Köra bakhjul skadligt??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, kan det vara skadligt för hojen att köra på bakhjulet längre sträckor??

På XTX:en har jag visserligen torrsump (olja i ramen alla XR) men jag har hört att längre sträckor kan skada en hoj ändå. Stämmer det??

Med längre sträckor menar jag typ 5-10km eller mer.

Hoztic skrev:
Rent krasst så borde det väl påverka bakhjulslager iom mer vikt på hjulet, och svinglagret, eftersom hela cykeln står på det.
+den bakre dämparen iom den extra konstanta vikten på den.

Hoztic skrev:
Rent krasst så borde det väl påverka bakhjulslager iom mer vikt på hjulet, och svinglagret, eftersom hela cykeln står på det.

Det kan nog stämma. Men det är känns som om det är grejor som man kan överleva, hade varit värre om motorn skurit ihop :rolleyes: Vet inte om XT:n har en vanl oljetrycklampa heller :va På min gammla monster brukade olje lampan tändas när man körde för länge och då plockade man ner den. Men med XT:n vet jag inte :va

bebbe skrev:
Det kan nog stämma. Men det är känns som om det är grejor som man kan överleva, hade varit värre om motorn skurit ihop :rolleyes: Vet inte om XT:n har en vanl oljetrycklampa heller :va På min gammla monster brukade olje lampan tändas när man körde för länge och då plockade man ner den. Men med XT:n vet jag inte :va

Det optimala om man ska slanga länge borde ju vara en tvåtaktare, då kan du ju köra tills soppan tar slut, iaf med tanke på motorn! :tummenupp

Hoztic skrev:
Det optimala om man ska slanga länge borde ju vara en tvåtaktare, då kan du ju köra tills soppan tar slut, iaf med tanke på motorn! :tummenupp

Kanske skulle skaffa mig en CR500 med motard hjul :crash Fast det lär väl åandra sidan inte vara någon match och slanga med en sådan :D

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D