köra hoj efter nyckelbensfraktur

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
hade en rätt allvarlig mc-olycka förra måndagen (6/7) då en idiot inte var uppmärksam nog vid en ljuskorsning och svängde rakt över mitt körfält precis när jag kom körandes i säkert 60 iaf. jag hann knappt reagera innan det small och jag flög som en propeller i luften säkert 15-20m vilket resulterade i bl.a. fraktur i nyckelbenet, skulderbladet och revben + punkterad lunga.

så det jag undrar är om någon eller några har råkat ut för samma eller liknande skador och eventuellt haft problem eller svårigheter med att köra hoj efteråt? framförallt med nyckelbensbrott, för jag tycker mitt läker så j*vla fult samt att jag känner mig sjukt stel i vänster armen (visst, det har bara gått lite över en vecka men ändå).

vore sjukt trist om det skulle hindra mig från att åka hoj i framtiden.

Nej, det gör det inte.
Det är bara det att framtiden ligger längre ifrån än imorgon...

Många idrottsmän och kvinnor både på elit- och normal nivå drabbas av nyckelbensbrott.

Det är ofta inge farligt i sig och blir oftast normalt igen. Du kommer med största sannolikhet få full rörlighet igen.

Lite curiosa är att där det läker ihop kommer att se ut som ett litet "S" på skinnet.

Krya på dig!

Nej, det gör det inte.
Det är bara det att framtiden ligger längre ifrån än imorgon...

jo jag vet att det tar tid. jag är bara paranoid att nyckelbenet som läker lite fult/konstigt kommer ge mig problem.

Många idrottsmän och kvinnor både på elit- och normal nivå drabbas av nyckelbensbrott.

Det är ofta inge farligt i sig och blir oftast normalt igen. Du kommer med största sannolikhet få full rörlighet igen.

Lite curiosa är att där det läker ihop kommer att se ut som ett litet "S" på skinnet.

Krya på dig!

jo men jag antar att de får sina opererade och fixerade på plats som de ska sitta. annars opererar man ju inte nyckelbensbrott om det inte ser helt åt helvete ut tydligen. tycker mitt känns jävligt fel och suspekt men läkarn sa att det skulle självläka. så jag får väl lita på honom.

S?

Last edited:
Var med om en liknande olycka för ca ett årsedan. Bröt nyckelbenet rätt av och det har idag läkt ganska fult (omlott) så jag har en stor knöl till nyckelben på ena sidan.
Är inte hundra återställd ännu, lite hoppigt och knakigt i lederna samt att den känns "obekväm" vid statiska rörelser (eller vad man ska kalla det) t.ex. när man kör bil. Tror det framförallt beror på att jag är väldigt spännd i axlarna överhuvudtaget efter detta. Men har faktiskt inte tagit mig tid att lösa det än.

Ang att köra hoj så tycker jag inte att det är något bekymmer alls. Känner mig mycket "bekvämare" i axeln då än när jag kör bil. Kanske för att man är mer aktiv.
Körde motorcykel redan 2veckor efter olyckan, lite tidigt kanske men tyckte då att jag var tvungen att få ner hojen till verkstan och det var bästa lösningen :gnissla
Körde sedan ca 1.5månader efter och det var inga större bekymmer. Och har kört nu hela säsongen utan problem så det ordnar sig. Och om man bara tar sjukgymnastiken på allvar och ev massage som jag nog skulle behöva för att mjuka upp istället för som jag prioritera jobbet före. Så tror jag inte du kommer ha mycket mer problem än en ful läkning.

Bröt nyckelbenet för 9 år sen, idag har jag inga problem alls men det tar ett tag innan det blir bra. Känns det inte bra tycker jag absolut inte du ska köra hoj smärtan i axeln var som värst för mig efter 2 veckor när benen började läka ihop men det tar nog iaf minst 1 månad innan det börjar kännas ok, så var det iaf för mig. Krya på dig

Jag bröt nyckelbenet vid en mc-krash 2007, har haft problem med axeln sedan dess. Vid läkarundersökning för försäkringsbolaget nu i våras upptäcktes att frakturerna inte var läkta, så nu väntas operation till hösten. Jag kan köra motorcykel men smärta och stelhet kommer efteråt, hoppas slippa smärtan och andra besvär efter att operationen.

Hoppas du läker ihop och blir fullt återställd.

ja fick operera då ja bröt nyckelbenet, stog åt alla håll så de blev operation direkt. kunde börja röra på mig efter 1v. Nu 1 år senare typ så känner ja inge av de förutom metallplattan o skruvarna som skaver lite under huden..men ja kan ta bort plattan sa dom men ja har bara inte orkat än, men ska göra de hade ja tänkt...

