Köra helt utan retur i framgaffeln!

Utan att ta fram svarta tavlan och hålla en mindre föreläsning i fordonsdynamik:

# Tveksam kontaktkänsla och feedback från framhjulet då dessa kräver ett visst mått av kompressions- såväl som returdämpning.
# Din motorcykels chassierörelser kommer att kännas helt okontrollerade då du åker över en ojämn yta, då du släpper bromsen eller då du gasar.
# Då du släpper bromsen på väg in i sväng kommer framänden av motorcykeln att fjädra upp för fort. Du får inte tillräckligt med vikt på framhjulet och bommar apex med flera meter. Den plötsliga avlastningen av framhjulet kan mycket väl leda till total greppförlust vilket brukar sluta på ett ställe med samma namn som ditt nickname.
# Då du gasar ut ur sväng kommer framgaffeln återigen att dras isär för fort och din redan breda linje blir ännu bredare.
# Om den bana du åker på har knölar av trottoarkant-storlek så kan du mycket väl få bättre grepp precis efter dessa då framhjulet hinner tillbaka till marken lite fortare.

Alltså inte att rekommendera om du inte ska åka cross, enduro eller finska rallyt.
 
Skit svar från nästan hela bunten. Frågan är seriöst ställd och har man inget vettigt svar är det bättre att inte skriva alls.


jag tycker psxcare´s bild ovan ger ett mycket bra svar på din fråga.
framhjulet kommer bli väldigt studsigt och du kommer ha dålig "kontakt" och känsla fram och motorcykel blir oberäknerlig.
 
Thx altalo.

Jag hade många av dom problemen ifjol.
Vid rivning av gaffel hade cartridget delat sig i tuben.

Det förklarar att det gick 1.13 vid midsommar och 1.15 i juli och sedan 1.12 när jag körde runt problemet i aug.

Ska bli spännande att prova igen i april och se vad det ger att ha fungerande retur igen!!

Banan jag pratar om är gelleråsen och den är allt annat än slät
 
Last edited:
Sämre grepp, finns där pga en anledning inget man "plockar" bort???
 
Vid rivning av gaffel hade cartridget delat sig i tuben.

Det är viktigt att hålla rätt på vilka delar som skall dras med högt moment och Loctite och vilka delar som skall dras med lite lägre moment och infettade ytor. Annars kan cartridgen dela sig "på fel ställe" i de mest oberäkneliga situationerna, till exempel då man byter fjäder eller justerar oljenivå.

Andra "vanliga" fel då man saknar returdämpning är att man helt enkelt glömt kolvringen, o-ringen som sitter bakom kolvringen på vissa kolvar samt - på vissa typer av cartridge - feljusterad kolvstångsmutter (där top capen dras fast) vilket ibland gör att returklicken står mer öppna än man tror.
 
På begäran så har alla icke-seriösa inlägg raderats.
Fortsättningsvis så håller vi diskussionen till ämnet, tack.
 
Thx altalo.

Jag hade många av dom problemen ifjol.
Vid rivning av gaffel hade cartridget delat sig i tuben.

Det förklarar att det gick 1.13 vid midsommar och 1.15 i juli och sedan 1.12 när jag körde runt problemet i aug.

Ska bli spännande att prova igen i april och se vad det ger att ha fungerande retur igen!!

Banan jag pratar om är gelleråsen och den är allt annat än slät

Ett enkelt sätt att verifiera att gaffeln fungerar som det är tänkt då du plockat isär gaffeln/cartridgen för fjäderbyte eller annan anledning. Prova att gunga hojen vid ändlägena på komp och retur. Du bör se/känna en skillnad i hur gaffeln komprimerar samt återgår till normalläget.
 
Min personliga uppfattning är att hojen inte håller spåret utan vill driva ut när jag släpper bromsen och fjädringen slår ut för fort.
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top