Köra i Finland?

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Tja!
Jag har nån veckas ledighet mellan mitt sommarjobb och studierna i September och tänkte att det vore kul att köra lite hoj! Första tanken va att dra till Norge eftersom där ska finnas en hel del goa vägar. Men då skulle jag vilja hinna till trollstigen o det känns lite långt för en veckas tur på lugna landsvägar...

Men eftersom jag utgår från stockholm så tänkte jag att man kanske kan ta en båt åt andra hållet o sen köra.
Finns det någon som har några erfarenheter av att turist toura lite i finland? Är där några bra vägar eller e det Norge som gäller om man vill få en härlig körupplevelse?

O e det nån som e taggad på att haka på o utforska Finland så är ni hjärtligt välkomna att hänga med. Blir nog att åka nångång i mitten på augusti.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Södra Finland är hyfsat krokigt om du undviker stora vägar.

Köp Bilistens vägkarta http://alk.tiehallinto.fi/www2/kartta_sv/kartta.htm (klicka på kartan så ser du hur den ser ut) och kör på de röda vägarna utan nummer.
De gula är grusvägar och väldigt trevliga om man är lagd åt det hållet.

Norrut blir det tyvärr ganska rakt oavsett vilka vägar man tar men sydöstra Finland har hyfsade krokvägar även om de inte slår knut på sig...:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håll hastighetsbegränsingen i grannlandet bara. Dyra hastighetsböter.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håll hastighetsbegränsingen i grannlandet bara. Dyra hastighetsböter.

Precis som i Sverige eller Norge, kör som ett svin och du riskerar att åka fast!:D

Kör vettigt och plussa lite där det inte är farligt. Samhällen och mycket trafik = lägre hastighet. Kommer du ifatt en bil, vänta med att köra om, på småvägarna svänger bilisten snart av. Om inte, vänd och ta en ny repa. :tungan

Det som är farligare, och större risk än att åka fast för fortkörning, för en svensk är användandet av högerregeln.
Till skillnad från Sverige används den av alla och den gäller alltid om det inte är huvudled. Underbart när du vant dig!:tummenupp

Ha en trevlig resa!:)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top