Bröt nyckelbenet en vecka innan jag gifte mig, gick bra med allt ändå förutom att det har läkt omlott som för många andra.. en rätt ful knöl mitt på. Men det har inte inverkat på rörlighet eller annat heller, mest orolig för att man ska slå av det igen, de blir ju inte direkt starkare efter ett brott...

mvh
Micke

Nä, det kommer inte att hindra dig från att köra hoj, men det gör lite ont ett tag.
Det tar 6 v innan bindväven har stelnat och beroende på var brottet sitter så gör det olika ont.
När jag bröt mitt ända ute vid kulan så kunde jag inte ens lyfta ut armen till växelspaken på bilen förrän efter nästan 6 v. På dagen 6 v efter brottet så var armen precis som vanligt igen.

För drygt 2 v sedan bröt jag det andra när jag var tvungen att lägga hojen för att inte köra in i en bil som tvärnitade under omkörning pga att bilen framför honom svängde vänster utan att blinka.

Det brottet var mer besvärligt och nyckelbenet stack rakt upp ... de opererade in en platta och 7 st skruvar, men operationssåret är inte så kul att ha heller. Hade tänkt köra på semester med hojen om en vecka och det gör det inte lättare att man har clip-on. Vi får se ...

låter som att det borde gå bra då, har min första tid hos sjukgymnasten bokat å klart, får ta allt det där tokseriöst å hoppas på det bästa. tack för svaren!

Mitt nyckelben självläkte på 8 veckor, tränade upp det själv sedan, orkade inte ränna hos sjukgymnast (passa tider). Aldrig varit problem med ngt. Inget "S"-format ärr heller på skinnet.

Bröt nyckelbenet en vecka innan jag gifte mig, gick bra med allt ändå förutom att det har läkt omlott som för många andra.. en rätt ful knöl mitt på. Men det har inte inverkat på rörlighet eller annat heller, mest orolig för att man ska slå av det igen, de blir ju inte direkt starkare efter ett brott...

mvh
Micke

"Det hopläkta brottet är i allmänhet starkare än benet var före frakturen; det är sällsynt att en ny fraktur inträffar på samma ställe som ett tidigare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktur_(medicin)

Jag antar att dom syftar på benbrott också.
//dyos som också brutit nyckelbenet.

det är nog inte själva körandet som är problemet, det är när/om du vurpar igen som lätt blir värre o eftersom du är försvagad i kroppen redan är risken större.

personligen tycker jag det beror på hur man känner det, vill man så kan man, det kan bara ta lite längre tid innan det är helt läkt :)

Jag har åxå brutit nyckelbenet i en vurpa, var 2 år sedan. Det läkte fint och allt var bra efter 2 månader. Du kommer bli frisk från detta, de andra skadorna känner jag inte till.

Ta´t lugnt o läk:krama

"Det hopläkta brottet är i allmänhet starkare än benet var före frakturen; det är sällsynt att en ny fraktur inträffar på samma ställe som ett tidigare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktur_(medicin)

Jag antar att dom syftar på benbrott också.
//dyos som också brutit nyckelbenet.

fler än en läkare på karolinska sa att den enda nackdelen med nyckelbensbrott var att chansen ökar att få en fraktur där igen om man brutit det tidigare. så nyckelbenet är förmodligen ett undantag.

Tja...kan ju säga att även jag är förbannad för att jag inte känner mig hundra än...och då har det ändå gått 1 hel månad efter min bilolycka där jag endast skadade en muskel i axeln. Inte alls så pass allvarligt som du...och jag får fort ont som fan bara jag drar på mig skinnstället. Så det kan nog ta en stund innan du är fullt läkt

Tjena!

Du kan vara rätt lugn. Jag har brutit mina nyckelben 5 gånger när jag var mindre, oftast säger doktorn bara hem och ta de lugnt med axeln/armen. Dom gör oftast inget åt det heller.. Om inte benet ligger fel då men det ser dom väll på röntgen.. Jag började spela street hockey igen efter 2 veckor och det läkte bra. Så mer i sommar kommer du lätt kunna köra. Tror det är 4-6 veckor beroende på hur du tränar det själv, gick aldrig hos någon sjukgymnast. Sen blev det alltid en ful knöl som växte bort mer å mer, men klart att de syns att jag brutit dom. Nu lär jag aldrig mer bryta dom. Stenhårda :yoparty

Krya på dig

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...