Köra fort när det blåser?

  • Thread starter Thread starter TS
  • Start date Start date

TS

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
hus
Hoj
cbr900rr -98
Hej allihopa!

Är det bara jag som har problem med att köra fort när det blåser?:confused:

Känns som om jag ska flyga av cykeln vid farter över 160 och det blåser runt 8-10 m/s eller mer.

Känns också i cykeln, precis som om det vore obalans, eller man inte justerat bakhjulet riktigt.
 
Skaffa en hoj som är gjord för att gå snabbt och med kåpor. Då blir vinden mindre kännbar. Sen, vem marschar i 160 i Sverige...
 
Håll i dig med mer med benen i stället för med händerna så får hojen styra mer själv, det gör den bäst.
 
Jag tror vi alla lider mer eller mindre av det där, idag körde jag hem en kasse öl hållandes i vänsternäven, det var oxå obehagligt men dock nödvändigt.

Man läser ju emellanåt trådar om hojar som drar åt olika håll, bland annat ZX10:an, man kan faktiskt kompensera det med kasse pilsner:fakta
 
Himla roligt att vid kraftig sidvind i hög fart lägga hojen på sidan och köra rakt fram.Men så är man kanske inte riktigt hundra heller. :crash
 
Last edited:
Åkte över Öresundsbron för första gången förra helgen. Var en intressant upplevelse att förflyttas en hel filbredd åt sidan i kastvindarna samtidigt som att burka mot vinden och hoppas det inte slutar blåsa plötsligt.
kramade tanken med benen och höll extremt löst i handtagen. Obehagligt men lite trafik när jag körde.
 
Last edited:
Har inte haft kortet så länge, precis när jag skaffat första hojen så blåste det kraftigt. Gick inte så fort, men det kändes konstigt när man lutade åt höger i en lång vänstersväng.
 
Ska vi kasta om rubriken lite ? Det blåser när jag åker fort ! :D
Cyckeln är oftast optimerad till luftflödet (Kåpförseda cycklar iallafall) hur är det med dig ?
Klart som fan det stretar å drar när det blåser ute !, faan känns ju även i bildjävulen om det blåser tillräckligt :tungan !
Inte är det särskilt mycket prob med cyckeln bara för att det rycker lite i den när det blåser :rolleyes:, å för det andra, vaf gör du i superhastigheter som hela 160km/h ?:D
 
Öh.. Skrev jag 160? Menar givetvis 120...:rolleyes:

Skämt o sido, trodde cbr var gjord för lite högre hastigheter. Har inte lyckats pressa upp min över 235 enligt gps.
Bara haft den en månad men varje gång jag varit ute så har det blåst halv orkan:arsele
 
Skaffa en hoj som är gjord för att gå snabbt och med kåpor. Då blir vinden mindre kännbar. Sen, vem marschar i 160 i Sverige...

Hade gärna köpt en BMW men man får köpa leksak efter plånbok. En 98 för dryga 15k är precis lagom att leka med just nu.
 
Hade blackbirden ute på motorvägen då stormen simone drog igång i oktober förra året. Det var lite obehagligt, yepp.

I normala fall brukar det mest vara att parera och läsa omgivningen på var det kan tänkas vara stormbyar, och var det bör vara vindstilla. Det kommer med tiden, no worrys.
 
Hade blackbirden ute på motorvägen då stormen simone drog igång i oktober förra året. Det var lite obehagligt, yepp.

I normala fall brukar det mest vara att parera och läsa omgivningen på var det kan tänkas vara stormbyar, och var det bör vara vindstilla. Det kommer med tiden, no worrys.

Ok även när du kör, så att säga, lite fortare än normalt?
 
Hade gärna köpt en BMW men man får köpa leksak efter plånbok. En 98 för dryga 15k är precis lagom att leka med just nu.

Då svarar jag, som kört mycket från nakenhoj till raket att det finns inget att göra förutom att ligga macka över tanken, men inte ens då mildras hojens stabilitet i sidled överdrivet mycket. Det är som det är. Inte mycket att göra åt. Tyvärr.
 
Typ ja, fysikens lagar säger ju att ju mer energi jag har riktad på att trycka mig framåt, desto mer energi lär krävas för o flytta i sidled.

Sen är det ju som alltid, kör med insidan av huvudet. Är du inte van vid hojen, kör därefter. Tempo kommer med rutin, bättre än att skapa rutin genom att hålla tempot uppe.
 
Har bara kört plastraketer, om man inte räknar buskörning med 80cc/125cc cross när man var 10.

Kör ju bara för att det är kul och det går fortare än jobb-bussen.:rodnar
Är en sån tråkig en som bara kör för nöjets skull. Inte när det regnar eller är för kallt.
 
Då svarar jag, som kört mycket från nakenhoj till raket att det finns inget att göra förutom att ligga macka över tanken, men inte ens då mildras hojens stabilitet i sidled överdrivet mycket. Det är som det är. Inte mycket att göra åt. Tyvärr.

Ja, det är precis vad jag gör, fast det verkar som du säger, att det inte hjälper. Det var väl lite det som jag undrade över.

Fast sidvindarna känns inte som det stora problemet, utan att jag rycks bakåt. Kanske ska banta ner de sista 5kilona från magen så jag ligger mer plant...:D
 
Ja, det är precis vad jag gör, fast det verkar som du säger, att det inte hjälper. Det var väl lite det som jag undrade över.

Fast sidvindarna känns inte som det stora problemet, utan att jag rycks bakåt. Kanske ska banta ner de sista 5kilona från magen så jag ligger mer plant...:D

Det är ju en annan femma rakt fram, men svaret är detsamma. Om vi tar exemplet ER6-n igen så blev den mycket snällare i vind med en pyttliten skärm vid färd rakt framåt, det var behagligt vid 120-140 men ändå påfrestande i längden. Men jämför man då med Raketen som jag har nu så är 140-180 ännu mera behagligt, det känns i princip inte att det går fort. På gott och ont. OBSERVERA att det är teoretiska hastigheter hehehe

Tillverkarna optimerar sina hojar i vindtunnlar, skall du åka riktigt fort utan att få ont i nacken/behöva kämpa så får du nog se dig om efter cyklar som klarar detta eller bita ihop...
 
Bara å skaffa goldwing!

Då är det bara å kasta ut ankaret när det blåser.... :rofl :hihi

Skämt åsido. Bara å sakta ner. ;)
 
Har kört i dom sista 4 årens små blåsväder i Skåne, och det nån skrev att en kåphojarna är grejen som gör det mindre obehagligt har nog bara kört i 10m/s eller bara med/motvind..

Blåst är bök, näst efter spöregn eller hagel och snö så ligger det som 1a på min integillalista.
 
Båge lönar sig att köra lagom för fort med när det blåser - speciellt broar.

Centrifugalkraften från hjulen håller dig stabil , sen låg växel och höga motorvarv - ger också en stabil kraft(veven) (Dock ej bumse, aka BMW äldre då den vill vrida en åt sidan):hihi.

Kör man långsamt i stark sidvind är det vält , gasa mer än du tror - gyrokrafterna(från hjul/motor) kan göra att man svävar rakt fram fast man har is under och noll grepp.

Jag har kommit över en högbro med plötslig blankis i 140 blås...jag blev ju chockad..gyrokrafterna var så starka så jag gick rakt över dock jävligt kallsvettig efteråt - dom höll bågen uppe och rakt fram och jag behövde bara balansera.

Man kan inte styra när det är så men det går rakt iaf

Tur att det inte svängde:crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top