Köra gata med 125exc?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Tja!
Vad skulle ni säga om att slänga på ett motardkit på en ktm 125exc och köra gata (nej jag har inte 100 000 att slänga ut på en ny fyrtaktare).
Blir det alldeles för ryckigt och skulle motorn ogilla att åka gata istället för crossbana? Jag provade en polares honda cr 125, iofs den är ju en renodlad cross(exc:en är nog lite snällare), men den på gatan var inget lyckat, alldeles för ryckigt. Man gasade upp den till maxvarv, nådde varvtalsstoppet och sen bara varvar den ihjäl sig. Och undra om ett liknande scenario skulle upprepa sig med min oranga lilla vän?

Lite hjälp skulle inte sitta fel tack! :3freak

Last edited:
Ut och prova! Ingen annan här som kan berätta för dig hur DU kommer att uppleva hojen på gatan. Jag har dock inte upplevt några konstigheter med 125cc cross på gatan, inte ens med min 500 med endurohjul och stum bakfälg, frågan är hur gynsamt det är för motor och låda på asfalt. Med motardkitt på har du troligtvis en ryckutgämnare vilken skulle göra en stor skillnad på upplevelsen på gata.
Min fråga är snarare, hur får man en sådan hoj laglig för gata? Din kanske redan är LV reggad?

Det är väl under litern olja i den hojen? Kan ju omöjligt vara nyttigt för motorn att köra den på vanlig landsväg...

peteR1000 skrev:
2214762 Det är väl under litern olja i den hojen? Kan ju omöjligt vara nyttigt för motorn att köra den på vanlig landsväg...
antar att det ligger på runt 7dl som på de flästa andra 125or, crossar som sportcyklar. Det är trots allt bara smörjningen till växellådan vi snackar om här. Just där ser jag inte problemet.

peteR1000 skrev:
2214762 Det är väl under litern olja i den hojen? Kan ju omöjligt vara nyttigt för motorn att köra den på vanlig landsväg...
En polare har kört cirkus 120mil ren gatkörning nu med sin exc, och han har inte upplevt något som helst problem. Fast den körning jag tänker på är mer att lulla omkring i området, lär inte köra mer än på 90väg. Och några x antal mil rakt fram på landsväg är det inte frågan om. Men du har ju rätt!

philsson skrev:
2214761 Ut och prova! Ingen annan här som kan berätta för dig hur DU kommer att uppleva hojen på gatan. Jag har dock inte upplevt några konstigheter med 125cc cross på gatan, inte ens med min 500 med endurohjul och stum bakfälg, frågan är hur gynsamt det är för motor och låda på asfalt. Med motardkitt på har du troligtvis en ryckutgämnare vilken skulle göra en stor skillnad på upplevelsen på gata.
Min fråga är snarare, hur får man en sådan hoj laglig för gata? Din kanske redan är LV reggad?

Hmmm du har en poäng där. Samtliga (lite nyare) exc går att regga för gata, de har pappar, skylt osv. Dock så kör väl de flesta med enduro reg. Däremot är sx "100% cross" utan skylt osv och går ej att regga. Rätta mig om jag har fel.
Just nu är den avställd pga. ej besiktad, men ska få tummen ur och få det gjort, så ja den är LV reggad.

philsson skrev:
2214767 antar att det ligger på runt 7dl som på de flästa andra 125or, crossar som sportcyklar. Det är trots allt bara smörjningen till växellådan vi snackar om här. Just där ser jag inte problemet.

Hmm med tanke på ditt första inlägg så ser jag inget hinder med att köra gata me den. Samtidigt som jag vet andra som har kört gata med sina crossar och fått lite info från dom. Neeee jag kommer gasa tills det rasar och köra gata. Hade ändå tänkt att totalrenovera hela maskineriet efter säsongen... :yoparty

Migael skrev:
2214724 Tja!
Ställer frågorna här och inte i 125-forumet då de verkar vara lite...a ni vet :hihi.
Iaf, vad skulle ni säga om att slänga på ett motardkit på en ktm 125exc och köra gata (nej jag har inte 100 000 att slänga ut på en ny fyrtaktare).
Blir det alldeles för ryckigt och skulle motorn ogilla att åka gata istället för crossbana? Jag provade en polares honda cr 125, iofs den är ju en renodlad cross(exc:en är nog lite snällare), men den på gatan var inget lyckat, alldeles för ryckigt. Man gasade upp den till maxvarv, nådde varvtalsstoppet och sen bara varvar den ihjäl sig. Och undra om ett liknande scenario skulle upprepa sig med min oranga lilla vän?

Lite hjälp skulle inte sitta fel tack! :3freak

Eftersom jag har lite erfarenhet av det här kan jag säga att det är skitskoj att köra på mindra vägar där det är mycket gasa, bromsa, växla. Men du vill verkligen inte köra på 90 väg mer än om du är absolut tvungen. För det första skakar det som fan trots att jag inte har renodlade crossdäck, för det andra varvar det riktigt mycket trots att jag kör min drevad för maximal fart. Men man kan säga att håller man sig till kurviga 70-vägar och grusvägar är det mycket skoj :D

Intressant...

Dreva upp den ett par kugg på framdrevet (eller ner på bakdrevet) så den går lite lugnare, så borde det nog funka finfint! Funderade själv på att skaffa en EXC innan jag köpte XRn

2takt cross = :yoparty

den är skitkul att köra på gata med, bara det att om du är lite kass på att koppla så kommer du att slå runt garanterat.

Det om att vi är lite "" i 125cc är skitsnack, du har skapat flera trådar båda här och där och alla har varit hjälpsamma.

-Rosen- skrev:
2215021 nä, sen menade jag inte start. jag menade typ 1-2 om du gasar innan du släpper kopplingen så far hon upp direkt

-Rosen- skrev:
2214996 ja om du håller inne den medans du börjar gasa och sen släpper så är du död

Ok, och de där me 125forumet va bara skoj, ta de inte så seriöst grabben :pannkyss!
Och om att hojen drar upp/slår över ifall man släpper ut kopplingen vid fullt gaspådrag är väl ganska självklart :hihi ...

Migael skrev:
2215060 Ok, och de där me 125forumet va bara skoj, ta de inte så seriöst grabben :pannkyss!
Och om att hojen drar upp/slår över ifall man släpper ut kopplingen vid fullt gaspådrag är väl ganska självklart :hihi ...
okej :)

Ta och dreva upp den ordentligt.
Ligg inte och varva på högt på samma varvtal, så borde det väll hålla hyffsat.
Snålla dock inte på kolvbyten.

-Rosen- skrev:
2215021 nä, sen menade jag inte start. jag menade typ 1-2 om du gasar innan du släpper kopplingen så far hon upp direkt
Om du gasar och dumpar kopplingen i växlingen mellan 1 till 2 så är det inget unik att det går på rullen.

acura skrev:
2216177 Om du gasar och dumpar kopplingen i växlingen mellan 1 till 2 så är det inget unik att det går på rullen.
nänä visst, men det är inte lika extremt på alla 125or eller hur :)

-Rosen- skrev:
E man så dumm så man dumpar kopplingen på 1/2 eller nån växel för den
delen me fullgas så förtjänar man inget annat än att slå över ;)
Man ska lära sig den hårda vägen! :näsblod

Freddola skrev:
2216376 E man så dumm så man dumpar kopplingen på 1/2 eller nån växel för den
delen me fullgas så förtjänar man inget annat än att slå över ;)
Man ska lära sig den hårda vägen! :näsblod

:tomten

Freddola skrev:
2215138 Ta och dreva upp den ordentligt.
Ligg inte och varva på högt på samma varvtal, så borde det väll hålla hyffsat.
Snålla dock inte på kolvbyten.

Hur ofta bör man byta kolv ? Funderar på att köpa en exc , och undrar lite hur mycket jag kommer att behöva pilla med den för att den ska må bra ! ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT