Köra 20 mil på motorväg - Några råd?

Tack för alla snabba svar. Trevligt forum det här! :tummenupp
Jo jag har skrivit ut en karta med alternativa vägar men det blev ju sju sidor och jag känner mig rätt osäker på om jag kommer hitta rätt. Kommer ju köra åt helvete efter Huddinge. Ha ha. Ja ja, Det är väl vädret som får avgöra. Fint här men regnar i Linköping. Någon som har koll på vädret i Nyköping och Norrköping? ;)

Sitter i Norpan just nu och här regnar det. Vart ska du? Gissar på Linkan givet sträckan?


Jag hade tagit E4an hela vägen till s-tälje, och Trosa, sen kustvägen till nyköping från Trosa, lite E4 igen och av Jönåker och den roliga vägen från Jönåker mot Krokek och "strandvägen" tilll Nkpg.

Från norpan är det ju bara 4-5 mil E4 till Lkpg, eller så tar du en asrolig omväg via "gamla övägen" och "210:an".

Men du kanske vill komma fram bara? Och det regnar så SÅ kul är det ju inte.

Idag, för mig.. Om jag tvunget skulle åka hoj... Regnställ, krypa ner under det lilla vindskydd jag har, regnhandskar, plastpåsar över stövlarna och surra en väska/ryggsäck på kutsen.. Inte kul att åka långt med ryggsäck. Man blir duktigt stel i axlarna ändå av trist motorvägsåka.
 
20 mil ? :)

Tja. Hitta ett lagom tempo som du trivs med. Dvs där det inte blåser för mycket och där du inte blir trött i armar etc. På den trajjan så sitter du ju hyfsat upprät, så 20 mil klämmer du nonstop utan problem.
 
Finns väl hur mycket motorväg som helst norr om Sthlm?

Vart då?

20 mil från sthlm och uppåt så kommer man till uppsala, eller är motorvägen klar HELA vägen? Sist jag körde där var det bara "nästan" motorväg till Gävle, efter det är det slut på det också och det är som sagt inte 20-mil till Gävle.

20 mil ? :)

Tja. Hitta ett lagom tempo som du trivs med. Dvs där det inte blåser för mycket och där du inte blir trött i armar etc. På den trajjan så sitter du ju hyfsat upprät, så 20 mil klämmer du nonstop utan problem.

Det där argumentet fattar jag inte. Jag har ju privilegiet att kunna välja, naket eller kåpa, upprätt eller "sporthoj".

Och för en långkörning skulle jag ju bra mkt hellre åka CBR än Superduke. Värt massor att komma ner lite med kroppen och ha det extra vindskyddet.
 
Last edited:
55an är lika tråkig som E4an. Plus mkt 2+1väg
Njaeaeae va? Det är i princip bara sista ~2 milen det är 2+1 väg om man kommer från Sthlm. Det är en jäkligt liten bit om man redan åkt ~13 mil.

OP:
Nästa gång du åker, kör 57an. Den leder till 55an men är mycket roligare. Förslag på väg från mig blir således Södertälje - Järna - Gnesta - Stjärnhov - Sparreholm - Katrineholm.

Gamla E4an är helt okej den med, men jag föredrar ovanstående.
 
Kör till Södertälje, ta av mot Strängnäs och följ skyltning till väg 55... kör till Katrineholm och följ sedan skyltar mot Norrköping.



NEEEEEEJ!!!! 55an är ju värre än allt. Rakt fram, 2-1 väg, vajerräcken och husvagnsinflation.


Kustvägen Trosa-nyköping, och sen kanske tom fortsätta mot Nävekvarn (riktigt små, men roliga vägar) om mna inte vill åka bombvänliga Jönåker-Kvarsebo(ring).

Njaeaeae va? Det är i princip bara sista ~2 milen det är 2+1 väg om man kommer från Sthlm. Det är en jäkligt liten bit om man redan åkt ~13 mil.

OP:
Nästa gång du åker, kör 57an. Den leder till 55an men är mycket roligare. Förslag på väg från mig blir således Södertälje - Järna - Gnesta - Stjärnhov - Sparreholm - Katrineholm.

Gamla E4an är helt okej den med, men jag föredrar ovanstående.

