Köra mc utan körkort????

tobbetrollkarl skrev:
hmmm, många ärliga personer här inne. Tycker själv att köra nån enstaka vägsträcka med en enduro utan körkort kan vara ganska oskyldigt. Medans vissa personer med körkort kör 200+ på 70- sträckor mm.

När man har gjort en uppkörning, då har man ett kvitto på att man kan manövrera ett mc-fordon. Och behärskar en bromsteknik.och det livsviktigt när man kör MC

IronMike skrev:
Eru skön eller?

..pröva så får du se.

Jag kan lagen, jag står även över lagen, mitt ord är din lag.

Kan vi alla ta det lite lugnare i trafiken OK? Jag kan också köra lite fort ibland när inte frugan är med men jag väljer när jag ska gasa! Framåt för ett lite mognare och mer civilserat trafiksamhälle. :tummenupp

Jag kan säga att jag vet inte vad som händer, tror att kortet ryker...

Men en kompis till mig (för länge sen) körde bil på sin parkering, övade på att backa och parkera, altså ingen hastighet alls. Hade inte bilkortet.. polisen kom och han blev av med lempet i 6 eller 12 månader kommer inte ihåg exakt. Blev olovlig körning. Och har du B kort och åker hoj så blir det olovlig körning me... samma sak gäller om du har A med begränsning och åker en tung hoj så blir det olovlig körning...
Jag vet att det kan klija i fingrarna, det gjorde det för mig me.. å jag klarade mig, men nu när man har kortet så tycker jag bara att jag var dum som offrade allt..! Så låt bli...det är för allas skull...!!! :tummenupp

Xyron skrev:
Det är som du säger att man åker dit för olovlig körning och får böter på 400-600 kr kommer inte ihåg exact. Detta gäller de två första gångerna sen indraget B-kort.

Men om du skulle vara med i en trafikolycka e.x åka dit för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död eller liknande så får du betala allt ur egen ficka. Och det blir några kronor! så ta kortet innan du kör!

Mvh // Tommy
jag har ju ioförsej för mej att det är dagsböter på olovlig körning.typ 40.. så fyra,fem tusen är nog mer troligt

Killawife skrev:
Bara för att en TSV-nisse säger att man är mogen för att få körkort betyder ju inte att det är så och tvärtom.

Bara en liten detalj; TSV har inte existerat sedan 1993... :7peta

Killawife skrev:
Egentligen är det nästan värre att så fort man fått sitt tunga kort kan man gå ut och sätta sig på en Turboladdad hayabusa eller vad som helst. Och lagen säger ingenting. Men nån som kört cross sen dom var 12 får inte ens sätta sig på en 125:a och ut och köra.

Det är riktigt att man inte får, och det är åtminstone jag j-t glad för. Den som tror att crossåkning på bana har mer än marginella beröringspunkter med motorcykelkörning i trafik är ofantligt långt ute och cyklar. :va

Killawife skrev:
Åker man dit med att köra utan körkort behörighet för det man kör(bil, MC, tungt släp etc) så blir man av med sitt körkort för alla behörigheter. Olovlig körning räknas det som och indragningstiden brukar ligga mellan 3-6 månader. Ett år om det är upprepad förseelse. Om det upprepas väldigt många gåner kan de ta ditt fordon och du får inte tillbaka det. Visst säger lagtexten nåt annat men det stämmer inte alltid med verkligheten. Jag har aldrig klarat mig med bara böter, inte ens första gången. Och har inte åkt i finkan heller.

Angående om man bör köra utan körkort så verkar många missa en väldigt enkel sak. Man kan ju faktiskt lära sig det dom lär ut på körskolan nån annanstans. Bara för att en TSV-nisse säger att man är mogen för att få körkort betyder ju inte att det är så och tvärtom. Jag känner flera som har körkort som definitivt inte borde ha det och nån som inte har det som kör bra ändå.
De flesta vet nog om nån som inte fått körkort bara p.g.a nån löjlig liten grej. Min kusin fick inget kort för att hon "glömde" att ställa in sätet i bilen. Att hon inte behövde justera det sket dom i. Själv fick jag inget MC-kort för att jag enligt TSV-horan körde för fort. Det visade sig vara felvisning på hastighetsmätaren, något jag anmärkte på. Skulle jag då inte kunna köra MC bara för det? När jag väl fick mitt kort så tyckte hon det var synd att hastighetsmätaren skulle visa fel då det var det enda fel jag gjorde. Hur dum får man vara? Vem kör för fort på sin uppkörning?

Personligen ser jag inget fel med att köra utan körkort. Jag körde lika bra(eller dåligt) utan körkort som med. Fast det är inte så kul att kika i backspegeln efter snutar hela tiden. Blir jag av med det igen så bryr jag mig nog inte om att skaffa ett nytt, jag köper ett på nätet istället.

Egentligen är det nästan värre att så fort man fått sitt tunga kort kan man gå ut och sätta sig på en Turboladdad hayabusa eller vad som helst. Och lagen säger ingenting. Men nån som kört cross sen dom var 12 får inte ens sätta sig på en 125:a och ut och köra.

