Köra cykel på våt vägbana

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Hallå igen,

Inför stundande uppkörning så jar jag en fråga angående körning och bromsning på våt vägbana. Jag är harig när det är blött i både körning och bromsning. Frågan till er är om man kan köra höghastighetsbanan i 50km/h om det spöregnar? Eller vurpar man? Bromsningarna förstår jag att man inte kan nypa lika hårt i men det får jag träna på någon dag när det regnar så man får in det i kroppen. Jag har nya/bra däck och är allmänt feg när det regnar. Går det att göra det?

svårt o veta..kan vara olika bra grepp för olika vägbanor..

men får man inte ta de lite lugnare när de regnar då?

Det ska inte regna på din uppkörning, så är det. :tungan
Nej, men man kan i stort sett köra som vanligt när det är blött. Blir inte snorhalt, även om man psykologiskt upplever det så. Inbromsningen får man ju några extra metrar på sig att klara.

Akn78 skrev:
Hallå igen,

Inför stundande uppkörning så jar jag en fråga angående körning och bromsning på våt vägbana. Jag är harig när det är blött i både körning och bromsning. Frågan till er är om man kan köra höghastighetsbanan i 50km/h om det spöregnar? Eller vurpar man? Bromsningarna förstår jag att man inte kan nypa lika hårt i men det får jag träna på någon dag när det regnar så man får in det i kroppen. Jag har nya/bra däck och är allmänt feg när det regnar. Går det att göra det?

Det går egentligen ganska bra att köra i regn det värsta är väl den psykiska biten o att man spänner sig o inte vågar lita på hojen på samma sätt. För att lära sig banan i regn så är det bara att börja långsamt o sen öka mer o mer tills allt funkar. Lycka till på uppkörningen o hoppas solen skiner.

Okej, jo vägbanan är ju en landningsbana så det är helt vanlig asfalt. Jag tänkte nästan att det var mest psyket som sätter gränsen, men jag skall ha med mig det på måndag!

Landningsbanor är det nog ingen dålig asfalt i du. En kompis som körde upp på in sån i dåligt väder har jag för mig, och han tyckte att det var bra grepp. När det handlar om flygplan så höjer man säkerhetsnivåerna ett par snäpp.

Regnade när jag körde upp.
Uppkörningsgubben sa att vi fick köra den hastighet som känndes lämpligast vid bromsprovet. Med andra ord så fick vi anpassa hastigheten till underlaget.

Min erfarenhet är att det kan bli rejält halt i regn. Möjligen är mina däck (Pirelli Dragon MTR) dåliga i vått underlag men det är i princip omöjligt att få bakdäcket att släppa i torrt underlag men i vått behövs inte mycket gaspådrag/nedlägg för att det ska sladda rejält. Då snackar vi iofs riktigt blöt vägbana.

Det värsta är ju inte om det regnar en hel förmiddag, det är när det precis har börjat regna, och vattnet löser upp trafikfilmen, med damm, pollen osv, det "kletet" är snorhalt, men försvinner efter en stunds regnande! :tummenupp

Prova på att gasa rejält när det regnar ute så får du känna att det kan släppa. Speciellt röd motorvägsasfalt tycker jag kan va halt. Vita sträck ska du verkligen passa dig för, dom blir SNORHALA!

BlueNote skrev:
Prova på att gasa rejält när det regnar ute så får du känna att det kan släppa. Speciellt röd motorvägsasfalt tycker jag kan va halt. Vita sträck ska du verkligen passa dig för, dom blir SNORHALA!

Inklusive löv, brunnslock, såna där plåtsjok dom täcker hål i vägen med vid vägbyggen, träbroar och helt nylagd asfalt, sånt är :ajjabajja att bromsa hårt på, eller gasa hårt, i synnerhet om man lutar!

Körning i regn innebär mjukare körstil rent allmänt. Dvs. mjukare gaspådrag, mjukare inbromsningar och mjukare kurvtagningar.

När det gäller körning rakt fram kan man hålla mycket hög fart så länge man har bra däck och kör på normal landsväg med hyffsat grepp och så länge man inte kör igenom en rejäl pöl. När du svänger/bromsar måste man dock ta det aningen lugnare.

Val av däck spelar stor roll. Nu har jag inte bytt märke/modell speciellt mycket genom åren eftersom jag har hittat ett däck som fungerar bra till det jag använder hojen till och det greppar bra vid regn. Behöver endast sänka hastigheten något.

Försök öva på mjuka inbromsningar där det är extra viktigt att börja mjukt och succesivt öka trycket på framhjulet.

Kurvtagningstekniken spelar också stor roll och där skall du försöka nyttja så mycket som möjligt av vägbanans bredd för att få till en så stor radie som möjligt på kurvan (lättare sagt än gjort).

Lycka till!
// Niklas

Avarage skrev:
Försök öva på mjuka inbromsningar där det är extra viktigt att börja mjukt och succesivt öka trycket på framhjulet.
Det där är ett utmärkt sätt att låsa framhjulet :död

Störst risk för låsning oavsett väglag har du i låga farter, därför ska man alltid börja en inbromsning relativt hårt (med hänsyn till underlaget) för att sedan eventuellt släppa av när man börjar stanna. Däremot ska man ju inte rycka i bromsen utan krama handtaget. På så vis ska man alltid vara mjuk...

Att köra konbanan i 50 km/h bör inte vara några problem på ett flygfält. Detta förutsatt att det inte ligger djupa pölar man ska köra igenom. När "trafikfilmen" väl är borta eller om man är på en plats utan denna gegga eller pölar har man med justa däck generellt runt 80% grepp kvar på våt asfalt.

Jåke skrev:
Det där är ett utmärkt sätt att låsa framhjulet :död

Störst risk för låsning oavsett väglag har du i låga farter, därför ska man alltid börja en inbromsning relativt hårt (med hänsyn till underlaget) för att sedan eventuellt släppa av när man börjar stanna. Däremot ska man ju inte rycka i bromsen utan krama handtaget. På så vis ska man alltid vara mjuk...

Jag kanske formulerade mig fel. Vad jag menade var, precis som du skriver, att man måste börja mjukt och inte da i allt för kung och fosterland vilket är fullt möjligt när det är torrt (ofta).

Det gäller ju att gaffeln skall sätta sig först innan du bromsar maximalt så däcket hinner få maximalt grepp innan du nyttjar full (möjlig) bromseffekt. Detta sker med en mjuk start (inte nödvändigtvis långsam).

Generellt kan sägas att samma bromsteknik används vare sig det är tort eller blött! Kruxet är att med dagens däck, många av dem, har så förb.. bra grepp att det är näst intill omöjligt att få dem att släppa greppet vid bromsning rakt fram vid torrt väglag och bra asfalt. Så risken finns att man kan tro att man kan bromsa lika hårt vid våt vägbana men så är icke fallet!

// Niklas

Avarage skrev:
Det gäller ju att gaffeln skall sätta sig först innan du bromsar maximalt så däcket hinner få maximalt grepp innan du nyttjar full (möjlig) bromseffekt. Detta sker med en mjuk start (inte nödvändigtvis långsam).

Kruxet är att med dagens däck, många av dem, har så förb.. bra grepp att det är näst intill omöjligt att få dem att släppa greppet vid bromsning rakt fram vid torrt väglag och bra asfalt.
Man ska inte sitta och fundera på att börja mjukt så man hinner "sätta" gaffeln och annat. Då har man ändå förlorat i stoppsträcka det man eventuellt vunnit på den lilla effektivitet man tjänat. Bromsa hårt direkt, men krama handtaget.
Vi pratar om samma sak, men man ska passa sig för att blanda in en massa andra kringmoment. Då börjar folk fundera och tveka istället för att bara bromsa...

När det gäller grepp i dagens däck: det går att göra stoppies på våt asfalt åxå. Det handlar bara om att inte välja hårdaste touringdäcken med 2000 mils livslängd... Bankörning i väta med landsvägsdäck funkar även det, du kan hålla kurvtempo som medelgrupp med en uppsättning Bridgestone BT020 t.ex.

Men självklart: våt asfalt innebär alltid sämre fäste med normala däck!

Last edited:
45 km/h ber dom dig köra i regn men det är ju så olika och beror ju på hur
mycket det regnar osv.

Det du ska tänka på i höghastighetsbanan är att släppa av på gasen något
tidigare inför u-svängen tillbaka och vara försiktig med att bromsa.
Annars kan du råka ut för ett rejält bakhjulssläpp :skrämd men släpper
du bromsarna och reagerar fort så kan du även klara ett sådant...dock ser
det inte så bra ut om du skulle få ett sådant på uppkörningen :)

När jag började köra var jag också lite rädd när jag skulle köra på vått underlag
för så många hade sagt att det kan släppa hit och dit med däcken.
Men för att komma över rädslan så beslöt jag mig en dag när jag tränade
på banorna att helt enkelt lita på däcken och fästet och då gick det mycket
bättre...ofta sitter man och spänner sig i onödan för har du bra däck och är
försiktig med att bromsa så går det bra att köra i regn.

Slappna av och "känn" hur fästet är och bromsa lite nättare...sänk farten i
god tid i banan så du inte behöver "stå" på bromsen innan svängen.

Jag låste upp framhjulet vid högfartsbromsningen på min uppkörning (vilka hastigheter det nu va? 70 och 90?) Vi fick iaf inte köra långsammare bara för att det spöregnade. Men det var inga problem eftersom jag direkt släppte av på frambromsen så tyckte han att jag hade bra koll.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park