Antingen hittar du absolut inte här nere, eller så har du en rejält skev uppfattning om vad en "rolig väg" är.
 
Last edited:
Du körde inte så mycket längre eller??? För mig veterligen är det motoroväg upp till i alla fall Luleå och dit är det 90mil.

Gav mig ett gott skratt! För som andra redan påpekat så är detta ett drömscenario. (Iaf en dröm när man kör bil :))

Dessutom passerar man genom många samhällen på vägen upp efter norrlandskusten. Hudiksvall, Iggesund, Sundsvall, Härnösand osv...
 
Hoppas han tog till sig det där med öronproppar och vila ofta...
Synd att jag inte hann påminna om att ta ut rejält vid omkörningar utav lastbilar, finns alldeles för stor risk att man sugs in om man ligger nära.
 
Last edited:
Antingen hittar du absolut inte här nere, eller så har du en rejält skev uppfattning om vad en "rolig väg" är.
Eller så kommer jag därifrån, körde vägen för 1 vecka sedan och vet således precis vad jag pratar om. Dessutom bor jag i Skåne så det är "uppe" för mig. Ska vi fortsätta mäta kuk över vem som kan området bäst eller har du förlorat nu? Jag tycker vägen är rolig, om än aningen rak utmed spåren, och har en fantastisk natur, speciellt området runt Sparreholm.
 
Bästa tipset måste väl ändå vara att använda dig av de alternativa vägarna som oftast finns. Tuffa på 70 vägarna, mer skyddad från sidvindar mm, plus att man får se lite annat än de tråkiga vyerna från E4an.

Tar inte så mkt längre tid om man alternerar lite mellan motorväg och "gamla" vägar vid sidan om som går hyffsat parallellt med motorvägen.

Detta är nog bästa och roligaste sättet :tummenupp
 
Alla säger hitta ditt eget tempo...

Jag är nog mera för att följa trafikrytmen (inom visa gränser så klart) :tummenupp

Långsamt i högerfilen, fort i vänsterfilen, har man ett tempo mittemellan och det är mycket trafik får man ju byta fil var 10 sek.
 
Eller så kommer jag därifrån, körde vägen för 1 vecka sedan och vet således precis vad jag pratar om. Dessutom bor jag i Skåne så det är "uppe" för mig. Ska vi fortsätta mäta kuk över vem som kan området bäst eller har du förlorat nu? Jag tycker vägen är rolig, om än aningen rak utmed spåren, och har en fantastisk natur, speciellt området runt Sparreholm.

Sa inte att du inte hittade, jag gav två alternativ. Svaret var alltså att du har en rejält skev uppfattning om vad "rolig väg" är.

Men gillar man att åka rakt fram och titta på lövträd så... :arsele

För mig skulle den vägen bli kul först i 160+... och då är det ingen rolig väg.
 
Det där argumentet fattar jag inte. Jag har ju privilegiet att kunna välja, naket eller kåpa, upprätt eller "sporthoj".

Och för en långkörning skulle jag ju bra mkt hellre åka CBR än Superduke. Värt massor att komma ner lite med kroppen och ha det extra vindskyddet.

Ööööh. Jag svarade TS, och killen har en Trajja och inget annat.
Har man inget vindskydd får man såklart anpassa hastigheten därefter.
 
Åhå, här har det fyllts på lite sen jag läste sist ;)

Kom fram för ett tag sen och det gick skitbra.
Nojade helt i onödan men ju mer man kör desto mer säker känner man sig ju. Blev vanliga E4:an denna gången för jag ville se hur det var att köra vanlig motorväg en längre sträcka. Helt klart roligare med landsväg. :)
Vädret var bra tills en bit efter Södertälje, sen öste regnhelvetet ner i några mil och det var inget vidare. Skinnstället stod emot bra och jag höll mig torr innanför i alla fall. Käkade lite i Nyköping, åt en Snickers och drack en cola i Norrköping (Bra tips där :tummenupp).
Blev jävligt kallt och ruggigt på östgötaslätten mot slutet men regnet stod med sin frånvaro i alla fall. Så, framme på landet efter ett varmt bad och nu tar jag helg. :)

Tack för alla tips!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top