att skriva vilka däck det är: Pirelli SuperCorsa)

Martin

Spelar ingen roll, du kommer inte att behöva nytt bakdäck på 150 mil ändå. Det är tufft med platta bakdäck. Det är nog bättre att köpa beggade bandäck på/ precis efter ett rejs än att dina däck ligger över vintern och möglar.
Men för oss som inte åker så snabbt så tror jag inte att det spelat så stor roll.

soppatorsken skrev:
Spelar ingen roll, du kommer inte att behöva nytt bakdäck på 150 mil ändå. Det är tufft med platta bakdäck. Det är nog bättre att köpa beggade bandäck på/ precis efter ett rejs än att dina däck ligger över vintern och möglar.
Men för oss som inte åker så snabbt så tror jag inte att det spelat så stor roll.

Supercorsa verkar inte vara några problem att åka gata med, akta dig däremot för pilot race. Jag hade ett medium ibak å det var det mest sladdande däcket jag åkte på, (på gatan) men efter några varv på bana så RåKKar det superphet. Det är ett litet hat/kärlek förhållande till det däcket.

Rätt däck till rätt uppgift, annars blir det ju farligt :tummenupp

Tackar för råden, det lutar åt att jag köper av honom om jag lyckas köra slut på nuvarande däcken i år. Kan vara kul att prova på riktigt bra däck.

Hur långt tror ni att man kan köra på dem?

Han hade förmodligen flera par till salu, pm:a mig om någon är intresserad.

Till det priset är det bara att slå till! Dom brukar kosta 1500/par! Kanondäck för gata också, funkar bra när dom är kalla. 300 mil kanske du kommer på dom.

Jag köpte begagnade racedäck till min ZX7R 1500:- för paret metzler rennsport, 120 - 180...
Har inte hunnit testa dem ännu men jag fick info om att det skulle vara llllluuuuggggnnnntttt..

//Fredda

Suveränt med så bra hjälp av kunniga människor. Tackar!

Hoppas bara att det inte blivit något missförstånd med priset, jag misstänker nästan det eftersom ni har betalat 750:- / st och inte per par.

Jag kör på metzler rennsport,180 bak på min hoj och jag måste säga att detta däck är grymt när det blivit varmt släpper inte taget om vägen :tummenupp

Det finns ju 4 olika Rennsport(edit) (förutom regn o slicks) o förmodligen minst 3 olika Supercorsa. Vilka är det ni snackar om egentligen?

Har kört 100-130 mil med Rennsport RS1 på väg(cruisat i 120-140) o 3 gånger på bana med lätt/motorsvag hoj. För bana verkar de inte ha slitits nämnvärt. Men de 100 milen på väg verkar suga upp mitten. Gissar 100 mil till på väg max. Sen är det Platt.

Last edited:
K-Micke skrev:
Jag köpte ett beg set Supercorsa av en RR-Nisse. Det är SC2 bak (soft) och SC1 fram (supersoft), och dom blir nog snabbt plattslitna vid mycket gatåka. Tidigare körde jag med omärkta Supercorsa, och då är det en gatblandning om jag fattat rätt.

Märkte du nån skillnad på gat blandning och race blandning?

håkanolsson skrev:
Det finns ju 4 olika Rennsport(edit) (förutom regn o slicks) o förmodligen minst 3 olika Supercorsa. Vilka är det ni snackar om egentligen?

Har kört 100-130 mil med Rennsport RS1 på väg(cruisat i 120-140) o 3 gånger på bana med lätt/motorsvag hoj. För bana verkar de inte ha slitits nämnvärt. Men de 100 milen på väg verkar suga upp mitten. Gissar 100 mil till på väg max. Sen är det Platt.

Hmm, ja vi får väl se, som sagt var mina är monterade men ej körda ännu. 200mil ute på vägen hehe, det låter inte helt friskt det inte! :-D
Men vi får väl se. Det är ju 70% på butikspriset rakt av och om ett sprojlans nytt gat/sport däck skulle räcka säg 1000mil max vid Stockel körning :)
Så tar vi bort 70% av 1000mil.
300mil skulle det alltså gå till samma pris men med sämre grepp.. :) och då blir priset för dom där 100 xtra milen kanske 100-200kr och då tycker jag det är värt det!
Då är iofs inte monteringskostnaderna inräknade!
:-D hehe

//Fredda :squid

Rennsport och Pirelli Supercorsa har samma stomme, jag kör gata/bana och dom är verkligen prisvärda, endast i regn så känns dom lite halkiga :D

Kör med Pirelli Supercorsa SC1 båda fram å bak.. Vilket jävla grepp säger jag bara.. Jag kommer att fortsätta att köpa beg racedäck som rennsport och supercorsa..

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back