Köra hoj som inte laddar sitt batteri?

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Hej! min gixxer har bestämt sig för att sluta ladda batteriet under färd, men går fint rent mekaniskt. Senaste resan, efter att jag sprungit igång den, kom jag bara ett par hundra meter. Vid första rödljus jag rullade fram till (på tomgångsgas) och slängde i ettan så dog hojen innan den stannat helt, typ som om jag kommit åt dödarknappen.

Nu har jag laddat batteriet (som endast är en säsong gammalt) utanför hojen och funderar på om den kommer gå att köra till sin vinterförvaring (strax över 3 mil, blandat stad och landsväg) på denna laddning, eller om den kommer dö och jag behöva bil och släp för att få hem den.
Kan man hålla den levande med lite extra vridande på rullen vid eventuella rödljus? Några andra knep för att kunna köra hem den för egen maskin, eller borde jag leta rätt på ett släp direkt?
 
Du måste mäta upp hur mycket den laddar för den kan ladda 18++ volt så batteriet exploderar!! Om laddregulatorn gått väck så den laddar som ett tok kan batteriet redan gått sönder överladdat.

Gör som så att du laddar batteriet tills det är fulladdat 12-12,40v. Starta sedan hojen o mät volten under gång gasa upp den i minst 5000v ,, Laddar den ökande över 14v som stiger vidare utan hejd så får du inte köra hojen mer förens du bytt laddregulator eller kolla först kabelinfästningar så det inte är dålig kontakt bara.

Man får inte försöka rulla igång hojen utan batteri för då kan alla lampor och andra elprylar få shockhöga voltpikar.
 
Krångligt. men förståeligt. tack för tipsen!
Och självklart är det inte prat om att rulla igång något utan batteri.
 
Tack för alla tips! Jag kör den på släp till vintergaraget och tittar närmare på den där :)
 
Om den inte laddar så är det inte lönt att köpa en regulator. ^^ :rolleye:
Vet du hur man kollar laddningen från generatorn?
Hade det varit regulatorn och den överladdar så hade du troligen reagerat över att batteriet var svullet när du hade det ur hojen. Och att gasa när du inte har någon laddning är kanske inte så lönt.
Det beror på om volten kommer upp till en 11-13v vid högre varv. Under det, då är det knappt lönt.

Det är lika bra att köra den på släp. Det är verkligen att chansa att köra utan laddning. Men jag hade inte kört 3 mil på den. Drygt om den helt plötsligt stannar.
Lycka till.
 
Det kommer tre kablar från spolarna vid svänghjulet som går till regulatorn. Dessa har ofta samma färg och mellan dem skall det gå att mäta ca 50 volt växelspänning vid lite varv oavsett mellan vilka två kablar du mäter. OBS! Spänningen stiger med varvtalet. Är det någon kombination som inte ger spänning har en spole brunnit. Lättast brukar då vara att byta hela plattan eftersom de tre spolarna i verkligheten är uppdelade på massa småspolar.

Men alltför ofta så är det regulatorn som gett upp och den kan du lokalisera genom att leta efter en metallbit med kylflänsar. Följ sladdarna och hitta kontakten som går mot svänghjulet (tre kablar). Denna kontakt har en förmåga att smälta eller gå sönder vid t.ex. problem med batteri. Mät växel spänning här mellan kablarna när du varvar hojen.

Fungerar det så långt så mät vad som kommer ur regulatorn med inkopplat batteri. Nu är det likspänning och volt mellan ca 13,5 och 14,5 som gäller vid 4000-5000 varv. OBS! Mäter du utan att koppla in en last (batteriet) kan mätningen visa helt fel.

Lycka till.

//Nitrous
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top