Köra brett, stående.....

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Läste något test med Varg Olle och den nya BMWn där det nämndes något om att köra på ställ ståendes.

Han som lärde mig köra grus instruerade att hålla häcken på sadlen så mkt som möjligt om fjädringen tillåter.

Well, nyfiken av naturen dyker WebGringo idag ut i ett traktorspår någonstans mellan Varberg och ingenstans......
Börjar lugnt, men efter ett tag lossnar det. Styra med gasen o fotpinnarna o kontrollera släppen med att flytta kroppsvikten framåt o bakåt. Där jag tränade var iofs riktigt blött, kladdigt och av doften att dömma nygödslat. Men på vägen tillbaka hade jag inga större bekymmer med att låta bakänden släppa ståendes även på hyggligt hårdpackad grusväg.

Så, frågan är :

Föredrar du att köra med släpp sittandes eller ståendes ?

Last edited:
Ståendes föredrar jag, fast jag väger ju närmare 100 pannor så sittandes blir lite svårare men knappast omöjligt!

Spelar ingen större roll tycker jag, det är underlaget, kurvans utformning, däck och om jag har mina favokalsingar som avgör om jag siter eller står.

Kan man sitta i en kurva så ska man göra det.
Är kurvan full av voops så måste man stå.

Att köra brett stående på grusväg må vara kul men är inte det effektivaste sättet.

Kan man sitta i en kurva så ska man göra det.
Är kurvan full av voops så måste man stå.

Att köra brett stående på grusväg må vara kul men är inte det effektivaste sättet.

I högre hastigheter upplever åtminstoned jag det enklare att få släpp stående......

Sladda stående har jag testat på lite då och då. Men det känns helt fel.. Kör mycket fortare sittandes.

Står bara upp på rakor om det är lerigt och spårigt så man får mer tyngd på bakhjulet, och slipper på framhjulsläpp.

Jag tycker det känns säkrare att stå upp och ha vikt framåt, känns läskigt att köra grusväg sittandes, jag tycker framhjulet släpper hela tiden (det gör det självklart inte, det är en mental sak :hihi). Å andra sidan vågar jag ta kurvorna i högre hastighet när jag sitter ner... Jag förstår mig inte på mig själv... :va

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN