Köra i sista stund. Fråga

mickej82

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
zx9r -96 Våga vägra grönt
Hypotetisk fråga:
Du står still på en motorväg, motorn igång och varma däck.
Motorcykeln du sitter på gör 0-100 på 3 sekunder(för enkelhetens skull).
Det kommer en bil bakifrån och siktar på dig. Bilen kör i 100km/h.
Hur många meter/sekunder innan bilen träffar dig måste du dra iväg?

Inga moralinlägg om att det är farligt och att moppon kan (försöka:D ) ta efter osv.

Rent teoretiskt.
Beror väl till en viss del på vrid/acc-kurva på motorcykeln, välj någon som passar.
(0-100 på 3 röda kan ni variera om ni skulle vilja sitta på en R1'a eller nåt långsammare osv).
Hur många meter tar det att nå 100km/h? 50m? 60m?

Iaff ett stunt jag skulle vilja se på stunjunkies eller nåt.

En en funderan bara...

/MickeJ

Ajuste, om något liknande redan tagits upp så kan ni ju bara länka till den tråden och hata mig :) Skriv gärna nåt om sökmotorn också och kalla mig moppofucko, alt. FUburouta mig. :yoparty

nja, inte så enkelt

Du har ju enkelt besvarat frågan själv, du måste naturligtvis påbörja accelerationen minst 3sekunder innan bilen når fram till dig.
Med 27,78 m/s (100km/h) så blir det 83,33 meter före dig.

Men till detta tillkommer att du har en acceleration, under hela tiden vilket medför att den verkliga distansen är kortare, men eftersom du har ojämn accelerationskonstant så blir det knepigt som attan att räkna ut.

Du har ju ingen acceleration mellan växlarna exempelvis samt olika acceleratopn beroende på varvtal och växel.

Last edited:
Misstänkte att den frågan skulle komma upp. Men jag orkade inte argumentera mot/för något redan innan någon svarat. :)
Men du har rört dig x antal meter redan efter 0,5 sekunder, därmed hade du kunnat åka senare?

Misstänkte att den frågan skulle komma upp. Men jag orkade inte argumentera mot/för något redan innan någon svarat. :)
Men du har rört dig x antal meter redan efter 0,5 sekunder, därmed hade du kunnat åka senare?

Jo, jag försökte ändra och beskriva, men då måste du ha en graf på din accelerations över tid. Vilket ger en differentialekvation som jag inte kan lösa åt dig

Alltså

Har druckit några öl för mycket men:
sätt arean under funktionen hastighet över tid som samma, ställ upp vilkoret konstant acceleration och kolla vilken detta blir för att uppnå 100km/h från 0 på 3 sek. När arean för ekvationerna är lika har lika lång sträcka färdats. (kriteriet för gränsvärldet kollision) Då får du fram hur många sekunder det blir exakt. På detta sätt löser du ekvationen grafiskt enklare...

Har du en 1000 cc sporthoj så gör den ju över 100 på ettan och då har du ju inga växlingar att ta hänsyn till. Det blir ju lite lättare då... :)

riverrafter skrev:
Har druckit några öl för mycket men:
Mumbojumbo...

Yes, säkert något åt det hållet. :va Tyvärr har jag för begränsade mattekunskaper för att göra det..:huvet

Borde väl finnas en graf för en R1'a eller GSX-R nånstans.

Varför jag undrar?
Vore coolt att se! Hur nära bilen är innan motorcykeln drar, hur bilen har kofångaren ett f..thår ifrån bakdäcket innan motorcykeln passerar 100 och börjar öka avståndet.

En till sak som slog mig.. Får inte glömma att räkna avstånden från bakhjulet och inte från startlinjen som sedvanligt är under framhjulet.. Annars smäller det :)

eeh har du tråkigt i kväll, ta det lungt det blir säkert bättre i morgon :)

You bet! :tummenupp

Glad Midsommar! :)

/MickeJ

Hypotetisk fråga:

Inga moralinlägg om att det är farligt och att moppon kan (försöka:D ) ta efter osv.

Rent teoretiskt.
Beror väl till en viss del på vrid/acc-kurva på motorcykeln, välj någon som passar.
(0-100 på 3 röda kan ni variera om ni skulle vilja sitta på en R1'a eller nåt långsammare osv).

En en funderan bara...

/MickeJ

Ajuste, om något liknande redan tagits upp så kan ni ju bara länka till den tråden och hata mig :) Skriv gärna nåt om sökmotorn också och kalla mig moppofucko, alt. FUburouta mig. :yoparty

Med de antaganden du gjort får du starta 41.56 m innan, och då kommer bilen vara dig i arslet exakt då du är uppe i 100 km/h och drar ifrån honom.

Hur kom jag fram till det? Bilen gör sträckan s=v*t, mc gör s=(a*t^2)/2.
För mc att komma upp i 100 km tar det 3 sek. På 3 sek kommer bilen 82.84 m och mc med konstant acc 41.28 m. Skillnaden blir det du behöver ligga före.
Tänk på att kvittar hur hårt du accar, så länge din momentanhastighet är lägre än 100 km/h, drar bilen in på dig.

Och, ja, jag har haft en tråkig kväll.....:D

På 3 sekunder ser antagligen bilisten vad du pysslar med och hinner börja bromsa in eller kasta sig åt sidan. Så det måste ju också räknas in!

Hypotetisk fråga:

Rent teoretiskt.

En en funderan bara...

/MickeJ

Du tänker för mycket.

Utan matematiska formler gjorde jag följande:

1. Tar fram näst senaste numret av Bike.
2. Slår upp testet av tusenkubik supersporthojar
3. Tittar i tabellen för uppmätta testvärden
4. Yamaha R1: 0-100 km/h 3,8 sekunder/45 meter

Svar: Då Bike använde hyfsat avancerade prylar i sina tester (GPS bland annat) bestämmer jag mig för att lita på dem. Naturligtvis kan variationer förekomma, beroende på vikt hos förare,, vind, motorgång osv, men låt oss leka med tanken att dessa siffror stämmer. Det betyder att om du startar när bilen är 45 meter från dig kommer du att precis hinna komma upp i hastighet. Eventuella toppar och andra ojämnheter i accelerationen är här medräknad. Detta om något skvallrar något om vilken prestanda dessa hojar har.

Men: Don't try this at home. Dels är nog testkillarna ganska duktiga, vilket innebär att vi säkert ska lägga på ett tiotal meter för oss dödliga. Dessutom, det innefattar även att du startar prick när bilen är 45 meter ifrån, något som kräver att din reaktionsförmåga är snabbare än ljuset.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph