Köra fort på nya banor?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Hur gör ni när ni kommer till nya banor, och framför allt vad har ni för tempo? Sitter ni och pluggar banskisser och skissar spårval och sen rullar ut och håller nästan samma tempo som på hemmabanan, eller går det långsamt i början innan ni hittar runt och lärt er alla bromspunkter, spårval mm? :va

Jag brukar rulla runt några varv och bara lära mig hur kurvorna är, Sen försöker jag ta rygg på nån jag vet kör saktare eller ungefär lika fort som mig på andra banor.. Å så brukar jag tänka att går det för han så borde det funka för mig också i den hastigheten..

Så gör jag,men det finns säkert många andra sätt också :)

Jag bestämmer mig för spårval, sen är det dessvärre omöjligt att ändra. :(

Är det Mantorp du tänker på i det här fallet så är det bara att göra som dom andra gör, fast helst fortare.

Jag bestämmer mig för spårval, sen är det dessvärre omöjligt att ändra. :(

Är det Mantorp du tänker på i det här fallet så är det bara att göra som dom andra gör, fast helst fortare.
Det skulle ju, som ett rent ur luften hugget exempel, kunna vara Mantorp ja. Konceptet med att göra som dom andra är jag väldigt familjär med, det var det där med snabbare, eller ens inte så mycket långsammare som är problemet :huvet

Jag har surfat tuben flitigt och letat vettiga onboardfilmer, jag inbillar mig att det är ett bra sätt att lära känna en ny bana, och tyvärr är den här en av dom bättre, från ovan tagna exempelbana:

[YOUTUBE-ID]GBixMABS8VI[/YOUTUBE-ID]

Tyvärr har han ju valt musik som får mig att vilja strypa mig med tarmarna :mad:

Tv-spel. STCC game. Funkade bra för mig :)

Annars är det bra å gå banan.

Jag har heller aldrig kört, för att nu nämna detta exempel igen, Mantorp Park. Så jag och min största konkurrent i år, viktor osberg kom fram till att vi kör ERFet som en träning. 3timmar var på banan och strunta helt i placeringar och så. Känns som att det skulle vara ett bra sett att lära sig banan.

/A

Alla är vi olika och lär oss olika fort men min korta erfarenhet är att ombordfilmer är i princip värdelösa att titta på för att lära sig en bana. Du lär dig mer på de två första varven.

Det lär bli ett spännande kval med folk som vinglar omkring och undrar vart de är :)

Eller så köper man en BMW å ställer in "Mantorp Park" i CEM, sen hittar den runt själv, vilken varvtid du vill ha ställer du sedan in i LTEM, sen är det bara å blunda å hålla i styret :D:gnissla:D:)

Jag själv med min gamla stenåldersmaskin brukar följa andra så gott det går å sen öka farten efterhand ,,,, om jag kan

Last edited:
Alla är vi olika och lär oss olika fort men min korta erfarenhet är att ombordfilmer är i princip värdelösa att titta på för att lära sig en bana. Du lär dig mer på de två första varven.

Det lär bli ett spännande kval med folk som vinglar omkring och undrar vart de är :)
Jag försöker nog inte lära mig så mycket spårval med filmerna, utan snarare hur kurvorna ligger osv. Jag inbillar mig att om jag vet lite hur kurvorna ser ut och hur nästa kurva efter den här ser ut så kan jag lättare hitta ett flyt på riktigt.

Fast, roadbook och sextant är beställda! :tummenupp

Eller så köper man en BMW å ställer in "Mantorp Park" i CEM, sen hittar den runt själv, vilken varvtid du vill ha ställer du sedan in i LTEM, sen är det bara å blunda å hålla i styret :D:gnissla:D:)
:hihi

På Karlskoga förra året hade jag aldrig sett banan förut, och det fanns bara plats i A-förarnas grupp där jag definitivt inte hörde hemma. Det var några ganska svettiga varv. :gnissla Hänga på någon vara bara att glömma, men kör man sakta så att man kommer undan med riktigt dåliga spårval i början så lär man sig väl förr eller senare.

Mantorp är en alldeles underbar bana, dock lite svår att lära sig att köra riktigt fort!
Kör lugnt första passet och hitta spår, se hur dom snabba kör, kurva ett vill man inte vurpa i där går det riktigt fort med ganska dålig avåkningzon (Niki Lindfors), man bör även passa sig för kurbsen ut på rakan, och sedan där lundh kastade sig (stålräcke) i kurva 6.

Man bör kanske inte åka hoj alls där, nej då :D bara skämtar men om man får välja så vill man helst inte lägga sig på dessa ställen!
Ja och sedan har vi guppet i kurva 2 där kommer ca 20st få framhjulssläpp under dessa dagar men det går relativt sakta där så ingen fara :)

Jag försöker nog inte lära mig så mycket spårval med filmerna, utan snarare hur kurvorna ligger osv. Jag inbillar mig att om jag vet lite hur kurvorna ser ut och hur nästa kurva efter den här ser ut så kan jag lättare hitta ett flyt på riktigt.

Fast, roadbook och sextant är beställda! :tummenupp

:hihi

Sen försöker jag ta rygg på nån jag vet kör saktare eller ungefär lika fort som mig
Om du nu inte heter V. Rossi eller J. Lorenzo i verkligheten tycker jag du är på fel spår. Eller snarare riskerar att hamna i fel spår...

Be i stället någon riktigt snabb "gamling" att han kör före ett par varv i lugnt tempo och visar spår och sedan gradvis ökar tempot. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du själv kommer runt innan du måste släppa.

Att han justerar handbromsen, rättar till kalsongerna eller petar sig i näsan i böjarna när du åker max kan vara knäckande men det får du ta.

Om du nu inte heter V. Rossi eller J. Lorenzo i verkligheten tycker jag du är på fel spår. Eller snarare riskerar att hamna i fel spår...

Henrik vet vart gasrullen sitter så jag är inte alls orolig :)

När man väl börjar köra fort så brukar spåren komma av sig själv.

Jag brukar börja med att räkna in växlarna. Vet hur många upp och ner det är som gäller.

Börja kolla bromspunkter. Flytta fram dom lite för varje varv.

Sedan vill jag börja bygga corner speed. Lägger du inte ner oredentligt så kan du aldrig hitta rätt spår.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien