Köra hoj VS bränslekostnad ?

Hur skulle det påverkar din mckörning om bränslepriset stiger till över 20kr/litern ?

• Antal röstningar
    0

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Intressant artikel som kanske slår rätt om några år.

Hur kommer det påverka din mckörning om priset stiger till 21.54kr/liter ?

21,54 för en liter 95-oktanig bensin. Prischocken kan bli verklighet om dystra prognoser om oljepriset slår in.

Länk...

Bifogat

• bensin.jpg
    bensin.jpg
    7.3 KB · Visningar: 72
Last edited:
Det är ändå så pass roligt / krona. Så det spelar ingen större roll, visst skulle det vara bra om man fick lite mer pengar över. Men sluta köra skulle jag definitivt inte göra.

Kört min -01a (köpt ny) 1200 mil, bensinen är inte det som kostat mig så mycket. Även om jag minns tydligt då det inte gick att få i bensin för en hundrig i tanken...
Däremot kommer jag sälja bilen! Får hitta något alternativ, 1800 mil/år och den är rätt törstig.

Så lite som jag kört i år skulle det inte spela någon större roll. Även om det skulle svida. Men förra året körde jag 1500 mil, och det vete fan om det gått om bensinpriserna ens såg ut som i år...

Så, jag kan definitivt inte köra mera än jag gjort i år om priserna skulle stiga. Tråkigt... :(

burner skrev:
2359106 Intressant artikel som kanske slår rätt om några år.

21,54 för en liter 95-oktanig bensin. Prischocken kan bli verklighet om dystra prognoser om oljepriset slår in.

Länk...

Bränslekostnaden är redan för hög på MC. Eller rättare sagt bågarna drar för mycket soppa. Vi var två personer på var sin båge (Hayabusa och Yamaha Wild Star) som drog en repa genom Tyskland. Vid mätning visade sig att båda drog ca 0,6 l/mil. D v s var och en ungefär lika mycket som en modern småbil.
Det hade blivit billigare om vi åkt tillsammans i en bil, men givetvis inte lika roligt.

Frågan är varför en modern båge drar så mycket bensin? Rimligen borde vikt och verkningsgrad (som måste vara mycket bättre än i en bil) medföra att bränsleförbrukningen på en modern båge skulle ligga på 0,2-0,3!

Nå´t fel är det.

Jo, vid långresor är tankvolym besvärande lite (22 l). Stoppen styrs av tankandet och inte mat eller kissepausar. Irriterande faktiskt, dessutom är det ibland långt mellan mackarna.

Last edited:
burner skrev:

Ptja, modda om den för etanol då kanske? =o)

åkning i rekreationssyfte skulle jag inte dra ner på, roligare sätt att bränna pengar får man leta länge efter! :yoparty

Att pendla till skolan varje dag (12km) däremot...:va

Busafreak skrev:
2359136 Bränslekostnaden är redan för hög på MC. Eller rättare sagt bågarna drar för mycket soppa. Vi var två personer på var sin båge (Hayabusa och Yamaha Wild Star) som drog en repa genom Tyskland. Vid mätning visade sig att båda drog ca 0,6 l/mil. D v s var och en ungefär lika mycket som en modern småbil.
Det hade blivit billigare om vi åkt tillsammans i en bil, men givetvis inte lika roligt.

Frågan är varför en modern båge drar så mycket bensin? Rimligen borde vikt och verkningsgrad (som måste vara mycket bättre än i en bil) medföra att bränsleförbrukningen på en modern båge skulle ligga på 0,2-0,3!

Nå´t fel är det.

Jo, vid långresor är tankvolym besvärande lite (22 l). Stoppen styrs av tankandet och inte mat eller kissepausar. Irriterande faktiskt, dessutom är det ibland långt mellan mackarna.

100km/h+ så har väl moderna bilar bra mycket bättre aerodynamik än hojar?
Annars håller jag med dig. Oerhört märkligt att så små och lätta fordon kan dra så mycket..

Busafreak skrev:
Frågan är varför en modern båge drar så mycket bensin?
Vet du någon bil utan överladdning som lämnar ca 170 Hk från sin 1,3 liters motor som din hoj gör?
Min är på 1 liter och ger 178 Hk i motorn, klart det drar bensin.

Det skulle säkert vara färre bilar på vägarna än nu, om priset blir 21kr/L. Då skulle jag köra mer

Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om soppa kostnaden när jag kör hoj.. Kör ju för nöjes skull! Tycker det känns mest när man tankar bilen som mer känns som en nödvändighet

Busafreak skrev:
2359136 Bränslekostnaden är redan för hög på MC. Eller rättare sagt bågarna drar för mycket soppa. Vi var två personer på var sin båge (Hayabusa och Yamaha Wild Star) som drog en repa genom Tyskland. Vid mätning visade sig att båda drog ca 0,6 l/mil. D v s var och en ungefär lika mycket som en modern småbil.

Nå´t fel är det.

Som sagt, i busan är det en 1,3 liters motor med 140 hk/liter. Klart det drar soppa. Busan jag lånar brukar ligga runt litern när man är ute och kör lite inspirerat med skjuts. Det mesta jag fått den att dra är nog 1,2l/mil men då gick det ganska fort under en ganska lång tid på motorvägen. Om man jämnför det med min budbil, en MB A140 med 75 hk (53,5 hk/liter) som brukar dra precis litern, så tycker jag det är rätt bra bränsleekonomi.

edit: Kan ju svara på tråden också, ska till mycket höga bensinpriser innan jag slutar åka. Den här säsongen har det väl blivit 500 mil hittils. När man kör så lite så känns det som skit samma om det kostar 200 kr eller 400 kr varje gång man är ute och kör.

Bara o blunda o tanka..

Däremot så skulle nog bilen bytas mot en med lite mindre motor.

Stiger priset så mycket så är det nog snarare så att det är bilen som får stå och det blir mera hoj körning. Bör dock nämnas att bilen man har är en bensin driven pickup (uppborrad V8 + häftigare förgasare). Dricker soppa som en törstig kamel :3freak

//Micke

burner skrev:

Länk...

Tråkígt med dyra bensinpriser, men ändå tråkigare med en maskin som är gjord för att köras som man spenderat mycket pengar i inköp, blir då driftskostnaden i bränsle då det dubbla, så kvittar det i sammanhanget..

Jag skulle köra mindre bil och mer hoj, för jeepeländet drar ju för fan en reservdunk per mil ungefär. Så det skulle bli till att fixa goretex och dubbdäck till 2hjulingen :-)

*/ ?>
Back