Köra fort, eller köra jättefort?

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Ja, är det inte säkrare att köra jättefort, förutsatt att trafiken inte är för tung för att hantera så klart, framför att köra fort, och därmed minimera risken att medtrafikanter upptäcker en i (o)tid och försöker underlätta/korrigera sig själva/jävlas.

Så, den upplevda nyckfullheten hos övriga trafikanter kontra dina skills map. bromsberedskap, etc? Möjligtvis befinner sig detta dilemma bara inom ett smalt hastighetsspann, men det är ändå en tanke jag leker med. Och givetvis förutsätter det lite Spy Hunter-slalomkörande beteende mellan bilister på flerfiliga vägar. Vilket skapar mest irritation kan vi lämna därhän.
 
Förutsätter att alla medtrafikanter har samma uppmärksamhet, och förmåga mm. Generellt ett jävligt dumt inlägg som gränsar till korkat. Högre fart är större risk och det handlar om bra fantasi, läsa trafiken och risk management.
 
Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.
 
Högre fart är lösningen.
Du befinner dig på samma plats som andra objekt under en kortare tid och risken för sammanstötning minskar ju då när exponeringen minskat..
Två objekt kan ju ute vara på samma plats samtidigt..
 
Det finns delar av Autobahn i Tyskland där du får köra så.
Eftersom många kollar i backspegeln kan du komma i 250+ men hur ofta har det inte hänt att någon, vanligtvis med skandinaviska skyltar, ändå byter fil framför dig?

Så svaret är nej!
 
Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.

Sen så strök ju Heisenberg med mycket tragiskt i en Ariel Atom på ringen förra året så jag är inte helt säker på att alla randvillkor i grabbens obestämbarhetsrelation stämmer?
 
Personligen saktar jag ner när jag närmar mig bilar, så de får en chans att upptäcka mig och jag kan se att de inte gör något dumt, innan jag påbörjar min omkörning. Under själva omkörningen gasar jag däremot på för att passagen ska gå så fort som möjligt.

Jag inbillar mig att det är säkraste sättet att köra på. För jag vågar helt enkelt inte göra långsamma omkörningar (på 70/90/110-väg), då jag inte litar på andra bilisters attention span att komma ihåg att man ligger jämsides med dem eller i döda vinkeln.
 
Sikta och håll stumt :spökgösta




edit: för nytillkomna läsares info, så kan inlägget andas en smula ajrånny
 
Ja, är det inte säkrare att köra jättefort, förutsatt att trafiken inte är för tung för att hantera så klart, framför att köra fort, och därmed minimera risken att medtrafikanter upptäcker en i (o)tid och försöker underlätta/korrigera sig själva/jävlas.

Så, den upplevda nyckfullheten hos övriga trafikanter kontra dina skills map. bromsberedskap, etc? Möjligtvis befinner sig detta dilemma bara inom ett smalt hastighetsspann, men det är ändå en tanke jag leker med. Och givetvis förutsätter det lite Spy Hunter-slalomkörande beteende mellan bilister på flerfiliga vägar. Vilket skapar mest irritation kan vi lämna därhän.
Vad än Du rökt ikväll vill jag också provsmaka! ;)

Så länge Du är garanterad att allt går bra och att inte något oförutsett inträffar fungerar i viss mån resonemanget (i vart fall exponerar Du Dig för fara kortare tid). Problemen kommer när något oförutsett inträffar och då talar vi inte nödvändigtvis om att framförvarande byter fil, fru Eriksson svänger ut eller Hr Persson som motorbromsar och/eller svänger vänster, inte heller behöver det vara en grävling, hESt eller barn som förirrar sig ut på vägbanan - det räcker med en punktering, ett skuret hjullager, kedjebrott , packning som fastnar i bakhjulet eller vätskeläckage.

Då sitter Du lika fullt med problemet med rörelseenergin. Både Du och hojen ska bromsas ned till noll km/h, det görs normalt via att rörelseenergin omsätts till värme - vanligen via bromsskivorna, i olyckliga fall genom plastisk stöt (deformation och värme) samt friktion mot underlag (värme)... Behöver kanske inte utvecklas vidare?

