Köra film på tv:n från datorn.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Har försökt att köra film på tv:n från datorn men bilden blir bara flimmrig. Jag har försökt med massa olika inställningar i avancerade bildskärmsinställningar. TV-tool fungerar inte på min dator då den inte har en Nvida grafikkort. Datorn är en Fujitsu-siemens, en bärbar Amilo 1840 D. Den har ett ATI Mobility Radeon 9600 grafikkort med s-video utgång. TV:n är en Sony kv66fx (100 hz). Kan det vara att det är 100hz som ställer till det? har testat att ansluta kabeln både till s-videoingången på sidan av tv:n och genom en adapter till ett av scartuttagen med samma resultat. Ingen som har en idé vad jag skall göra för att få det att fungera? Vet någon nåt annat bra program istället för tv-tool?

:Bugar

Last edited:
frankof skrev:
Kolla om denna kan hjälpa dig: http://www.hempc.com/tvut.pdf
Har inte kollat den själv, men jag vet det är många som har problemer med tv-out pga fel svhs-kabel/adapter/scart.
Hydravision är vist nog programvaran du skall använd: http://www.atitech.com/companyinfo/glossary/hydravision/index.html

Kolla runt lit på ati, du kanske hittar lite mera info om ditt kort:
http://www.atitech.com/products/mobilityradeon9600/index.html

Har laddat ner hydravision, men det hjälpte inte... fortfarande flimmer... :huvet

Har börjat kika i PDF-filen... Hoppas att den kan hjälpa mig...

Thundercat skrev:
Har laddat ner hydravision, men det hjälpte inte... fortfarande flimmer... :huvet

Har börjat kika i PDF-filen... Hoppas att den kan hjälpa mig...
Kolla upp upplösning och uppdateringsfrekväns, sänka till 800X600@65Hz kanske.

Testa att inte använda s-video kabel..
Fixa en liten konvertor så du kan använda en vanlig kabel med RCA anslutning..
Jag har åtminstonde stora problem med att använda s-video, får bara svartvit bild då, men använder jag en sån liten skarv som jag menar så funkar det alldeles utmärkt

Casca skrev:
Testa att inte använda s-video kabel..
Fixa en liten konvertor så du kan använda en vanlig kabel med RCA anslutning..
Jag har åtminstonde stora problem med att använda s-video, får bara svartvit bild då, men använder jag en sån liten skarv som jag menar så funkar det alldeles utmärkt

RCA- anslutning? Är det en sådan som är från bildskärmen? :va

har samma skärmkort på min laptop och kopplar bara in s-videokabeln och trycker alt+F5, blir bra bild då

Har testat dator hos en kompis nu. Då fungerade allt. Det verkar vara min tv som inte vill vara med... :näsblod

Nån annan som har haft problem med att köra på en sony tv? :va

Det kan vara så att du kör det på fel kanal?
På min TV blir det bild när jag kör på AV1 (dock mest flimmer) men kör jag på AV2 så funkar det utan problem.

Vet inte riktigt hur det ser ut i kontrollpanelen för 9600-serien men om du hörgerklickar på skrivbordet, sen inställningar, sen avancerat, sen överlagring, sen bioläge. Så funkar det iaf på mitt Radeon 9800

kaZmur skrev:
Det kan vara så att du kör det på fel kanal?
På min TV blir det bild när jag kör på AV1 (dock mest flimmer) men kör jag på AV2 så funkar det utan problem.

Vet inte riktigt hur det ser ut i kontrollpanelen för 9600-serien men om du hörgerklickar på skrivbordet, sen inställningar, sen avancerat, sen överlagring, sen bioläge. Så funkar det iaf på mitt Radeon 9800

Testade med överlagring men det flimmrar fortfarande.

Jag kör på av 4 som är s-videoingången, se bilden.

Bifogat

• tv.jpg
    tv.jpg
    41.1 KB · Visningar: 36
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph