Köra MC och ha barn

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Risken är en del. Den tycker jag ger sig nästan automatiskt. Man åker men man åker med det i bakhuvudet att man nu har en liten.
Det dilemmat jag själv har haft är att skall jag ta pengarna och roa mig eller skall jag stoppa undan till barnas utbildning och framtid. Det har vart ett svårare val för egen del.
Jag har definitivt inte obegränsat med pengar.

Kan säga att jag nu också ser vad dessa räkningar börjar luta åt och det är inte billigt att ha dem på universitet utomlands...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Risken är en del. Den tycker jag ger sig nästan automatiskt. Man åker men man åker med det i bakhuvudet att man nu har en liten.
Det dilemmat jag själv har haft är att skall jag ta pengarna och roa mig eller skall jag stoppa undan till barnas utbildning och framtid. Det har vart ett svårare val för egen del.
Jag har definitivt inte obegränsat med pengar.

Kan säga att jag nu också ser vad dessa räkningar börjar luta åt och det är inte billigt att ha dem på universitet utomlands...

Ha inte det då..

Läste en brief om utlandsstudier i våras, som totalsågade idéen på att plugga internationellt som svensk. Den eventuellt högre lönen betalar helt enkelt inte kostnaden ens på många års sikt. Så, why?

London skriker efter folk från Handels, och de har jättedyra universitet själva.


Fast det vill väl inte du höra nu kanske :D
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag förstår, men o andra sidan är det inte speciellt meningsfullt att hålla denna diskussionen med någon som inte kör MC själv och endast har medias bild av det hela.

// Afterburner

Hehe, nä det är lite som att Jenna Jameson skulle fråga på ett porrforum "Tycker ni jag ska sluta med porr, bara för att jag fått barn, eller kan jag kombinera?"

:D
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag är i samma situation som du. En dotter på tre veckor hemma. Visst, tanken slår mig ibland, att hojåka kan vara farligt och att man har ett ansvar som förälder. Men, som flera redan sagt, jag tror att en lycklig förälder är en bra förälder. Man ska leva sina drömmar annars sitter man på hemmet när man är gammal och ångrar allt man INTE gjorde. Sen behöver hojåkning inte innebära att man ständigt kör som en idiot.
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Jobbpendling på hoj är kanon! Jag spar ca 1 timme per dag, mer tid till barn och hem. Köra på vintern funkar också med rätt prylar.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I medeltal 50st/år.
Och det har inte bara med göra att det är fler som promenerar, det är jag helt övertygad om.

Och du ser inte sambandet mellan antalet som går varje år (ca 6-7 miljoner kanske?) och antalet som kör hoj (ett par hundra tusen)"!! :va
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Facit: Man håller sig på bana.


Jag har ärligt talat slutat tycka att det är kul att åka gata. Det går helt enkelt åt helvete för fort för vad som är försvarbart ens för mig själv om det ska va "kul".

Däremot finns ju faktiskt en (för mig nyfunnen) dimension i hojåkat där det är lite mysigt att åka hoj också.. Betydligt säkrare för familjefäder.
Bra åsikt det där, dock har inte alla möjligheten att lägga sin tid på bana istället för väg.
Jag har två barn, en tös på 17 och en son på ett år. När jag började köra hoj så ställde jag mig framför spegeln innan varje runda och sa högt" du har en dotter som vill se dig igen". Det fick mig att vara lite mer vaken och lite mer riskmedveten. Tror faktiskt jag klarat mig från incidenter på det sättet.
Nu när vi fick sonen är det inte riskmedvetandet som ändrat situationen utan tillgänglig tid. Jag hinner helt enkelt inte köra både sociala turer och bana. Därför var mitt val enkelt. Ställ av hojen och bygg om den till banräcer. Prioritera det som är kul och dessutom riskfritt. Den enda som klagar är sambon, vi kan ju inte åka några mysturer längre men den tiden kommer säkert tillbaka.

Kontentan: Pappa + barn + hojåkare = Absolut och helt okej men annorlunda än innan.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag tycker det är moraliskt förkastligt att hämma sig själv och sätta stopp för sina egna drömmar bara för att man fått barn.

/Lycklig hojåkare och tvåbarnsfar. ;) :tummenupp

Sen kanske man inte skall prioritera sig själv först när man har barn heller.
Det är precis lika moraliskt förkastligt att lägga tid på att åka och pyssla med en hoj.

Själv sålde jag av bägge mina nu i våras när jag fick barn då de ändå bara skulle stå och samla damm.

Får återuppta hobbyn när dottern är så stor att hon går i skolan och kan ta hand om sig själv ett litet tag så man får tid över, men de första åren vill man gärna vara med så mycket det går.

Min högst personliga och subjektiva åsikt.
 

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Nordpolen
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Jag köpte min senaste hoj när mina tvillingtöser var 4 och min son var 2, och ja..........jag fick en hel del hintar från folk att det inte var i rätt läge i livet, har kört hoj till o från hela livet och älskar det, men saken är den att det aldrig blivigt samma att åka efter barnen kom, förr kunde man stå på som fan med vetskapen att man bara hade sig själv att tänka på....

