Köra hoj i fräst asfalt, svettigt!

Det är inte så farligt om underlaget är konsekvent då är det bara att anpassa hastigheten!

Nyss hemkommen från en långsemester i norrland och upplevt i stort sett alla underlag och det värsta var nästan de ställen då plogbilen gått igenom och tagit bort en del av vägen. Blev väldigt intressant då man hamnar på en av dessa mitt i en kurva med i övrigt bra underlag!
 
Jag förstår inte vad just fräst asfalt är? Är det någon typ av idiotisk asfalt som vägverket eller vilka det nu är lägger ut för att vi inte skall kunna bomba fan på vägarna? :mad:
 
Jag förstår inte vad just fräst asfalt är? Är det någon typ av idiotisk asfalt som vägverket eller vilka det nu är lägger ut för att vi inte skall kunna bomba fan på vägarna? :mad:

Det innebär att vägverket skrapar av översta lagret på asfalten innan de lägger på ett nytt lager. Ser ut som om en jättekratta har varit framme och kammat vägen.
 
Ibland önskar man dock att man kunde få den stabiliteten från gyroeffekten utan att behöva köra fortare :gnissla

MEN du plocka fram gas-kon-trollen o ge tusan i att hålla krampaktigt i styret, så ska du se att det löser sig serru...:tummenupp
 
Last edited:
Vägarbeten i Norrland med stora skärv var inte precis nån höjdare
 
Ibland önskar man dock att man kunde få den stabiliteten från gyroeffekten utan att behöva köra fortare :gnissla

Jotack, på vissa gruspassager blir det att man gasar, och sen gasar ännu mer. Till sist går det läskigt för fort bara för att man skall klara upp situationen. Oftast funkar det :)
 
Jag brukkar dra upp den på backjulet och brassa helvet. Då går det asabra liksom. Man tror manska dö DiREckt,men man övferlever.
 
Nu tar jag en fråga som kommer strax efter den frästa asfalten, alltså när det är splitter ny asfalt :) Hur är egentligen underlaget på nylagd asfalt? Och då menar jag inte 5 min efter den är lagd. Utan kanske någon dag/vecka efter den är lagd.
Känns som den inte hunnits slitas så mycket, men greppet, är det bra ändå?

Sorry om jag lånar din tråd lite men tycker ändå det är lite relevant i denna tråd :)

MVH
Rasmus
 
Förstår inte alls, varför skulle det vara så läskigt? Det kan ju knappast vara skitdåligt grepp på en så ruggad yta, och lite spårning hit och dit är väl inget farligt...

Greppet är hyfsat men definitivt inte bättre än på vanlig asfalt. Den är ju bara ruggad på längden, inte på bredden. Friktionsytan blir alltså mindre än vanligt.

Det som gör det otäckt är ju att det känns som att det är vägen och inte föraren som styr cykeln. Så länge det går rakt fram och man inte vill byta placering är allt frid och fröjd, men att t.ex byta fil känns inte jättekul. Ibland har de dessutom inte fräst helt rakt, vilket ställer till det ännu mer.
 
Det innebär att vägverket skrapar av översta lagret på asfalten innan de lägger på ett nytt lager. Ser ut som om en jättekratta har varit framme och kammat vägen.

Eftersom tanken är att få fram en ren och bra fästyta, så har jag påpekat (omåomåomåomigen) att man kanske skulle passa på att lägga en ny slityta omgående, i stället för att låta den frästa ytan bli skitig och sliten innan.
Verkar inte ha gått hem.

Jag kan inte tänka mig att ytan behöver vila, eftersom de på vissa sträckor här kört med en stor maskin (lastbilmedsläpochbredlaststor) som fräser, blandar det uppfrästa med färsk asfalt, limmar lägger ut och avjämnar i ett moment.
Tuffar fram i ett per km/h.

Att klistra (för mycket) och strö på kross (för mycket) och tro att traffiken skall packa och jämna till är en av de sämsta idéer jag råkat på.
 
Greppet är hyfsat men definitivt inte bättre än på vanlig asfalt. Den är ju bara ruggad på längden, inte på bredden. Friktionsytan blir alltså mindre än vanligt.

Det som gör det otäckt är ju att det känns som att det är vägen och inte föraren som styr cykeln. Så länge det går rakt fram och man inte vill byta placering är allt frid och fröjd, men att t.ex byta fil känns inte jättekul. Ibland har de dessutom inte fräst helt rakt, vilket ställer till det ännu mer.

Fast minskar man ytan, ökar man ju trycket på samma yta istället, så det är inte säkert att det blir mindre grepp alls. I praktiken känns det väl som att det skulle bli lite sämre förstås, men det är inte så självklart.

Jag har faktiskt aldrig reagerat över det när jag kört på fräst asfalt, och då körde jag ändå en 125. Kanske bara har glömt hur det kändes... :confused:
 
Fast minskar man ytan, ökar man ju trycket på samma yta istället, så det är inte säkert att det blir mindre grepp alls. I praktiken känns det väl som att det skulle bli lite sämre förstås, men det är inte så självklart.

Om man minskar ytan blir friktionen mindre, det balanseras inte ut av att trycket per ytenhet ökar. I så fall hade man inte vunnit något alls på att ha breda däck.

Jag har faktiskt aldrig reagerat över det när jag kört på fräst asfalt, och då körde jag ändå en 125. Kanske bara har glömt hur det kändes... :confused:

Nu vet jag inte vilken typ av 125:a du körde, men det märks säkert mindre om man har smalare däck, precis som när det gäller bilar - ju bredare däck desto mer spårkänsligt blir det.

Dessutom upplever man spårningen starkare ju mer framåtlutat man sitter.

Alltså, hade du en lätt MC med smalt framdäck och dessutom en ganska upprätt körställning så är det naturligt att du inte reagerat över det.

Jag har även märkt skillnad på olika sträckor där man fräst asfalten beroende på hur pass rakt man kört när man fräst, hur vägen sträcker sig (rak väg, skarpa kurvor etc.) samt om det är plant eller upp-/nedförsbacke (nedförsbacke är värst).
 
Jag kan inte tänka mig att ytan behöver vila, eftersom de på vissa sträckor här kört med en stor maskin (lastbilmedsläpochbredlaststor) som fräser, blandar det uppfrästa med färsk asfalt, limmar lägger ut och avjämnar i ett moment.
Tuffar fram i ett per km/h.

Finnarna är ofta på besök här uppe med en stor trailer med mycket eld som grillar asfalten när dom ska återanvända den. Det luktar alltid lika gott!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top