Köra för fort

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Körkortet borta :-)

Köra för fort tycker vi alla om att göra :rodnar & ibland får man betala för det :fakta

jag blev av m kortet de 6/9-03 då jag med Pilot registrerades för 140 på 90 väg :rodnar

Nu till min fråga!!

Det står att: Polisen skall inom 48 timmar skicka Ditt körkort & beslut om omhändertagande till länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd.

Om länsstyrelsen Inte får ovan nämnda prylar inom 48 timmar utan först efter 96 timmar (4 dagar),,, vad händer då? Kan man på ngt vis tjäna på detta? Finns det ngn möjlighet att omhändertagandet ogiltigförklaras? Jag NEKADE vid tillfället !!

Tacksam för all hjälp :tummenupp

Last edited:
varför frågar du inte dem själv?
Du har ju trots allt kört för fort enl. polisen, jag vet inte om fel förfarande med just det där kan fria dig, isf är det väl bara att hoppas.

Strider skrev:

Det märkliga i vårt Svenska körkortsystem är att polis och länsrätt har möjlighet att dra in ditt körkort innan en lagakraft vunnen dom finns. Om det visar sig att man i tingsrätten blir frikänd så har man ju oftast redan haft körkortet indraget en tid vilket för mig är en felaktig ordning.

Tycker jag åxå ??

Enligt mina erfatenheter så är det så att i dom fall där det blir en friande dom i dessa fall så beror det oftast på teknikaliteter som missats & rutiner som brustit. Det är alltså därför frågan ställs. Fortfarande ingen som vet eller tror sig veta om det kan vara frågan om en miss när dom skickar in ärendet två dygn för sent??

Har mailat Trafikjuristen men väntar fortfarande på svar.

varför ska man behöva dömas två gånger för samma brott när man kör för fort.. först direkt på plats av polisen o sen av länsstyrelsen.. sjukt!!

Maverick skrev:
varför ska man behöva dömas två gånger för samma brott när man kör för fort.. först direkt på plats av polisen o sen av länsstyrelsen.. sjukt!!

jävligt bra fråga, även om körkortsindragningensom Strider skriver, inte är något straff i formell mening.
För ett tag sen fick Sverige på skallen i Europadomstolen för mänskliga rättigheter på grund av att skattebedragare dels dömdes för skattebedrägeri, dels påfördes skattetillägg. Ansågs som två "straff" för samma handlande. Jag ser klara paralleller med fortkörningsböter och körkortsingripande. Har dock ingen aning om huruvida något sådant ärende prövats av Europadomstolen.

SLUTA LIPA O TA STRAFFET SOM EN MAN............ :notme

Skämt åsido det är väl bara att ringa polisen o fråga om dom får använda beviset om det är felaktigt innlämnat

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back