Köra in ny mc?

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Någon som har några tips om hur man bör bära sig åt för att på bästa sätt köra in en ny hoj? Ska man följa rekommendationerna till punkt och pricka eller finns det några andra tips? Ibland hör man t.ex. att man ska byta olja mycket tidigare än vad det står i instruktionsboken pga att den blir extremt skitig i början...

/Jesper
 
Dom som har tillverkat hojen vet nog vad dom pysslar med... följ det som står i boken så håller nog hojen så långt som det är tänkt..

//jaG

jesper skrev:
Någon som har några tips om hur man bör bära sig åt för att på bästa sätt köra in en ny hoj? Ska man följa rekommendationerna till punkt och pricka eller finns det några andra tips? Ibland hör man t.ex. att man ska byta olja mycket tidigare än vad det står i instruktionsboken pga att den blir extremt skitig i början...

/Jesper
 
Har alltid fått rekomendationen att köra med så varierande belastning som möjligt. Fullgas lär inte göra något om man gör det endast korta stunder.
 
Jag frågade försäljaren om inkörning, han sa att bara jag körde in däcken så att de ej var hala så räcte det. Motorcycklar idag är redan inkörda på fabriken,men man ska inte ligga på för höga varv så klarar nog motorn av detta.
 
Fundera lite på VAD det är som ska köras in? Till största delen är det du SJÄLV som ska köras in med den nya hojen. Annars rent mekaniskt är det bara kolvringarna - med varierande belastning och varvtal samt bromsbeläggen som tar lite kasst i början.
 
andersbrink skrev:
Fundera lite på VAD det är som ska köras in? Till största delen är det du SJÄLV som ska köras in med den nya hojen. Annars rent mekaniskt är det bara kolvringarna - med varierande belastning och varvtal samt bromsbeläggen som tar lite kasst i början.

precis!
hojen är det nog inga problem med, men det är klokt att ta det lugnt i början med en ny hoj då man inte är van. annars kan man råka ut för väldigt tråkiga överaskningar. :tummenupp
 
beror väl väldigt mycket på vilken hoj det e... har hört att en retta går bäst om man kör skiten ur den de första milen :D
 
Se till att motorn har kommit upp i rätt temperatur först, sen är det bara att köra som vanligt. Så har jag gjort på KTM:en och den har inte rasat än (har iofs bara gått 20mil :rolleyes: )
Praktiserad på Carlbarks förra året och alla som jobbade på verkstan va helt överens om att det är totalt onödigt med "inkörning" Det va bara något som mc-tillverkarna sa för att man inte skulle kvadda med nya hojen på en gång enligt dom.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top