Så -händer det något som stör Din framfart verkar nog inte Din ide så lysande längre, eller?

Att snabbt vrida på rullen för att ta sig förbi samt hålla gott avstånd till andra trafikanter både framåt och bakåt är en helt annan sak - det handlar om självbevarelsedrift genom att skaffa sig tid att reagera. Oavsett vad skyltarna säger.

Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.
Kewlt! Å andra sidan känns det väl sisådär att först tvingas anta formen av ett moln av enskilda molekyler innan Heisenbergs rön kan nyttjas till fullo? :)
 
Last edited:
Du menar att man gasar på rejält (långt innan man kommer fram) för att köra om sina medtrafikanter (mottrafikanter?) innan de hinner göra något dumt?
Kan vara en fungerande strategi i vissa situationer. Kan sätta en i skiten i andra situationer. Problemet är att i förhand veta vilka situationer som är vad.
Vill man undvika att hamna i minneslunden eller byta motorcykeln mot en rullstol så är det nog en dålig strategi i fler fall än det är en bra strategi.
 
Så du menar att det skulle vara mindre risk att bilen längre fram byter fil om du kör jättefort? :dummer
 
Det faktum att hittils ingen har stött teorin om Jättefort gör att jag anar det inte finns någon på SH som kör Jättefort. De som kör Jättefort har lämnat SH.
Eller aldrig varit på SH.
Eller kör numera bara Fort.
Av nån anledning.
Jag räknade lite på det. Antag man kör 100km. Trafiken som håller 100km/h är ett fordon i vardera riktningen med 100meter emellan varje fordon.
Håller man själv 100km/h kommer man möta 2000 fordon på dessa 100km (om jag räknat rätt)
0 fordon omkörda. Summa 2000 möten + 0 omkörda = 2000 potentiella krockar om nått strular.
Håller man själv 200km/h kommer man möta 1500 fordon på dessa 100km (om jag räknat rätt)
500 fordon omkörda. Summa 1500 möten + 500 omkörda = 2000 potentiella krockar om nått strular.
Man minskar alltså inte chansen att befinna sig på samma plats som ett annat fordon samtidigt genom att öka hastigheten.
 
Last edited:
Jag har funderat mycket på det här med att köra fort och kommit fram efter mycket funderande att det bästa är att inte fundera så mycket utan ta tag i problemet när det dyker upp. Kommer snabbare du anar. Fan va klok man blir när man är över 30.
 
Trolleri eller verklighetsförvrängning?

Ja, är det inte säkrare att köra jättefort, förutsatt att trafiken inte är för tung för att hantera så klart, framför att köra fort, och därmed minimera risken att medtrafikanter upptäcker en i (o)tid och försöker underlätta/korrigera sig själva/jävlas.

Så, den upplevda nyckfullheten hos övriga trafikanter kontra dina skills map. bromsberedskap, etc? Möjligtvis befinner sig detta dilemma bara inom ett smalt hastighetsspann, men det är ändå en tanke jag leker med. Och givetvis förutsätter det lite Spy Hunter-slalomkörande beteende mellan bilister på flerfiliga vägar. Vilket skapar mest irritation kan vi lämna därhän.

Jag gillade det för underhållningsvärdet! För att du nog endera trollar eller så har du tagit något, förmodligen olagligt och i så fall så skulle jag vilja veta vad det är.:rolleyes:

Sen finns förstås den förhoppningsvis avlägsna möjligheten att du verkligen, som på riktigt fundera i sådana banor....:huvet
 
Personligen saktar jag ner när jag närmar mig bilar, så de får en chans att upptäcka mig och jag kan se att de inte gör något dumt, innan jag påbörjar min omkörning. Under själva omkörningen gasar jag däremot på för att passagen ska gå så fort som möjligt.

Jag inbillar mig att det är säkraste sättet att köra på. För jag vågar helt enkelt inte göra långsamma omkörningar (på 70/90/110-väg), då jag inte litar på andra bilisters attention span att komma ihåg att man ligger jämsides med dem eller i döda vinkeln.

Kunde inte skrivit det bättre själv ! :rock

Fast om det är blåsigt ute så stämmer det väl att cykeln blir stadigare ju fortare man kör .eller ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top