"köra in" nya däck?

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Krängde på en uppsättning nya däck idag (Dunlop sportmax 208), och fick en liten obehaglig överaskning när bakhjulet släppte i en kurva.
Det där vaxet de lägger på var visst halare än jag trodde.
Nu till frågan, hur länge ska man köra försiktigt med ett nytt däck så den där beläggningen försvinner?
Körde lite grusväg och gjorde lite "mopperingar" i hopp om att det skulle släppa. Att det försvinner mitt på däcket förstår jag men på kanterna av däcket har man ju sällan någon kontakt med marken förutom när man lägger ner den i kurvor etc.
Lite orolig att det vaxet fortfarande är kvar längst ut på kanten så att säga.
 
Kör däcken varma, lägg utan att pressa dem...vips så är siliconet borta !

Oj, jag var tydligen inloggad i tantens namn...
 
sigges skrev:
2409254 Krängde på en uppsättning nya däck idag (Dunlop sportmax 208), och fick en liten obehaglig överaskning när bakhjulet släppte i en kurva.
Det där vaxet de lägger på var visst halare än jag trodde.
Nu till frågan, hur länge ska man köra försiktigt med ett nytt däck så den där beläggningen försvinner?
Körde lite grusväg och gjorde lite "mopperingar" i hopp om att det skulle släppa. Att det försvinner mitt på däcket förstår jag men på kanterna av däcket har man ju sällan någon kontakt med marken förutom när man lägger ner den i kurvor etc.
Lite orolig att det vaxet fortfarande är kvar längst ut på kanten så att säga.

Silikonsläppmedlet (iaf enligt en polare till mig som varit däcknisse i 10-12 år) sitter kvar tills du har kört några kilometer. Vanligen brukar man säga att det tar ca 5 mil innan det är helt borta, dvs även på kanterna. Men leta upp ett industriområde eller en stor P-plats, tex IKEA, och lägg ned mer och mer utan att ta i så nöter du bort det fortare.

De 5 milen är alltså en tumregel, dvs då har man i allmänhet hunnit med de mesta lutningarna man råkar ut för utom kanske de mest extrema.
 
Har bytt däck två gånger på Millen - båda gångerna till Metzeler Sportec M1 och båda gångerna har det gått att pressa fullt i första kurvan.
 
trinity & tuppjuck:
Tack för era svar. Har kört en hel del nu och försökt lägga ner den mer och mer så det borde vara borta nu.

H4 skrev:
2409436 Börna bort det?

Svårt att börna bort det på sidorna

imaster skrev:
2409441 Har bytt däck två gånger på Millen - båda gångerna till Metzeler Sportec M1 och båda gångerna har det gått att pressa fullt i första kurvan.

Det gick det inte att göra med dessa :mad:
 
Küngen skrev:
2409482 Ett bra tips är att sandpappra nya däck.
Det hjälper inte eftersom släppmedlet som ger halkan sitter i hela gummimassan.
Det är när däcket blir varmt och släppmedlet kokar bort som däcken blir normala. Det brukar precis som Trinity skriver ta ca fem mil. :tummenupp
 
drapåtrissor skrev:
2425892 Det hjälper inte eftersom släppmedlet som ger halkan sitter i hela gummimassan.
Det är när däcket blir varmt och släppmedlet kokar bort som däcken blir normala. Det brukar precis som Trinity skriver ta ca fem mil. :tummenupp

5 mil de tar man ju på en tur ju :D :tungan :yoparty
 
Hala däck...

sigges skrev:
2409254 Krängde på en uppsättning nya däck idag (Dunlop sportmax 208), och fick en liten obehaglig överaskning när bakhjulet släppte i en kurva.
Det där vaxet de lägger på var visst halare än jag trodde.
Nu till frågan, hur länge ska man köra försiktigt med ett nytt däck så den där beläggningen försvinner?
Körde lite grusväg och gjorde lite "mopperingar" i hopp om att det skulle släppa. Att det försvinner mitt på däcket förstår jag men på kanterna av däcket har man ju sällan någon kontakt med marken förutom när man lägger ner den i kurvor etc.
Lite orolig att det vaxet fortfarande är kvar längst ut på kanten så att säga.

Hallå,,

Du kan alltíd ta smärgelduk o slipa bort det lagret om du vill.
Få upp hjulet i luften o lägg i växel o starta sen kan du hålla duken still o låta hjulet göra jobbet... Enkel lösning, då slipper man obehagliga överaskningar...
 
Det Går bra att tvätta av Däcket med ren bensin oxså så slipper du alla problem
 
Såg Ejdehage på SM i Knutstorp i somras. Hans mekar värmde bort vaxet på de nya däcken med gasolbrännare !.. Upp med hjulet i luften , brassa på med brännare samtidigt som du gnider däcket med en tjock handske.... Du känner när vaxet är borta.
 
!

:tummenupp
GSXR-Simme skrev:
2426213 Hallå,,

Du kan alltíd ta smärgelduk o slipa bort det lagret om du vill.
Få upp hjulet i luften o lägg i växel o starta sen kan du hålla duken still o låta hjulet göra jobbet... Enkel lösning, då slipper man obehagliga överaskningar...

Gör nästan samma procedur. Jag tar en träplatta som jag sätter sandpapper på och håller mot hjulet. Lycka till
 
Big D skrev:
2426326 :tummenupp

Gör nästan samma procedur. Jag tar en träplatta som jag sätter sandpapper på och håller mot hjulet. Lycka till
Men helvete så jobbigt, varför krångla till det?

Gör så här:
1) Sätt nyckeln i startlåset
2) Vrid om
3) Kör motorcykel (men en aning försiktigt)
4) Efter några mil: vrid av tändningen
KLART!
 
drapåtrissor skrev:
2426280 Det var inte arbetstempraturen som var målet utan sträckan... :tomten
Du skrev:
Det är när däcket blir varmt och släppmedlet kokar bort som däcken blir normala. Det brukar precis som Trinity skriver ta ca fem mil.
Då måste ju tempraturen vara målet och sträckan vägen till att uppfylla det målet. :va
 
sgtpepper skrev:
2426349 Men helvete så jobbigt, varför krångla till det?

Gör så här:
1) Sätt nyckeln i startlåset
2) Vrid om
3) Kör motorcykel (men en aning försiktigt)
4) Efter några mil: vrid av tändningen
KLART!


Inge mer???
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top