Köra långt med motard

Det är väl synd att förstöra nöjet med en ny hoj genom att köra 100 mil i sträck som en ren transportsträcka, men det är klar det går. En kort bensträckare per timme brukar löna sig.

:tummenupp
 
Varför skulle det inte gå?
Om hojen är hel går den att köra, är den trasig går den troligtvis inte att köra.
Om du inte vet om din hoj fungerar eller inte kan jag rekommendera en grundkurs i allmänt brukande av mc.
 
är det inte bättre att lägga någon krona å ta det med schenker. hade själv planer att göra en såndär resa (precis gjort en innan sthlm-jkpg t&r) förvisso snöade det och jag hade klätt mig som en clown, men det gick. schenker tr ca 2000 för 100 mil. lycka till
 
100 mil -> 1000 km / 100 km/h snittfart = 10 h körning

100 i snitt är ganska bra röj om du räknar in tankstopp, mat, kissa och dyl. Är det inte motorväg så får du nog räkna om snittet till ca 80km/h, dvs 12.5 h körning. Tanka efter ca 10 mil ? Det blir isf 1 h körning, 15 min stopp, 12.5h totalt, plus 2 längre stopp för och äta, räkna 15 timmar om du kan snitta 100km/h.

Ja, håll snittfarten uppe så går det, men skulle säkerligen vara roligare att göra 2 x 7.5 h dagar än en 15 h dag.
 
Klart att det går, finns killar som kört jorden runt på 690 Enduro.

Däremot tror jag att 100 mil är aningen jobbigt på motorcykel över lag med tanke på luftmotstånd, sittposition, tankstorlek m,m.

Sen är ju motard avskalat på alla bekvämligheter som finns i princip.
Motardåkare kör nog mer på varvstoppet än många andra, och motorn håller för de flesta.

100 mil med relativt låg belastning som vid motorväg/landsväg lär ju vara som en 2 veckors semester till Thailand för den typen av MC.
 
Last edited:
100 mil -> 1000 km / 100 km/h snittfart = 10 h körning
*klipp*

Köra långt kan man göra på alla sorters hoj, se till att ta regelbundna korta pauser, gärna mellan tankstoppen så ska du se att det går bra.


Av erfarenhet kan jag säga att det snabbaste du kan köra (lagligt) inom sveriges gränser, inklusive enormt snabba tankstopp är ca 105 km/tim. Då endast E4 / E6, allt annat är för långsamt.
Då hinner du som längst 250 mil / 24 timmar.
Been there, done that och jodå, det funkar. :rolleyes:

Kör du lite mindre vägar och tar lite längre tankstopp än 5 minuter var 40:e mil så kan du räkna med ett snitt mellan 70 och 80.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top