Köpa kortet på nätet?????????? vad menar du? :confused:

soldaten skrev:
jo så här går det då :tomten
http://idiotlänk
svettigt va?

Vad är det för jävla skit du länkar till? Väx upp för fan! :kocko :kocko :kocko

(Ett nytt webläsarfönster dyker upp, med texten att någon vän eller fiende fuckat upp din webläsare. Datorn fryser och startar om. Jag blev av med ett par timmars jobb i ett öppet Word-dokument.)

cbr_micke skrev:
Gnäll på polisen ja, enklast så. Kör inte för fort istället så slipper du böta.

jävla kärring, alltså det ligger ju nått i vad han säger.. vore det inte bättre att dom försökte få ner hastigheterna runt skolor och i städerna än på stora E4: an

pucko skrev:
När man har gjort en uppkörning, då har man ett kvitto på att man kan manövrera ett mc-fordon. Och behärskar en bromsteknik.och det livsviktigt när man kör MC

vart vill du komma :confused: menar du att man kan manuvrera cykeln till 100% när man fått lappen i handen :3freak

69:an skrev:

(Ett nytt webläsarfönster dyker upp, med texten att någon vän eller fiende fuckat upp din webläsare. Datorn fryser och startar om. Jag blev av med ett par timmars jobb i ett öppet Word-dokument.)

Jag bannade fuckot.

Nått skit som sabbar för de stackare som sitter med Internet Explorer i Windows. Trist med fukkon.

tobbetrollkarl skrev:
Verkar som ingen vet riktigt vad som händer om polisen tar en om man kör utan mc- kort.
Kan man tappa sitt B-kort om man åker fast eller blir det bara böter? :)

Har hör att de två första gångerna = böter, tredje = indraget b-kort
Medans vissa hävdar att de tar kortet direkt?
Tacksam för svar

åkte fast en gång inann jag hade kortet :kocko de blev bara böter olovlig körning andra gg blir de grov olovlig körning då ryker b kortet men inte första de roliga va jag körde för fort oxå så om jag haft mc kort hade både b o A rykt lite sjukt samhälle va? :3freak

MartinGOT skrev:
åkte fast en gång inann jag hade kortet :kocko de blev bara böter olovlig körning andra gg blir de grov olovlig körning då ryker b kortet men inte första de roliga va jag körde för fort oxå så om jag haft mc kort hade både b o A rykt lite sjukt samhälle va? :3freak

På vilket sätt menar du att samhället är sjukt? Att det finns folk som inte bara kör utan körkort utan som kör för fort utan körkort menar du? :va

bigblock skrev:
Jag klotade en polares hoj för ett antal år sen och då hade jag inte A-kortet,
polis å ambulans kom till platsen ,jag fick inte ens böter för olovlig-körning,dom tyckte jag hade nog med bekymmer att fixa polarens hoj osv.
Hojen fixade vi till för ca.7500kr och själv fick jag 15000kr för sveda å verk på
trafikförsäkringen,för ett litet skrapsår på knät.
Du kanske vill lägga lite av dom pengarna till min premie, tack vare du och några bär till som vi alla andra får stygga års premier på våra sporthojar :fatta!

Hmmm hur är det möjligt...?
Kan du inte kolla hur filen "hosts" ser ut på din burk?
Högerklick på Start -> Sök
Sök efter filen Hosts (på hela disken) och PMa mig.

/Fredde

RS "Alex" skrev:
vart vill du komma :confused: menar du att man kan manuvrera cykeln till 100% när man fått lappen i handen :3freak

Det menar han nog inte, men ett körkort är ju i varje fall ett intyg på en viss minimikompetens - en grundläggande nivå att bygga vidare på. Körkortet garanterar att personen exempelvis inte är en avdankad crossåkare som tror att han/hon har en aning om hojkörning i trafik.

RS "Alex" skrev:
jävla kärring, alltså det ligger ju nått i vad han säger.. vore det inte bättre att dom försökte få ner hastigheterna runt skolor och i städerna än på stora E4: an

Man kan nog inte manuvrera en hoj till 100% men man kan grundläggande saker i trafiken.

porec skrev:
Jag kan säga att jag vet inte vad som händer, tror att kortet ryker...

Men en kompis till mig (för länge sen) körde bil på sin parkering, övade på att backa och parkera, altså ingen hastighet alls. Hade inte bilkortet.. polisen kom och han blev av med lempet i 6 eller 12 månader kommer inte ihåg exakt. Blev olovlig körning. Och har du B kort och åker hoj så blir det olovlig körning me... samma sak gäller om du har A med begränsning och åker en tung hoj så blir det olovlig körning...
Jag vet att det kan klija i fingrarna, det gjorde det för mig me.. å jag klarade mig, men nu när man har kortet så tycker jag bara att jag var dum som offrade allt..! Så låt bli...det är för allas skull...!!! :tummenupp

Det är skillnad på lämplighetsintyg och körkort.

Vad är problemet??

Vad är problemet?
Alla skriver om hur jä**a duktig man är på att köra mc utan kort.
Skaffa kortet då för f*n.
:kocko :fatta! :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey