Köra laglig hastighet=omöjligt!!

  • Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Anar att fler än jag har detta problem men tar upp det ändå för att se om det finns någon med bra tips på hur man behåller sitt körkort så länge så möjligt:rolleyes:

Har själv en R1:a för tillfället och det är smått omöjligt att hålla hastigheten hur fan man än försöker. Det räcker man höjer blicken ovan hastighetsmätaren och vips så sitter körkortet löst. Fast man nått en ralativt mogen ålder (34år) och fast att man bestämmer sig för att köra lugnt och lagligt skiter det sig ofta redan på första lilla raksträcka eller rättare sagt redan på första lilla halvraka kurva.....

Kanske det finns någon MC polis här på forumet att rådfråga. Jag har träffat en del heltrevliga MC poliser (om man träffar dem vid rätt tillfälle, typ i kön till korvkiosken :rolleyes: ) som verkar vara gjorda av kött och blod de också.

Sedan kan man ju undra lite över logiken gällande det här med extrema sportojar. Man köper en sådan MC just bara för att den är djävulisiskt snabb och sedan räcker det att man varvar ut en av 6 växlar för att man skall vara olaglig:confused: . Alla som kör sporthojar kan väl inte göra det bara för att vara coola, skapa sig en image eller för att styla framför korvkiosken? Vissa vill väl även använda all effekt på allvar?

Mitt personliga svar innan jag fått fler tips från övriga är att börja köra bana och köra av sig rejält där det inte finns övrig trafik och andra lurande faror (såsom polisen). Man borde ha en transponder som gör att man bara kan köra in på en bana och köra av sig när man vill på dygnet och sedan få en faktura hemskickad via datan från transpondern. Detta hade alla i samhället tjänat på. Utom möjligtvis tillverkarna av antidepressiva piller :tummenupp .

Kör lugnt! :) /D.
 
Jag kan berätta att det har inte med åldern och göra... det skiter sej rätt bra ibland fast man fyllt 50 och kör XJR 1300 :D
 
Kanske det finns någon MC polis här på forumet att rådfråga. Jag har träffat en del heltrevliga MC poliser (om man träffar dem vid rätt tillfälle, typ i kön till korvkiosken :rolleyes: ) som verkar vara gjorda av kött och blod de också.

Trevliga mc poliser? :confused:

Håller helt med annars, varför ens försöka? Jag betalar iallafall inte den extra premien för att åka efter skyltarna.. :yoparty
 
Min syn på gaturegistrerade sporthojar (och även sportbilar för den delen) är att du ska för egen maskin kunna ta dig till en bana, riva av ett par riktigt snabba varv och sedan för egen maskin kunna ta dig hem igen.
Vad du gör på allmän väg är helt upp till den egna moralen.
 
Last edited:
OM det nu är så att du inte vill köra fort fort kör ep annan sorts knarr motard/offroad tex:tummenupp
 
Sedan kan man ju undra lite över logiken gällande det här med extrema sportojar. Man köper en sådan MC just bara för att den är djävulisiskt snabb och sedan räcker det att man varvar ut en av 6 växlar för att man skall vara olaglig .

Dagens I-landsproblem :D
 
Ska man köra långt så brukar jag försöka hitta nån som kör bara liiite för fort och sen ligga bakom personen tills den svänger av eller tills man kommer fram. Svänger han av så får man hitta en annan bil att följa efter. Det brukar funka bra. Men bussar och andra stora stinkande fordon går fetbort.
 
Vill man vara säker på att hålla hastigheten någorlunda så kör man motard på motorvägen, annars väl grejen mc inte att sitta och titta på hastighetsmätaren hela tiden utan njuta.
 
Mja, eftersom att poliserna verkar tycka om att stanna just mig (:5sure) så har jag inga problem att hitta motivationen att köra lagligt för det mesta.

Har blivit av med körkortet en gång och fått fortkörningsböter en gång. Dessutom så stannas jag i tid och otid för diverse rutinkontroller eller vad de vill kalla det. Senast förra torsdagen och förra söndagen blev jag stoppad. :gnissla
 


Har själv en R1:a för tillfället och det är smått omöjligt att hålla hastigheten hur fan man än försöker.

Fighter?

Kanske inget man direkt går ut i verkstan och gör med sin goding men jag kan lova att det känns när man kör fort.

Som farligast är det när ögonen vant sig och man glider behagligt fram bakom kåporna i censurerade hastigheter...
 
verkar som vi alla har samma problem, I lands problem eller ej som tidigare sagt..

Har ännu en fråga....eftersom de flesta verkar vara överens om att det är ganska lätt att köra lite för fort. Om man gasar lite för mycket står det lätt 200+ på mätaren vilket gör att körkortet kan vara ett minne blott. Vi tar således körkort som ändå ryker all världens väg om det råkar finnas en kontroll. Logik på hög nivå!

Skulle ni riskera att köra utan körkort? Vad händer om man blir tagen i en rutinkontroll och inte har körkort?

/D.
 
känner igen problemet..

Även om jag snurrade runt på en ganska trött cbr 929 ( hosthost ) förra sommaren och kände att kortet satt väldigt löst så kliver jag lik förbannat upp på 1000 iår..

För sitt eget bästa skulle man stanna på 900cc som lika fullt går att gasa helvete ur och förlora lappen med och dö osv blablabla..

men jag hoppas kunna köra mycket mer bana isommar än vad jag gjorde förra sommaren..