Nu för tiden går det inte en gång när man slangar utan att ser min lilla son framför sig, tråkigt undrar ni...nej, faktiskt inte, sensmoralen är att jag blivigt en mognare förare sen barnen kom, faktum är att jag har mer kul nu än innan, men det kanske hänger mer ihop med hojvalet :)

Så köp hojen, ha kul, men ha i baktanke att du har små ögon hemma som väntar på dig.

Ögonen är faktiskt en av få saker som inte växer, utan har sin fasta storlek från födseln. Så jag förstår inte alls vad du fiskar efter:)
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
har grabb på 2,5 år och må säga att inte fan hinner man med så mycket åka om året så det känns att pengarna går till rätt ställe gjämt.
känns lite som att pluringen kontra åka inte har varit så bra.
alla e ju olika vad man prioriterar men personligen så kom grabben högst upp.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Statistik visar tydligt att flest olyckor sker i hemmet. Kontentan blir alltså;
Om du ger f__n i att lägga feta lakritsremsor på vardagsrumsparketten och dra gummituggande bombrepor i trädgår'n så ska du se att du klarar av att överleva ett tag till...

FÖ; Då jag har dubbel dos avkomma på halvtid kan jag inte annat än anse att jag har ypperliga förutsättningar för en perfekt kombo - och då i synnerhet om man läser inlägg från bojade stackare som måste okeja allt eventuellt hojåkande med sambos/fruar/flickvänner/mammor/svärmödrar/fan och hans mostrar eller vem det nu må vara som ska ha en åsikt om hur du väljer att leva ditt liv/val av hobby.

Gasa så mycket det går jämna veckor
Ansvarsfull familjefar ojämna veckor


OaO

KK
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sen kanske man inte skall prioritera sig själv först när man har barn heller.
Det är precis lika moraliskt förkastligt att lägga tid på att åka och pyssla med en hoj.

Själv sålde jag av bägge mina nu i våras när jag fick barn då de ändå bara skulle stå och samla damm.

Får återuppta hobbyn när dottern är så stor att hon går i skolan och kan ta hand om sig själv ett litet tag så man får tid över, men de första åren vill man gärna vara med så mycket det går.

Min högst personliga och subjektiva åsikt.

Vågar lova dig att det skulle vara betydligt tristare klimat här hemma om jag inte fick tid till hojåka och frun inte fick sin tid i stallet... man blir helt enkelt lite surare, lite mindre rolig att va med om man inte får leva och ha lite skoj också.

Men nej, jag sätter inte mitt hojåka framför familjen, däremot planerar både jag och frun våra favoritaktiviteter så vi har tid till både familj och nöje.
Dock kan man ju inte påstå att man är så frekvent besökare på puben, fredagsmyset på jobbet eller andra kvällsaktiviteter då priot ligger på familjen de kvällar vi har ihop.
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Hej
Jag har 2 döttrar en på 6 och en på 10år.
Jag har valt att åka på bana, bla med SMC, ett bra alternativ både för att slippa bilister och annat skräp och för att få gasa lite samt att man lär sig en hel del.
Nu när man blivit instruktör kan man föra vidare det till andra deltagare.
Daniel
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har själv tävlat aktivt i 11 år och visst tappade man någon sekund på banan 1a året och folk tjatade på en att lägga av med det där!!!

Men icke, har jag haft mitt intresse i stort sett hela mitt liv så kommer jag fortsätta med det!

Nu så här till år 2 kör jag lika snabbt igen och till o med snabbare på någon bana!

Och tänker aldrig sluta för det är ju så roligt :):):)

Nu har jag i stort släppt tankarna helt!

Som sagt ett uppehåll på en säsong, sedan är du dig själv igen, KÖR BARA :banana
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Är själv pappa sedan januari och kör fortfarande hoj, fast inte lika mycket och ofta som för något år sedan. Förr satt jag på hojen så fort jag var ledig men nu finns det mycket annat att prioritera. Slutade med cross för att jag inte riktigt han med samtidigt som jag renoverade hus. Nu när lillen har kommit till välden kan jag inte riktigt med att köra långsvängar med hojen, vill ju vara hemma med sonen så mycket jag bara kan. Hojen funkar istället som "andrabil" till och från jobbet, har till och med satt på en sån där osexig packlåda för att det är praktiskt. Verkar som man börjar bli gubbe... blir nog en såndär kjellekåpa till vintern också. :3freak

Bombarrepor och bakhjulsåka har jag helt slutat med men uppåttempo och lite snabba kurvor blir det på favovägen då och då.
 

ErikBerg

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Klart du ska köra hoj! Du är väl inte 18 och kamikazepilot längre? :)

Se bara till att köpa den bästa skyddsutrustningen. Bra hjälm, nackskydd osv.

Skydd ska man inte snåla med, det insåg jag en lördagkväll när jag låg på hjärnröntgen efter skoterkrasch...2 barn där hemma...huga.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top