Köra hoj med en arm

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Grymt imponerad över den här killens beslutssamhet att köra hoj igen! Torskade armen i en mc olycka men tävlar fortfarande!

[YOUTUBE-ID]0uVYPv33lys[/YOUTUBE-ID]
 
De där påminner mig om en kille som var å föreläste på våran skola för några månader sen. Han åkte ner i diktet pga grus i en kurva och hade oturen med sig att landa med ryggen på nån sten så den bröts.
Han förlorade båda benen (asså dom sitter kvar men han kan inte använda dom) och blev rullstolsbunden, nu kör han en Gixxxer och har gjort nerfällbara stöd som gör att han kan starta/stanna osv utan att falla av.

Hemsidan han hade har jag tyvärr glömt bort. :/

P.s Han körde 70km/h vid olyckstillfället och hade den bästa utrustningen som fanns på marknaden.
 
Last edited:
Häftig protes. Finns det nån dörklaring till hur den fungerar?

först kopplar han in den till ett fäste som sitter på styret, sen finns det tryck dämpare i protesen som fylls me luft för att anpassa dämpningen, och det sitter flera leder i protesen så han använder den i stort sett som en vanlig arm.
 
hur sitter den i styret då ? stoppar han in "pinnen" i ett detdär hålet ?

vore kanske inte så klokt om han skulle sitta fast med handen i styret om det skulle gå åt helvete :P
 
hur sitter den i styret då ? stoppar han in "pinnen" i ett detdär hålet ?

vore kanske inte så klokt om han skulle sitta fast med handen i styret om det skulle gå åt helvete :P

hehe de sitter en låsmekanisk som släpper armen när den vrids allt för mkt.
 
De där påminner mig om en kille som var å föreläste på våran skola för några månader sen. Han åkte ner i diktet pga grus i en kurva och hade oturen med sig att landa med ryggen på nån sten så den bröts.
Han förlorade båda benen (asså dom sitter kvar men han kan inte använda dom) och blev rullstolsbunden, nu kör han en Gixxxer och har gjort nerfällbara stöd som gör att han kan starta/stanna osv utan att falla av.

Hemsidan han hade har jag tyvärr glömt bort. :/

P.s Han körde 70km/h och hade den bästa utrustningen som fanns på marknaden.

Kristoffer från Umeå kanske?

http://www.kritto.se/
 
Känner inte någon som tappat en arm.. och fortsatt kört hoj.
Däremot så har jag träffat på två tokiga norrlänningar i rullstol som kört vidare..
Den ena har nämts här tidigare.
Sen har vi en kille här på forumet som är sporthojsinstruktör.. Vilken kör med benprotes...
Vi hade en tjej på en av våra kurser som också var enbent så att säga.
Fatta vilken grej vi kunde erbjuda.. En instruktör med samma handikapp...
SMCs kurser är rätt vassa ibland.. ;)
 
Har för mig det finns en tjej här i stan som kör hoj och inte har någon vänsterarm. Iofs så kör hon inte motard utan en Shadow 750 eller något sånt. Men iaf. :)
 
De på sporthoj som använder protes eller har liknande handikapp kan gärna höra av sig till mig för jag håller på att samla in namn för att kunna träffas och utbyta erfarenheter samt dela med oss av tips och trix för hojåkning.

Eventuellt ordnar vi en dag på bana i sommar.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top