Köra lastbil

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Vill höra med er vad ni kan rekommendera för jobb inom lastbilsyrket?

Har jobbat som direktsäljare åt GB i två sommrar nu och pallar inte med en tredje.

Om man vill ha mer fasta arbetstiden och fast lön åt vilken kategori bör man vända sig? Transport/Frakt? Kanske som direktsäljare med fast lön (har dock inte hört om nåt liknande)?

Funderar på att köra bröd (tex Pågen) men bävar inför de tidigar morgonarna.

Det är det dem är, det är stor brist på chaffiasar, och dem börjar känna bra också, enda som kan vara jobbigt är att det är ett tungt yrke, mycket bärande och slitandes, tidiga mornar, Men gå in på truckstop och fråga, finns gott in truckers dära

Fasta arbetstider kan du ju nog glomma...(om du inte har otrolig tur). Kanske gruskorning eller nat i den stilen... :)

Vad kostar det i runda slängar att ta lastbilskörkort? Basbehörighet? Extra tungt släp osv?

Finns en fin kurs på arbetsförmedlingen där man kan ta c med e till och farligt gods och truck kort, är ett par månader lång..

Ok, med fasta arbetstider tänker jag mer på "regelbundna" arbetstider.

På GB var det beroende på väder, antalet sjuka mm, arbetstider mellan 6 - 14 timmar per dag. Man visste aldrig när man slutade och man kunde aldrig bestämma nåt med anhöriga om man skulle hitta på nåt på kvällen/eftermiddagen.

Funderar på att höra med någon arbetspool, där brukar man få mer fast lön väl? En annan fördel är att jag inte vill fastna på ett jobb utan gärna varierar. Perfekt vore ju ett jobb som är ovanstående samt gärna utbildar en med ADR, CE, truckkort :) Jag "samlar" nämnligen på sådant (även om ADR och lastbilskörkort inte varar för evigt så är det mest aktuellt för mig att under min ungdom jobba med dyligt).

nja det med fasta tider e ganska svårt i det här yrket, men det e klart att det finns en del som har det..
själv vet ja inte hur mina veckor ser ut...men det e det som e lite av tjusningen med å hålla på med det här..
här e mitt hem på veckorna..

Bifogat

• 30ex4[1].jpg
    30ex4[1].jpg
    62.3 KB · Visningar: 209
N skrev:
nja det med fasta tider e ganska svårt i det här yrket, men det e klart att det finns en del som har det..
själv vet ja inte hur mina veckor ser ut...men det e det som e lite av tjusningen med å hålla på med det här..

var en stadig trailer! den måste ju palla minst 60 ton?

N skrev:

Vad består lasten av på bilden ?

Trådkapare! :mad:

:rolleyes:
Alla ni som jobbar/jobbat med yrke som kräver C-körkort måste ju börjat nån stans, dela med er av erfarenheterna! Vilka de än är så är de störra än mina egna. Hur skiljer ett sig ett "lastbilsjobb" där själva lastbilsåkandet är jobbet till skillnad mot ett jobb där man använder sig av lastbil för att göra jobbet (under vilken kategori mitt tidigare jobb går).

Och förresten, var ligger lönerna på jobb utan provision(säljaryrken)?

Ang bilden så ser väl alla att det är framdrevsaxeln till världens största motorcykel...eller nåt.

Jobba på posten brukar vara ganska fasta tider vad jag förstått.
Att jobba med att köra dragare eller nåt liknande är väl ganska ensamt, långa dagar och ingen att snacka med.
Satsa på att ta e och adr sen kan du börja ta betalt oxå. Att köra olja innebär ganska tidiga mornar men brukar vara rätt så skönt enligt polarn.

Kanske även borde klargöra att jag inte tänker bli en trucker utan söker tilfälliga jobb under studieperioden, men som jag förstår ger ADR och CE större möjligheter för jobb.

Ang pengar så vill jag ju självklart ha en så bra lön som möjligt. Mitt tidigare jobb gav bra lön, men man fick ju slita för den.

Bodoe skrev:
Kanske även borde klargöra att jag inte tänker bli en trucker utan söker tilfälliga jobb under studieperioden, men som jag förstår ger ADR och CE större möjligheter för jobb.

Ang pengar så vill jag ju självklart ha en så bra lön som möjligt. Mitt tidigare jobb gav bra lön, men man fick ju slita för den.
Tillfälliga jobb då är det väl budfirmor och liknande som kan ge bra extracash.

Bodoe skrev:

Jag pluggar heltid och jobbar som lastbilschaffis varannan lördag året runt, plus under lov och lediga dagar. Är anställd som "lördagschaufför" hos Arla i Kallhäll och tjänar 107,75 kr/h om jag jobbar vardagar. På lördagar är det 40,40 extra i timmen. Eftersom det är brist på chaufförer så hyr Arla in folk från Svea Support som är ett bemaningsföretag. Om du vill ha variation så är mitt tips är att du tar kontakt med Svea, de söker alltid folk...

//Chribba

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back