Köra berusad passagerare

Zealot

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gixxer 600
Vad säger lagen? Får man ha en onykter person bakpå hojjen? Inte för att jag skulle vilja han någon bakom mig som va dräggfull men är det olagligt?

Det borde väll vara lika som i en bil,men det är väll inte att rekommendera att ha nån kalasfull bakpå hojen.

Unidoc skrev:
2324105 Det borde väll vara lika som i en bil,men det är väll inte att rekommendera att ha nån kalasfull bakpå hojen.

Nej man tycker ju att det borde vara samma som för bil. Samtidigt inte...vore ju riktigt farligt!

Zealot skrev:
2324097 Vad säger lagen? Får man ha en onykter person bakpå hojjen? Inte för att jag skulle vilja han någon bakom mig som va dräggfull men är det olagligt?

jag letar.. men jag är nästan hundra på att det INTE är som bil. Dvs du får inte skjutsa någon som har över 0.2promille. Kan inte bekräfta detta då jag ej hittar någon sida om det. Letar vidare.

Jag är helt säker. Läste om det i vi bilägare för några mån sedan. Du FÅR skjutsa en berusad passagerare på bönpallen. Sen om det är lämpligt och är att rekomendera är en helt annan sak..

kowal skrev:
2324111 jag letar.. men jag är nästan hundra på att det INTE är som bil. Dvs du får inte skjutsa någon som har över 0.2promille. Kan inte bekräfta detta då jag ej hittar någon sida om det. Letar vidare.

Passagerararen får vara stupfull, lagen har inget att säga om det! :näsblod

Lucius skrev:
2324127 Passagerararen får vara stupfull, lagen har inget att säga om det! :näsblod

åfan. Jävligt konstigt kan man tycka, ja alla vet ju hur det är o svänga åt ett håll medans bruden hänger åt andra hållet osv. Vill inte ens veta vad en berusad passagerare får för sig att göra där bak.

I bil är det ju en helt annan sak.

Men men, då är det bara att dra till första bästa 16-års disco och plocka upp något lovande haha :) Fan får inte schyssa på XRN.. Ingen hade nog velat hoppa upp på den här nerskitade maskinen ändå
:huvet

Last edited:
Man skulle kunna tänka sig att Trafikförordningens 3.kap 79§ kan ha betydelse, men det krävs förmodligen en rättegång för att säkert veta.

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

Här i Östersund hade vi en MC-taxi för ett antal år sen, skitkul att köra okända fyllon på lördagsnätterna...

.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back