Köra MC i bussfilen?

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
Jag har en vän som funderade på att köpa 4-hjuling istället för bil och när jag sade till honom att jag inte tyckte att det var en bra idé, pga praktiska skäl så sade han i sin tur att det är ju himla praktiskt eftersom att man får köra i vissa bussfiler eftersom att den klassas som MC.

Mycket konstigt tyckte jag, det enda jag någonsin har hört är att Mopeder och Cyklar får köra i bussfilerna. (Förrutom linjetrafiken då självklart)
Också att Taxi får köra på vissa ställen.

Sitter i kö hos vv nu för att fråga, får se vad de säger. Killen jag kom till först sade att han aldrig hade hört talas om det. Blev självklart vidarekopplad. (Det är ju ändå vv)

Återkommer

Jo man får köra i VISSA bussfiler, ska finnas förskrivet i dom lokala trafikföreskrifterna eller på tillägstavla

Om det inte utryckligen står på en tillägsskylt att det även gäller MC så skulle jag bli förvånad om man för köra där...

Å andra sidan så är det "bara" 400 spänn i böter. Så har man bråttom kanske det är värt det. :tomten

Som GixxerJensa skriver så är det upp till de lokala trafikförordningarna. I Stockholm så får man köra i vissa bussfiler men inte i alla.

Fyrhjulingar som är registrerade som MC får således antagligen köra i sådana bussfiler också, även om det verkar rubbat att dessa mongo-fordon ska få ta upp bussfilerna.

Nu har jag pratat med Vägverket. (Blev vidarekopplad 4(!!!) gånger och stod i massa telefonkö)

Man får aldrig köra MC i bussfil generellt. Endast som några av er sade om det framgår av en tilläggs-skylt eller om det finns några lokala föreskrifter som säger det. Så oftast får man inte.

Då visste jag och ni det, over and out. :-P

Man får köra i buss fil om det finns en tilläggstavla under som talar om att MC får köra, annars inte men hur många bryr sig om tilläggsskylten? Tar nästan alltid bussfil om det finns då man bor i sthlm och det går bra mycket snabbare och har kört om många poliser som sett mig och de bryr sig inte, kanske pga att det inte vet om man får/ inte får köra i just denna bussfilen.

Edit: I de flesta bussfiler i sthlm får man framföra en MC

man får inte köra på väggrenen heller, men det gör jag (och alla andra bågar) ändå när det är kö på E18 :tummenupp Lika så får man normalt inte ta pole-position vid rödlysen heller, men har aldrig hört att någon fått böter för det...

mini-knutten skrev:
2359373 man får inte köra på väggrenen heller, men det gör jag (och alla andra bågar) ändå när det är kö på E18 :tummenupp Lika så får man normalt inte ta pole-position vid rödlysen heller, men har aldrig hört att någon fått böter för det...

hehe, de kanske är glada att någon tar sig ur kön, då blir det ju faktiskt kortare köer... :D

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa