Köra bana med indraget körkort?

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Tja boys and girls..

Tänkte bara kolla om det är helt omöjligt o köra med Sydskånes Emse när man har indraget kort?

Såg tex för att få köra med actionpics så räckte det med papper på spärrtiden på återkallat kort..

Känns lite puckat o ta licens bara för o kunna köra fler ggr under de månaderna man är av me kortet.


Mvh / Johan
 

micke.a

Japp
Gick med
6 Mar 2003
Ort
SKÅNE
Hoj
AS 3 125:a 1973,GSXR750 2006.
Detta står på hemsidan och gäller!

Följande regler gäller vid alla tillfälle då bankörning arrangeras av Sydskanes Emse.
Dock kan det tillkomma ytterligare regler om sådana finns för just den bana vi hyr. Generellt gäller krav på körkort eller intyg på fullföljd RR-licenskurs, något av dessa skall uppvisas vid incheckning.

Instruktör
Mikael
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Dessa regler gäller........
/Percy

Följande regler gäller vid alla tillfälle då bankörning arrangeras av Sydskanes Emse.
Dock kan det tillkomma ytterligare regler om sådana finns för just den bana vi hyr. Generellt gäller krav på körkort eller intyg på fullföljd RR-licenskurs, något av dessa skall uppvisas vid incheckning.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Dessa regler gäller........
/Percy

Följande regler gäller vid alla tillfälle då bankörning arrangeras av Sydskanes Emse.
Dock kan det tillkomma ytterligare regler om sådana finns för just den bana vi hyr. Generellt gäller krav på körkort eller intyg på fullföljd RR-licenskurs, något av dessa skall uppvisas vid incheckning.

Jotack det har jag ju läst ett par ggr.
Fast man vet ju aldrig om ni glömt o uppdatera hemsidan el nått :D
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Men om man skriver just ordet "generellt" så antyder man väl att det kan finnas undantag?:va

"undantag"...en förare som fått sitt körkort indraget av någon anledning (min misstanke är att den är olaglig då han fått körkortet indraget) och min syn av detta är att vi förr i tiden (i föreningen) ville få bort just dessa egenskaper att man beter sig på så sätt att man gör saker som inte är acceptabla i dagens samhälle. En av anledningarna till att SSEMSE startade en gång i tiden var just av denna anledningen.... de som utfärdar körkort för motorcykel här i landet har sagt att man inte är godkänd att framföra motorcykel av någon anledning och fram till och med 2008 har vi valt att följa den linjen på grund av att vi vill att folk skall sköta sig lika bra på allmän väg som på bana.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
"undantag"...en förare som fått sitt körkort indraget av någon anledning (min misstanke är att den är olaglig då han fått körkortet indraget) och min syn av detta är att vi förr i tiden (i föreningen) ville få bort just dessa egenskaper att man beter sig på så sätt att man gör saker som inte är acceptabla i dagens samhälle. En av anledningarna till att SSEMSE startade en gång i tiden var just av denna anledningen.... de som utfärdar körkort för motorcykel här i landet har sagt att man inte är godkänd att framföra motorcykel av någon anledning och fram till och med 2008 har vi valt att följa den linjen på grund av att vi vill att folk skall sköta sig lika bra på allmän väg som på bana.

Jo jag har sett frågan besvarad förut och det är väl en sund inställning att man ska ha körkort för att få köra. Menade inget illa, bara påpekade att formuleringen på hemsidan kanske var lite olycklig. :)
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Regler är regler har varit likadant för alla.. har själv varit i sitsen... Dock förstår jag inte licensen?? Har du licens men kört som en idiot på vägen och blivit av med körkortet så får man ändå köra....
 

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Känns lite puckat o ta licens bara för o kunna köra fler ggr under de månaderna man är av me kortet.

Vad har du nu hittat på :va
Du körde ju med oss i torsdags.

// Gadde

Hmm, därför du dansat regndansen hela dagen, börjar lägga ihopa 1+1 nu :huvet
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Vad har du nu hittat på :va
Du körde ju med oss i torsdags.

// Gadde

Hmm, därför du dansat regndansen hela dagen, börjar lägga ihopa 1+1 nu :huvet

Jo de gick lite snabbt på ringvägen när jag var på väg till körningen på sturup i söndags.
Så nu e man ju tyvärr klassad som grovt kriminell :va :D
 

Canoly

Guest
Regler är regler har varit likadant för alla.. har själv varit i sitsen... Dock förstår jag inte licensen?? Har du licens men kört som en idiot på vägen och blivit av med körkortet så får man ändå köra....

Om jag minns rätt kom licensen till därför att det finns personer som
har tävlingslicens men inget körkort för hoj.

Lite kul att ex. Tony Richardsson flerfaldig världsmästare i Speedway inte har MC-kort
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Förr skulle man ha körkort och licens för att få köra tävling. Den regeln togs bort för några år sen och man får tävla och träna med indraget körkort. Jag tycker att man borde få köra med Sydskånes vare sig man har körkort eller ej. När jag började köra med er hade jag körkort för bil men ej mc. Nu har jag körkort för bil och licens för mc. Jag tycker att Sydskånes styrelse kunde ha varit mycket smidigare när det gäller väldigt mycket. Ni tittade kanske för mycket på Rikard Rättrådig när ni var små? Erland.
 

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Jo de gick lite snabbt på ringvägen när jag var på väg till körningen på sturup i söndags.
Så nu e man ju tyvärr klassad som grovt kriminell :va :D

Trist som fan... :huvet
3 mån?

// Gadde
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
MC KK eller RR Licens är ett slags kvitto på att du kan hantera en hoj, dock borde det räcka med att du har haft något av dessa alternativ tidigare.

Den vanligaste anledningen till indraget KK är ju att man kört för fort enligt länsman, på bana får man köra fort....

:)
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
...Jag tycker att Sydskånes styrelse kunde ha varit mycket smidigare när det gäller väldigt mycket. Ni tittade kanske för mycket på Rikard Rättrådig när ni var små? Erland.

Det var tråkigt att du tycker så illa om oss Erland.

Maila gärna dina tankar och förslag till "info at sydskanesemse.nu"

Mvh

Daniel
 

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
:krama
Jag tycker att Sydskånes styrelse kunde ha varit mycket smidigare när det gäller väldigt mycket. Ni tittade kanske för mycket på Rikard Rättrådig när ni var små? Erland.
Visst är det härligt med ett internätforum, där man kan komma med sina "åsikter" :) Som Daniel skriver, är du välkommen att skriva till föreningen, men det hade varit roligt om du hade varit med på våra årsmöten också, där vi diskuterar mycket de olika möjligheter som finns och varför det inte alltid är möjligt att vara mer smidig i vissa fall. Men ärlig talat kan jag inte se problemet i, att man måste visa körkort (eller licens), när man kör med oss, det viser trots allt -ansvar, hänsyn och omdöme:krama
Som tur är, vet jag inte vem Rikard Rättrådig är eftersom jag är dansk, men han låter väl trevlig...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top