Köra laglig hastighet=omöjligt!!

  • Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date
Köp en enduro. Det känns ruggigt snabbt att köra i 50 på en knotig skoggstig :) Inga snutar heller! Fri fart !
 
Försöka duger! Men jag tror det är svårt att låta bli! Jag har provat och det går tills man tycker "lite kan jag ju gasa" då är det över med det lagliga typ :) Hoj är kul men farligt. För man inser hur lite självbehärskning man har.
 
Jag bytte "ner" mig från min förra 1100 till min nuvarande 650 just för att jag själv märkte att jag hade enorma bekymmer att hålla mig under körkortsgränsen på alla vägar inklusive motorväg. Tyvärr blev enda resultatet att jag nu kör lika fort fast på mindre (kurvigare) vägar eftersom den lilla hojen är mycket lättare att slänga runt i kurvorna. På motorväg har jag däremot inga bekymmer att ligga hastighetsbegränsningen + moms nu :)

Nästa hoj blir nog en stor "äventyrshoj", kanske är den lättare att behärska sig på?
 
Jag har lösningen!

Jag ska toura med fader och två av hans kompisar i år!
Då blir det nästan lagligt iaf ; )
 
:tummenupp. skogen eller mindre grusvägar är gött. köp enduro,offroad

Jo jag kör redan Enduro (Yamaha WR 250) och det är skitkul på alla sätt. Men gathoj är en speciell känsla som är ett "viktigt" komplement svårt att vara utan.

Efter vad jag förstår är det egentligen bara en lösning på problemet. Kör bana eller ta smällen på vägen då den kommer, om den kommer. En av er skämtade med att "inte stanna och vänta på polisen då de skall ta lappen". Jag skulle inte överväga att köra iväg men har dock tyvärr gjort det en gång för många år sedan. Jag bara såg polisen i ögonvrån och gjorde en snabbkalkyl på för och nackdelar och körde ifrån....osmart men det var som sagt 17 år sedan...och det gick bra den gången...


/D.
 
Nästa hoj blir nog en stor "äventyrshoj", kanske är den lättare att behärska sig på?

Jag körde först en liten äventyrshoj (650) och bytte sen upp mig till en större i samma kategori. Har inga jätteproblem att hålla hastighetsgränserna även om det är kul att trycka på i 160 emellanåt..... De här hojjarna är inte bäst på att köra snabbt, och därför kör man inte så snabbt med dom heller.
 
En av huvudorsakerna till att jag köpte (mer eller mindre) kåplös Buell var just denna. Här har du en cykel som faktiskt är rolig på vanlig väg trots att man håller sig nedanför "30 över", och samtidigt är fullt kapabel att ge japanska sporthojar en match så länge det är kurvigt (eller snarare: så länge man håller sig på nersidan 140 km/h - och det var ju det det handlade om: att behålla lappen).
 
Jag körde först en liten äventyrshoj (650) och bytte sen upp mig till en större i samma kategori. Har inga jätteproblem att hålla hastighetsgränserna även om det är kul att trycka på i 160 emellanåt..... De här hojjarna är inte bäst på att köra snabbt, och därför kör man inte så snabbt med dom heller.

Det är faktiskt precis en R1200GS jag spanat in mig på, men tyvärr ligger den en bit över min budget för tillfället... Med två småttingar i familjen finns det en övre gräns för vad leksakerna får kosta :rullandeu

1150:an är mer i min prisklass, men tyvärr ger den inte riktigt samma habegär som en fullt Touratec-utrustad 1200 Adv. :rolleyes:
Hoppas på en fet bonus i år, så kanske det blir en bumse här med.
 
Anar att fler än jag har detta problem.........

Jag köpte inte hojen med ambitionen att hålla hastighetsgränserna......., då hade det blivit en EU- moppe istället. Den som köper en R1:a för att köra max 110 på allmän väg är i mina ögon bra korkad.

Byt hoj och spara en slant om dina fortkörningar plågar samvetet så mycket.


(30 och 50 håller jag stenhårt på (hackar mig fram på 1:an) i övrigt så avgör trafiksituationen, omgivningen och humöret min framfart.)
 
