Köra e-reg utan licens? vad händer?

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
vad säger herr polis om man blir stannad på en e-reggad hoj och föraren inte har licens men hojkort?

ex: jag e ute o kör med polarna en onsdagskväll o blir stannad en polis. Jag har körkort (obeg) men ingen endurolicens, samt alla svemobanor e stängde. Blir de bara böter eller vad händer? hur många gånger kan man få böter för samma sak?

ringde till polisen o fråga, men de svarde någon surpuppa som inte kunde svaret på någon av mina frågor.. därför lägger jag upp den här.

Varför äns stanna? Bättre skita i att stanna då dom ändå bara vill ge dig böter.. Och även om dom ej ger dig böter så slipper du att prata med dom...

Men det är ju upp till var och en jag skulle gjort så iaf...

Edit: I övrigt så tror jag faktist inte att det är nån fara om det inte är nån grining jävel.. Den får väl bara köras från A till B

Last edited:
Olovlig körning blir det bara om man kör körkortpliktigt fordon utan att ha körkort eller att man ej kör enligt villkoren för körkortet (om man har sådant, t.ex galsögon).

Det kan alltså inte bli olovlig körning, så länge du har körkort. Jag har tyvärr inte detta i huvudet men det handlar om o-botsbrott med ett fastställt bötesbelopp. Skulle gissa på 1000-2000kr.

/Adrian

Du är ju på väg HEM från banan. Om det är sent så hände väl något som tog lite tid....

ringde o frågade trafikpolis avdelningen. han va tvungen att ringa tillbaka till mig eftersom han inte visste vad jag pratade om (bra där)... när han kollat upp med några kollegor förklarade han att dom inte kollar om du har licens eller inte och när dom slår på reg.nr så får dom bara upp en del av faktan på hojen, som skattad, bes, påställd, försäkrad. Inte att de gäller speciella regler för en e-reggad..

dom bryr sig tydligen inte så mycke. men de kan nog hjälpa om man har allt som ska vara på en lv-reg hoj såsom blink, tuta, lampor (fram bak) samt en regskylt såklart.

Skulle nog chansa på att de flesta inte vet vad E-reggad är utan bara kollar så du har MC-kort och låter sig nöja med det.
(Sen kanske de grinar till om det saknas blinkers m.m. Men det är en annan sak)

*************** Moral kärring mode on ***************

Om du krockar tror jag inte att försäkringen gäller eftersom villkoret är att du ska ha licens och vi andra får betala kalaset via högre premier.

************** Moral kärring mode off *****************

*************** Moral kärring mode on ***************

Om du krockar tror jag inte att försäkringen gäller eftersom villkoret är att du ska ha licens och vi andra får betala kalaset via högre premier.

************** Moral kärring mode off *****************

Trafikförsäkringsdelen mot 3:e part gäller, det kan säkert blir diskussioner om ev. vagnsskada.
De flesta e-reggade knarrar är ju enduroräsers, tror det är ett icke-problem med försäkringsproblem på dessa?

3:e man får ersättning men om man saknar licens så uppfyller man inte kriterierna för sin försäkring och riskerar att åka på att betala kalaset i efterhand.
/F

• Gilla
Reaktioner: ft
enligt salusansvar täcks alltid motparten om fordonet är trafikförsäkrat. däremot får inte jag en krona via den försäkringen om jag saknar licens.

har man som jag en olycksfallsförsäkring också förutom de andra så täcker den ersättning för skador jag har fått.

ville vara säker på detta om man skulle få för sig att dra ut, så jag satt o pratade länge med flera olika personer på dels "skador" och "olyskfall" samt "trafik". och fick alltid samma svar.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back