Köra mc till uppkörningen utan handledare

somethingyellow

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2017
Tjena folket!

Är det någon som har kört sin egen mc till uppkörningen själv, utan handledare, men hoppat av en bit innan för att leda den dit. Väcker det misstanke hos examinatorn och kan detta då påverka möjligheten för att göra uppkörningen?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det låter som en lysande ide', prova och berätta hur det gick.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det låter som en lysande ide', prova och berätta hur det gick.

:gnissla :D

Du får ta hojen på släp om du inte har nån handledare tror jag tyvärr. Kan nog vara lite olika hur de hade reagerat men körkortsinstruktörer brukar vara hopplöst nitiska. Och om du inte klarar det finns det inte en chans i h-e att de låter dig köra hojen därifrån. Skulle helt klart försöka lösa det på annat sätt om jag var du, men du kan såklart försöka. Tänk på att du inte får tillbaka några pengar bara.
 

somethingyellow

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2017
Du får ta hojen på släp om du inte har nån handledare tror jag tyvärr. Kan nog vara lite olika hur de hade reagerat men körkortsinstruktörer brukar vara hopplöst nitiska. Och om du inte klarar det finns det inte en chans i h-e att de låter dig köra hojen därifrån. Skulle helt klart försöka lösa det på annat sätt om jag var du, men du kan såklart försöka. Tänk på att du inte får tillbaka några pengar bara.

I see. Ponera att man då inte klarar uppkörningen, vad ska de göra? Man kan väl leda bort hojen och sedan åka? Jag förstår att det låter dumt men ändå.
 

somethingyellow

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2017
Det finns några tillfällen i livet man bör anstränga sig lite extra för att vara och se extra laglydig ut.
Detta är ett av de tillfällena.

Naturligtvis tycker jag att man ska vara laglydig men nu sitter jag i en situation där jag inte kan fixa handledare, och helt ärligt. Jag ser hellre att en person gör det jag är nyfiken på att göra än en person som åker onykter xD
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Jag körde den själv dit, klev upp tidigare och åkte så jag var där ca 90 minuter innan det skulle börja så instruktören inte var där. Tränade lite på manöverbanan med dom andra uppkörarna innan. Allt gick bra :banana
 

somethingyellow

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2017
Jag körde den själv dit, klev upp tidigare och åkte så jag var där ca 90 minuter innan det skulle börja så instruktören inte var där. Tränade lite på manöverbanan med dom andra uppkörarna innan. Allt gick bra :banana

På riktigt? Att komma dit tidigare, tänkte inte på det. :banana
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag ser hellre att en person gör det jag är nyfiken på att göra än en person som åker onykter xD
Hur gick vi från olovlig körning till rattonykterhet :va
Personligen ser jag olovlig körning av någon utan körkort är värre än att köra för fort, men det är jag det :tungan

Ta ett släp med hojen, be en polare att köra dit hojen och du bakpå eller i din bil som han sen kan köra hem med, fråga här på SH om någon kan tänkas hjälpa dig att köra dit din hoj, osv.
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Absolut! Den person jag normalt övningskörde med från körskolan var där när jag kom med en annan elev och gav mig en rolig blick, vi skrattade åt det efteråt när jag lämnade tillbaka kläderna jag lånat :D
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Visst, det kan gå bra och allt du hoppats på kanske slår in. I bästa fall. I allra värsta fall kan du få böter och ditt lämp ryka så att du får vänta x tid innan du får ta kortet överhuvudtaget.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Att komma gående med hojen är nog en lika lysande idé som det låter.
Utan att lägga någon som helst värdering i att du kör utan kort så skulle jag kalla det självmål av rang.

Oavsett om inspektören inte kan bevisa att du kört så lär han ju utgå från det och därmed dra slutsatsen att du inte är mogen att ha körkort.

Du får nog fundera ett varv till.
 

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Lånade en bil med krok och hyrde ett släp. Det gick inte att göra som du tänker hos min uppkörare då alla far efter manöverbanorna till en restaurang där trafikdelen utgår.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Lånade en bil med krok och hyrde ett släp. Det gick inte att göra som du tänker hos min uppkörare då alla far efter manöverbanorna till en restaurang där trafikdelen utgår.

Samma för mig, först är man på Sviestad, den första som kör trafikdelen för börja där men resten åker till Transportstyrelsen där resten startar sin trafikdel.
 

Gauze

Hummer i dövet
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Här, inte där..
Hoj
FXDWG
Samma för mig, först är man på Sviestad, den första som kör trafikdelen för börja där men resten åker till Transportstyrelsen där resten startar sin trafikdel.

Samma här. Tror de kan gå att ta sig dit, antingen genom att leda den, eller komma dit tidigt. Problemet kommer nog om man ska utföra trafikdelen på ett annat ställe.

Rent teoretiskt skulle du ju kunna säga något i stil med att " - min handledare va tvungen att lämna under provets gång, han kommer tillbaka senare. Kan jag få åka med dig till trafikdelen?" ????
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kör dit full rulle å gärna dra upp den på bakhjulet å avsluta me en fin stopi.. Funkar i alla lägen... Visar att du kan behärska hojen...:D:D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top