Var för egen del ute och åkte bil på E6 mellan Göteborg och Helsingborg idag tillsammans med min fru. Någonstans efter Halmstad frågar hon vad jag tänker på. Jag funderar lite grann och kommer på mej själv på att sitta och fundera på hur "sakta" det går när man ligger mellan 140 och 160. 2-filig väg av hög standard. Mitt på dagen med lite trafik. Knappt en kurva så långt ögat når. Säkrare än så här kan det nog inte bli. Nu har väl den aktuella sträckan 120-gräns men ändå. Inte för att man tjänar massa tid på att köra för fort men det känns SÅÅÅ långsamt att "puttra" fram i 120.
När man sedan tar fram 2-hjulingen ur garaget blir ju inte saken lättare. Det känns som om man måste hålla ett öga på hastighetsmätaren hela tiden för att inte kortet ska vara på väg ut ur plånboken.
Till saken hör oxå att jag inte är någon direkt "fartdåre" (utan rätt feg egentligen) som måste maxa hela tiden. Kör inte många hundra mil om året även om jag vill. Med 4 tonåringar och snart 40 har man en annan syn och värdering på livet.
Men jag håller med trådskaparen: Köra laglig hastighet=omöjligt. (Fast inte på 30-väg) Tänk på våra barn. Dom vill oxå köra båge
 
Det är faktiskt precis en R1200GS jag spanat in mig på, men tyvärr ligger den en bit över min budget för tillfället... Med två småttingar i familjen finns det en övre gräns för vad leksakerna får kosta :rullandeu

1150:an är mer i min prisklass, men tyvärr ger den inte riktigt samma habegär som en fullt Touratec-utrustad 1200 Adv. :rolleyes:
Hoppas på en fet bonus i år, så kanske det blir en bumse här med.

Tjööööp! Tänk bara på vad du tjänar in på försäkring. I Norrköping betalar du nog inte mer än 2500 hel/hel för en 1200GS. Beggade går väl för under 100 nu?
 
Åk fort på rätt ställe .Där du vet att chansen inte är så stor att polisen brukar stå. så gör jag iallafall:)

lycka till
 
Var för egen del ute och åkte bil på E6 mellan Göteborg och Helsingborg idag tillsammans med min fru. Någonstans efter Halmstad frågar hon vad jag tänker på. Jag funderar lite grann och kommer på mej själv på att sitta och fundera på hur "sakta" det går när man ligger mellan 140 och 160. 2-filig väg av hög standard. Mitt på dagen med lite trafik. Knappt en kurva så långt ögat når. Säkrare än så här kan det nog inte bli. Nu har väl den aktuella sträckan 120-gräns men ändå. Inte för att man tjänar massa tid på att köra för fort men det känns SÅÅÅ långsamt att "puttra" fram i 120.
När man sedan tar fram 2-hjulingen ur garaget blir ju inte saken lättare. Det känns som om man måste hålla ett öga på hastighetsmätaren hela tiden för att inte kortet ska vara på väg ut ur plånboken.
Till saken hör oxå att jag inte är någon direkt "fartdåre" (utan rätt feg egentligen) som måste maxa hela tiden. Kör inte många hundra mil om året även om jag vill. Med 4 tonåringar och snart 40 har man en annan syn och värdering på livet.
Men jag håller med trådskaparen: Köra laglig hastighet=omöjligt. (Fast inte på 30-väg) Tänk på våra barn. Dom vill oxå köra båge

Saken är den att jag också har barn, närmare bestämt 3 stycken under 8 år. Det är lite det som ger mig dåligt samvete, det är så lätt hänt att något händer men trots det kan man inte låta bli att dra på när det tillfälle ges. Under alla år i trafiken har jag aldrig råkat ut för något trots att jag började köra moppe (90 km/h...) som 14 åring och sedan köpte en RG125 gamma och så vidare. I och för sig bromsade jag in i en backande volvo som bestämt sig för att börja backa mitt i en korsning. Jag kollade precis in 2 fina flickor på en busshållplats...det enda som hände var att mina kulor fick sig en rejäl törn mot den tvära RG tanken:gnissla . Bevisligen var det ingen fara eftersom jag nu har 3 till synes friska barn:) . Har dock haft ett par nära döden upplevelser exempelvis då en gammal dam passar på att köra över gatan innan "moppen" kommer fram. Eller då den regnvåta vägkanten i en kurva blir allt mindre och lyktstolparna kommer allt närmare...

Tror en del av anledningen till att det ännu inte hänt något är tur men även att man väljer de tillfällen och de platser där man drar på. Att dra fullt genom ett bostadsområde är bara korkat oavsett vilken ålder man är i.

Har någon av er varit äckligt närma en enkelbiljett till Sankte Per?

/D.



Saken är bara den att
 
Jag köpte inte hojen med ambitionen att hålla hastighetsgränserna......., då hade det blivit en EU- moppe istället. Den som köper en R1:a för att köra max 110 på allmän väg är i mina ögon bra korkad.

Byt hoj och spara en slant om dina fortkörningar plågar samvetet så mycket.


(30 och 50 håller jag stenhårt på (hackar mig fram på 1:an) i övrigt så avgör trafiksituationen, omgivningen och humöret min framfart.)

:tummenupp stal mina ord du...helt rätt:yoparty
 
Det är ju det som är lite av tjusningen med hojåka - farten. Se till att åka på små kurviga vägar, där är farbror blå inte så aktiva eller gör man som tidigare nämts man kör bana för att bli av med fartbegäret där.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top