Köra hoj utan lyse

U-A Loranga

Läskeblask
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Har en lite annorlunda men inte dum fråga :3freak
Är det lagligt att köra hoj utan lyse när det är ljust ute?

Backspeglar och blinkers behöver man ej enl. Uppsala polisen men lite :hördu får man ta.

Du ska ju ha halvljus tänt oavsett om det är ljust eller mörkt så det kan nog bli svårt.

BTW, varför skulle det vara ok utan blinkers?

Du måste ha backspeglar och blinkers om hojen är tillräckligt ny.
Blinkers tror jag är från och med 1975 men nu är jag ute på rätt hal is. Nån annan har säkert bättre koll.
Men helt klart är att du måste ha speglar och blinkar om hojen är så ny som de flesta här på SH är.

Mins att det stod i körkortsböckerna att det var ok att köra med handsignaler, men endast då blinkersena var trasiga... dvs det lär nog inte vara lagligt att köra helt utan blinkers för jämnan.... :rolleyes:

Jag körde utan backspeglar och blinkers förra sommaren (efter en bankörning)och blev stoppad av farbrorblå, han sa att man kan ju vinka med armarna och vrida på huvet. Fast han gillade inte min omkörning... (civilpolis)

peter_n skrev:
Man ska ha blinkers o backspeglar om hojen har det orginal.

Man behöver aldrig ha backspeglar. Spelar ingen roll vilken årsmodell och om de sitter som orginal på cykeln. Har kört utan i 3 år, snuten stanna mej en gång o trodde att man va tvungen att ha de men efter en titt i deras pärm så förstod dom att de inte behövs. Behövs inte ens på besiktning, trust me!

Lyse däremot behöver man, men räcker de inte med varsel/positionsljus lr va de heter på dagen?

Blinkers vet ja ej... upp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...