Men mitt mål e att behålla lappen iår..
Jag har ialla fall inte tänkt stanna och fråga om jag får behålla lappen...:D
 
Anar att fler än jag har detta problem men tar upp det ändå för att se om det finns någon med bra tips på hur man behåller sitt körkort så länge så möjligt:rolleyes:

Har själv en R1:a för tillfället och det är smått omöjligt att hålla hastigheten hur fan man än försöker. Det räcker man höjer blicken ovan hastighetsmätaren och vips så sitter körkortet löst. Fast man nått en ralativt mogen ålder (34år) och fast att man bestämmer sig för att köra lugnt och lagligt skiter det sig ofta redan på första lilla raksträcka eller rättare sagt redan på första lilla halvraka kurva.....

Kanske det finns någon MC polis här på forumet att rådfråga. Jag har träffat en del heltrevliga MC poliser (om man träffar dem vid rätt tillfälle, typ i kön till korvkiosken :rolleyes: ) som verkar vara gjorda av kött och blod de också.

Sedan kan man ju undra lite över logiken gällande det här med extrema sportojar. Man köper en sådan MC just bara för att den är djävulisiskt snabb och sedan räcker det att man varvar ut en av 6 växlar för att man skall vara olaglig:confused: . Alla som kör sporthojar kan väl inte göra det bara för att vara coola, skapa sig en image eller för att styla framför korvkiosken? Vissa vill väl även använda all effekt på allvar?

Mitt personliga svar innan jag fått fler tips från övriga är att börja köra bana och köra av sig rejält där det inte finns övrig trafik och andra lurande faror (såsom polisen). Man borde ha en transponder som gör att man bara kan köra in på en bana och köra av sig när man vill på dygnet och sedan få en faktura hemskickad via datan från transpondern. Detta hade alla i samhället tjänat på. Utom möjligtvis tillverkarna av antidepressiva piller :tummenupp .

Kör lugnt! :) /D.

Att köra R1:a eller motsvarande på gatan är meningslöst om man inte vill utsätta sig själv och kanske framförallt andra för livsfara. Det är ett ganska obekvämt transportmedel. Det är fruktansvärt dyrt (speciellt per kilometer) Det imponerar inte på någon heller. Snarare tycker den stora majoriteten att man är en idiot om man håller på att busköra på gatan (vilket ju nästan garanterat händer om man har en R1:a). Utanför korvmojen så tycker dessutom de flesta att HDn med krom och läder är fräckare än din plastraket (obegripligt för mig men jag har förstått att det är så).

Summa summarum: Kör enbart bana. Det är i alla fall säkrare (chansen att skada sig finns fortfarande men få dör på banan). Kör du bra blir de kunniga imponerade (tror jag, har aldrig upplevt detta själv - snarare motsatsen). Du slipper svindyra försäkringar och att skenförsäkra. Du slipper meningslöst motorvägsnötande till och från banan. Varje meter körning blir meningsfull. Och inte minst, du slipper hamna i klammeri med rättvisan. Även om man kör illa som jag gjorde så är det 1000 ggr roligare än gatkörning.
 
Det finns ingen lösning på problemet om du inte slutar att åka gata i huvudtaget.

Förr eller senare så loosar du lappen, den enda trösten då är att man tjänat ihop till det en miljon ggr innan den faktist ryker.

Thats it.

Att köra R1:a eller motsvarande på gatan är meningslöst om man inte vill utsätta sig själv och kanske framförallt andra för livsfara. Det är ett ganska obekvämt transportmedel. Det är fruktansvärt dyrt (speciellt per kilometer) Det imponerar inte på någon heller. Snarare tycker den stora majoriteten att man är en idiot om man håller på att busköra på gatan (vilket ju nästan garanterat händer om man har en R1:a). Utanför korvmojen så tycker dessutom de flesta att HDn med krom och läder är fräckare än din plastraket (obegripligt för mig men jag har förstått att det är så).

Summa summarum: Kör enbart bana. Det är i alla fall säkrare (chansen att skada sig finns fortfarande men få dör på banan). Kör du bra blir de kunniga imponerade (tror jag, har aldrig upplevt detta själv - snarare motsatsen). Du slipper svindyra försäkringar och att skenförsäkra. Du slipper meningslöst motorvägsnötande till och från banan. Varje meter körning blir meningsfull. Och inte minst, du slipper hamna i klammeri med rättvisan. Även om man kör illa som jag gjorde så är det 1000 ggr roligare än gatkörning.

Pffft

Det enda du slipper på banan in kostnadsväg är försäkringen men då tillkommer avgifter, rep och risken att kasta 70 bananer i sjön.

Bana i all ära men ingen överglorifiering av den och överdramatisering av gatkörning tack.
 
Last edited:
Det finns ingen lösning på problemet om du inte slutar att åka gata i huvudtaget.

Förr eller senare så loosar du lappen, den enda trösten då är att man tjänat ihop till det en miljon ggr innan den faktist ryker.

Thats it.



Pffft

Det enda du slipper på banan in kostnadsväg är försäkringen men då tillkommer avgifter, rep och risken att kasta 70 bananer i sjön.

Bana i all ära men ingen överglorifiering av den och överdramatisering av gatkörning tack.

tack..tänkte just skriva det...:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top