Köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Idag får jag ha fåntratten på!:1pajas

Skulle precis åka hem på lunchen me hojjen...hoppar på hojjen o ska dra iväg...pang bom, där ligger man med hojjen på marken o fattar först ingenting! :confused:

-men visst, låset var ju kvar i bromsskivan... Ska tillägga att jag varit dålig på att använda det och har därmed ingen rutin.

Hoppas nu inte något i bromsmekaniken vart skadat nu bara? :gnissla

det vart givetvis fina repor på vänster handtag...men den "pucken" längst ut går att byta va?

Nån som har nå bra knep för att att inte glömma bort att ta bort låset i forts? :)

Har hänt flera av mina kompisar... Jag har klarat mig peppar peppar..

Hoppas det inte belv ngt på din hoj, lite retfullt...

//B

Köp ett sånt där senilsnöre... Ser ut som en gul telefonsladd som du sätter i låset och andra änden i ena handtaget, då lär du inte glömma låset. :tummenupp

Låt nycklarn till tändingslåset sitta i samma knippa som låset och låt nycklarna sitta kvar i låset när du låser. Vattensäkert:tummenupp :professor

Skaffa ett sånt där spiralnyckelband som ungarna har i en väl synlig färg (neongrön tex). Fäst nyckelringen i låset och dra upp karbinhaken runt gashandtaget.

Montera av styret varje gång du har låst hojen så blir du till en början lite ställd men sen kommer du på att du monterade av styret för att inte glömma låset. Går även bra att montera av sadeln. Eller så kan du tejpa fast nyckeln till låset i pannan. Eller så parkerar du hojen upp-och-ner varje gång du ska låsa den så ser man skivlåset tydligt när du ska köra nästa gång.

Tråkigt. Fick du inte med en "Key reminder"?
Annars så kan du fästa ett snöre från låset till ett av handtagen.

Men när du använder det, ta för vana att lägga an låset mot gaffelbenet så att om du ska rulla hojen bakåt så tar det stopp direkt.

Likaså om du bara kan hoppa på & köra iväg, sätt det på baksidan av gaffelbenet så kan du ju inte rulla alls mycket innan det tar i.

Sätt en bit krympslang eller dylikt på nyckeln till tändningslåset som du sedan flyttar till nyckeln för låset när du låst upp skivbromslåset. När du sedan sätter fast låset igen flyttar du krympslangen till tändningslåsnyckeln. Då slipper du sådana misstag som kan bli dyrbara. En ny bromsskiva är inte så billig...

ja det blir nog en snodd...borde man väl kunnat tänkt ut själv :rolleyes:

ibland gör det ont att lära sig :näsblod

:)

Jag fick med en liten förvaringspåse (och senilsnodd) till mitt lås. Brukar sätta den påsen på gashandtaget när jag använder låset :tummenupp

Jag kör med Abus skivbromslås som har ett gyrostyrt larm. Vilket innebär att om man vrider styret, rätar upp cykeln eller så, så går larmet. själva iden är väl att vara avskräckande men det funkar bra som påminnelse! =)

Been there, done that! :huvet

Jag hoppas att jag gjort det för sista gången dock :rolleyes:

Jag kör med Abus skivbromslås som har ett gyrostyrt larm. Vilket innebär att om man vrider styret, rätar upp cykeln eller så, så går larmet. själva iden är väl att vara avskräckande men det funkar bra som påminnelse! =)

Ah! Det låter som en bra grej - det ska jag också ha!

Jag har slutat med skivbromslås efter ett antal dyra misstag... typ fem gånger som jag haft sönder saker pga att jag glömt låset så nu har jag inte använt det på cirka två år. Men om det skriker en varning borde det ju fungera (senilsnöre är jag för senil för att komma ihåg att använda!)

Jag har åxå en sån och den är guld värd :tummenupp
snören glömmer man åxå, så denna är bäst, kostar ca. 900.-

Sätt en bit krympslang eller dylikt på nyckeln till tändningslåset som du sedan flyttar till nyckeln för låset när du låst upp skivbromslåset. När du sedan sätter fast låset igen flyttar du krympslangen till tändningslåsnyckeln. Då slipper du sådana misstag som kan bli dyrbara. En ny bromsskiva är inte så billig...

Denna varianten kör jag med. Fungerar kanon och man slipper snöre & skit :tummenupp

Är väl läxa nog det där som hände precis.. du kommer inte behöva nån påminnelse alls :pannkyss

Det där är 1000%-procentigt och, tycker jag, den bästa KISS (keep it simple stupid) lösningen. Orka tjorva med nån magnet eller spiralsladd... Jag körde med det på mina förra två hojar och har aldrig lyckats klanta mig på mina sju säsonger med hoj.

Äsch vad taskigt!! :gnissla
Kan tänka mig att jag sku själv göra precis samma sak..

Bor dock i en liten stad så ha int ens skaffat lås, men tipps som kommit, skall flytta snart till storstad så då måste väl lås inskaffas.:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman