Köra fort på nya banor?

Tur att vi bor på ett ställe där det är fritt för alla att tycka vad man vill :) Det funkar då bra för mig att göra så, å då tror jag inte att jag är inne på fel spår alls.. Men det betyder ju inte att det funkar för alla andra att göra så.


Om du nu inte heter V. Rossi eller J. Lorenzo i verkligheten tycker jag du är på fel spår. Eller snarare riskerar att hamna i fel spår...

Be i stället någon riktigt snabb "gamling" att han kör före ett par varv i lugnt tempo och visar spår och sedan gradvis ökar tempot. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du själv kommer runt innan du måste släppa.

Att han justerar handbromsen, rättar till kalsongerna eller petar sig i näsan i böjarna när du åker max kan vara knäckande men det får du ta.
 
Om du nu inte heter V. Rossi eller J. Lorenzo i verkligheten tycker jag du är på fel spår. Eller snarare riskerar att hamna i fel spår...

Be i stället någon riktigt snabb "gamling" att han kör före ett par varv i lugnt tempo och visar spår och sedan gradvis ökar tempot. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du själv kommer runt innan du måste släppa.

Att han justerar handbromsen, rättar till kalsongerna eller petar sig i näsan i böjarna när du åker max kan vara knäckande men det får du ta.

Har man kvalat 1:a före pro sbk eliten i superbike så kanske man inte är på fel spår ändå
 
Mantorp är en alldeles underbar bana, dock lite svår att lära sig att köra riktigt fort!
Kör lugnt första passet och hitta spår, se hur dom snabba kör, kurva ett vill man inte vurpa i där går det riktigt fort med ganska dålig avåkningzon (Niki Lindfors), man bör även passa sig för kurbsen ut på rakan, och sedan där lundh kastade sig (stålräcke) i kurva 6.

Man bör kanske inte åka hoj alls där, nej då :D bara skämtar men om man får välja så vill man helst inte lägga sig på dessa ställen!
Ja och sedan har vi guppet i kurva 2 där kommer ca 20st få framhjulssläpp under dessa dagar men det går relativt sakta där så ingen fara :)
Jag vill inte vara sån, men finns det några kurvor som är roliga att klota i? :hihi

Problemet i mitt fall är att det är stor risk att kvalet är första passet, det är den stora nackdelen...

sextant? Du menar paraplytjej :tuttar
Om det vore så väl! :gnissla Fast då skulle jag ju aldrig köra ifrån startgriden å andra sidan :brynad
 
Last edited:
Ja i jämförelse med dessa kurvor jag talar om så är det skitkul att vurpa i dom andra kurvorna :tungan
Ja du, om första passet är kval då kommer du att få vara snabblärd, ingen är nog snabb på Mantorp direkt om man inte är proffs :)

Jag vill inte vara sån, men finns det några kurvor som är roliga att klota i? :hihi

Problemet i mitt fall är att det är stor risk att kvalet är första passet, det är den stora nackdelen...
 
Skaffa fram rätt drevning för den hoj du kör för banan du ska köra. Då slipper du tänka på det.
 
Tur att vi bor på ett ställe där det är fritt för alla att tycka vad man vill :) Det funkar då bra för mig att göra så, å då tror jag inte att jag är inne på fel spår alls.. Men det betyder ju inte att det funkar för alla andra att göra så.
Fick intrycket att trådstartaren inte riktigt var i elitklass men det kan förstås vara fel. Svaret var i alla fall avsett för en relativt färsk gubbe och de har mer att lära av bättre förare än av lika snabba.

Var alltså inte svar till dig och därför inte heller någon kritik mot dig eller dina förmågor. Men just det kunde kanske uttryckts tydligare.

Ha de så gôtt!
 
Last edited:
Ja i jämförelse med dessa kurvor jag talar om så är det skitkul att vurpa i dom andra kurvorna :tungan
Ja du, om första passet är kval då kommer du att få vara snabblärd, ingen är nog snabb på Mantorp direkt om man inte är proffs :)
Snabblärd är jag nog kanske, men det kompenseras mer än väl av bristande talang :)

Fick intrycket att trådstartaren inte riktigt var i elitklass men det kan förstås vara fel. Svaret var i alla fall avsett för en relativt färsk gubbe och de har mer att lära av bättre förare än av lika snabba.
Nejdå, du var fullkomligt korrekt i din gissning :D Men jag håller med om att 4-5% snabbare förare är ganska lagom att hänga på, annars går det antingen för långsamt så man hamnar i nån slags behaglig lunk eller så går det så fort så att man bara kör yxigt för att försöka hänga med, och man tappar iaf kontakten efter några kurvor.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top