Köra in motorn efter kolvringsbyte?

jacob

Jaha
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu, hade en Mito men den är såld
Hej!

Har beställt nya kolvringar till min mito eftersom min skar för ett tag sedan, men som tur var så var det bara lite smårepor som lätt gick att fila bort. Nu undrar jag om jag behöver köra in min motorcykel igen efter att jag har bytt kolvringar? Teoretiskt sett borde jag väl göra det för det är väl dom man sliter in när man kör in en ny motorcykel?

Tack på förhand!
 
jacob skrev:
Hej!

Har beställt nya kolvringar till min mito eftersom min skar för ett tag sedan, men som tur var så var det bara lite smårepor som lätt gick att fila bort. Nu undrar jag om jag behöver köra in min motorcykel igen efter att jag har bytt kolvringar? Teoretiskt sett borde jag väl göra det för det är väl dom man sliter in när man kör in en ny motorcykel?

Tack på förhand!
Fila bort repor i cylindern? Hoppas den som gjorde det vet vad han höll på med. Köra in och köra in. Klart du ska ta det lite lugnt med nya kolvringar. Men det är ju inte som attköra in ny cylinder och kolv.
 
Re: Re: Köra in motorn efter kolvringsbyte?

Out_Spinner skrev:
Fila bort repor i cylindern? Hoppas den som gjorde det vet vad han höll på med. Köra in och köra in. Klart du ska ta det lite lugnt med nya kolvringar. Men det är ju inte som attköra in ny cylinder och kolv.


Nja det var inga repor i cylindern, bara lite på kolven, men dom är borta nu. Jag gjorde det själv BTW.
Okidoki då får jag väl ta det lite lugnt de första 5 metrarna :D
 
Out_Spinner skrev:
Okey. Då hoppas vi att det håller den här gången.

5 meter är väl att ta i va? :eek:

Japp. Dock har jag ingen bra förklaring till att den nöp förra gången men jag låg i 185km/h(max) i ungefär 10min. Ska den palla det eller blir det för mkt? Tyckte att den verkade bli väldans varm efteråt men det kanske är normalt efter att den har nypt?

Jo jag får väl ta det lungt några mil i alla fall :)
 
jacob skrev:
Japp. Dock har jag ingen bra förklaring till att den nöp förra gången men jag låg i 185km/h(max) i ungefär 10min. Ska den palla det eller blir det för mkt? Tyckte att den verkade bli väldans varm efteråt men det kanske är normalt efter att den har nypt?

Jo jag får väl ta det lungt några mil i alla fall :)

Var tempen hög då?
 
CayLe skrev:
Var tempen hög då?

Kollade inte på den när jag körde men när den nöp efter jag hade saktat ner till 120km/h o bakhjulet låste sig (väldans äcklig uplevelse faktiskt) så låg den på ca 90-95 (?!!) grader så...
 
jacob skrev:
Kollade inte på den när jag körde men när den nöp efter jag hade saktat ner till 120km/h o bakhjulet låste sig (väldans äcklig uplevelse faktiskt) så låg den på ca 90-95 (?!!) grader så...

Stiger tempen när du gasar mycket? alltså, stiger den fort om du axar uppför en backe och sedan om du stannar så sjunker den fort igen?
 
CayLe skrev:
Stiger tempen när du gasar mycket? alltså, stiger den fort om du axar uppför en backe och sedan om du stannar så sjunker den fort igen?

Nja jag brukar faktiskt inte kolla på tempen så ofta men när jag har kollat så brukar den ligga på typ 75 grader. Tror inte att den ökar i uppförsbackar men som sagt så har jag aldrig kollat så jag vet inte. Får testa nu när jag får mina nya kolvringar. Men jag har kollat upp bestyckningen (lågfartsmunstycke, huvudmunstycke o sånt) och det stämmer. Det enda är väl i så fall om avgastrotteln skulle vara felinställd för den har jag aldrig kikat på.
 
Motorbromsade du från 185 ner till 120? Den får ganska lite olja när man motorbromsar, och har man kört hårt innan så kan det räcka för att den ska nypa.
 
Flummo skrev:
Motorbromsade du från 185 ner till 120? Den får ganska lite olja när man motorbromsar, och har man kört hårt innan så kan det räcka för att den ska nypa.

Ja det gjorde jag faktiskt, eller jag sänkte farten i alla fall utan att använda bromsarna, så det skulle man kunna säga att jag har gjort.

Förresten hur ska man annars sänka farten då? ;)
 
Last edited:
Akrylamid skrev:
Blir det inte typ tvärnit när motor skär? Fy fan vad äcklig i så fall i 120 blås :eek: :skrämd

Jo det tog tvärstopp med bakhjulet. Som tur var lyckades jag faktiskt att inte vurpa, men jäklar vad det tjöt alltså. Gummit hade typ smält på det stället den bromsade på. Men jävlar vad det tog lång tid innan den stannade. Där ser man att bakbromsen inte ger speciellt bra bromsverkan utan frambromsens hjälp :)

Dum som man är tänkte jag inte på att koppla ur :rolleyes: (skulle ju löst låsningen på bakhjulet i alla fall) men det gick bra i alla fall.
 
jacob skrev:
Ja det gjorde jag faktiskt, eller jag sänkte farten i alla fall utan att använda bromsarna, så det skulle man kunna säga att jag har gjort.

Förresten hur ska man annars sänka farten då? ;)
Det är inte helt ovanligt att motorer går hur bra som helst när man plågar dom, men när man släpper av på gasen och lugnar ner sig så nyper dom. Detta är framförallt vanligt på motorer där oljan blandas i soppan då motorn inte får någon nämnvärd soppa när man motorbromsar, och därmed i princip ingen olja. PÅ en motor med separatsmörjning är situationen bättre då pumpen fortfarande pumpar in olja vid motorbromsning, men den pumpar in väldigt lite olja så man kan uppleva samma fenomen då. Lösningen på problemet? Motorbromsa inte länge, och särskilt inte efter en fullgasrepa. Att spänna oljepumpsvajern ett extra varv eller så skadar väl inte heller...
 
Flummo skrev:
Det är inte helt ovanligt att motorer går hur bra som helst när man plågar dom, men när man släpper av på gasen och lugnar ner sig så nyper dom. Detta är framförallt vanligt på motorer där oljan blandas i soppan då motorn inte får någon nämnvärd soppa när man motorbromsar, och därmed i princip ingen olja. PÅ en motor med separatsmörjning är situationen bättre då pumpen fortfarande pumpar in olja vid motorbromsning, men den pumpar in väldigt lite olja så man kan uppleva samma fenomen då. Lösningen på problemet? Motorbromsa inte länge, och särskilt inte efter en fullgasrepa. Att spänna oljepumpsvajern ett extra varv eller så skadar väl inte heller...

Jo min har separat smörjning och jag tror faktiskt att den får en ganska snål oljeblandning så att skruva upp så att den får lite mer olja kan ju aldrig vara fel.
Tack för informationen grabbar! :fakta
 
Verkar som din hoj ligger för högt i temp.

Ideal temp på motor i en tvåtaktare är mellan 55-65 C. Över 75 så är risken stor att den skär, över 90 skall vi inte prata om.
 
Innan du börjar jockla med oljepumpen, gör ett riktigt avslag för att kolla att ditt huvudmunstycke räcker till, är det för magert hjälper det inte med mer olja.
Ifall du inte vet hur det går till kommer en liten instruktion:
sätt i ett nytt tändstift av rätt sort, kör en liten stund, leta upp en lång raka, ge järnet på högsta växeln och kör en stund på fulla varv och full belastning, dra in kopplingen samtidigt som du dödar motorn, rulla till stopp med kopplingen indragen, skruva ut tändstiftet ock kolla färgen på isolatorn, det skalll vara ungefär samma färg som kaffekorn. (mellanbrunt), drar det åt vit - beige går motorn för varmt och du behöver öka storleken på huvudmunstycket. är det mööörkbrunt - svart har du troligtvis för stort huvudmunstycke och behöver minska storleken.
Det är himla viktigt att du använder rätt värmetal på stiftet för att du skall kunna lita på färgen.
Lycka till.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top