Köra licensträning på RR licens utagen sist -07?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu får ni gärna dumförklara mig för att jag inte googlat tillräckligt men men.

Jag har nu skaffat motardhjul till enduron. Är inte sugen på att börja tävla men från min tid i RR svängen vet jag att licensträningar är the shit. Så vad gäller? Måste jag lösa ut en licens igen eller går det som på den gamla goda tiden att köra på kursbeviset? Måste jag gå licenskurs igen?

Jag utgår från att det är najning av bromsar som gäller. Vad mer?

Finns den en smidig träningskalander man kan kolla in? Var körs det? Sviesta, Örebro, E-tuna?

Hjälp mig att få gasa ur skogmullen!

20120602_202040.jpg
Behr fälgar, motomaster ok och magura pump. Tungt och gammalt...

För att träna krävs ingen licens utan bara medlemsskap i en Svemoansluten klubb.
Ställen du kan träna är Örebro, Eskilstuna, Sala, Lunda, Norrköping, Borlänge, Rättvik, Borås och kanske nåt mer jag glömt? Fan va många ställen, insåg inte hur många vi har förrän man skrivit upp dem så där. :)
Här i Örebro kör vi tisdagar och lördagar, se www.teknismc.se för mer info, vi kräver inte najning men du får inte ha glykol och ska ha uppsamlingskärl.

Last edited:
Om jag förstått svemos regler rätt så behöver du inte gå licenskurs igen för att ta licens. Du kan lösa den på det att det var under 5 år sedan du hade licens senast.

Nu vet jag inte om motardkörning går under roadracing licens, men för roadracing skall man lösa ut baslicens för 1050:- (eller nåt åt det hållet) vilket gäller för träning och enklare tävling inom sverige. Ej utlöst licens = försäkringen som ingår i licensen gäller inte.

För att träna krävs ingen licens utan bara medlemsskap i en Svemoansluten klubb.
Ställen du kan träna är Örebro, Eskilstuna, Sala, Lunda, Norrköping, Borlänge, Rättvik, Borås och kanske nåt mer jag glömt? Fan va många ställen, insåg inte hur många vi har förrän man skrivit upp dem så där. :)
Här i Örebro kör vi tisdagar och lördagar, se www.teknismc.se för mer info, vi kräver inte najning men du får inte ha glykol och ska ha uppsamlingskärl.

Vart i Nkpg körs det?

Det här verkar lovande. Uppsamlingskärl? Hasplåt modell större? Duger mina plast barkbusters eller ska man ha stål/aluminium?

Nu vet jag inte om motardkörning går under roadracing licens, men för roadracing skall man lösa ut baslicens för 1050:- (eller nåt åt det hållet) vilket gäller för träning och enklare tävling inom sverige. Ej utlöst licens = försäkringen som ingår i licensen gäller inte.

Supermoto har egen licens och funkar som motocross att man inte måste ha licens för träning utan det räcker med medlemskap i klubb, försäkringen går genom banlicensen.

Det här verkar lovande. Uppsamlingskärl? Hasplåt modell större? Duger mina plast barkbusters eller ska man ha stål/aluminium?

Klart det är lovande. :) Uppsamlingskärl för slangar som kommer från förgasare(om det finns), kylare och vevhusventilation. Hasplåt behövs inte, barkbusters ska vara fästa på båda sidor om handtaget, för träning funkar plast, för tävling ska det vara metall. Se www.supermotosweden.se för mer info.

På gokartbanan på två gånger i veckan, den ena dagen är söndag, den andra är tisdag eller onsdag, minns inte.

Hmm.. Lätt-tillgänglighet är en faktor. (RR är dyrt och svårt)

Vart hittar man tider och så? Kanske svänga förbi och kolla nån dag.

Klart det är lovande. :) Uppsamlingskärl för slangar som kommer från förgasare(om det finns), kylare och vevhusventilation. Hasplåt behövs inte, barkbusters ska vara fästa på båda sidor om handtaget, för träning funkar plast, för tävling ska det vara metall. Se www.supermotosweden.se för mer info.

Jaha. Jag som trodde var som en "båt" i RR man skulle ha. Kommer hem igen till midsommar. Då dyker jag upp någonstans.

Hmm.. Lätt-tillgänglighet är en faktor. (RR är dyrt och svårt)

Vart hittar man tider och så? Kanske svänga förbi och kolla nån dag.

Låter som Supermoto kommer passa dig som handen i handsken, billigt och lättillgängligt. :)

Det är en fråga för Calle Lindström, jag skickar hans nummer med pm.

Gröndal i Eskilstuna har följande träningstider:

Onsdagar 1600-2000
Söndagar 0900-1300

Priser:

200kr per träning
Årskort 1500kr
Medlemskap i Gröndal motorsportklubb 100kr.

Var hittar man ett bra kärl att ha som uppsamlingskärl? Är det detta som gäller? 59431096000 (KTM art.nummer.)

Var hittar man ett bra kärl att ha som uppsamlingskärl? Är det detta som gäller? 59431096000 (KTM art.nummer.)

Ktms egna är ju smidigt, bara att skruva fast med medföljande skruv och måtta in slangarna. Annars finns det många egenlösningar...

Jaha. Jag som trodde var som en "båt" i RR man skulle ha. Kommer hem igen till midsommar. Då dyker jag upp någonstans.

I EM har dom krav på "båt" med skumgummi / disksvamp som uppsugnings grej.

Aldrig stött på det nån annanstans att det är krav.

Du behöver inte byta barkbustrarna bara för att träna, men ska du raca måste du det. Finns på Biltema som är godkända för 290:-

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back