Köra 20 mil på motorväg - Några råd?

hampthechamp

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Bonneville
Hej!

Är ny på forumet och tog hojkort förra hösten men har inte hunnit åka så värst mycket. Jag kör en Triumph Bonneville och nu hade jag tänkt åka till landet över helgen. Sträckan är 20 mil på E4:an och jag är lite smånojig då jag knappt kört motorväg tidigare. Tycker att man känner av vinden rätt snabbt då det är en naken hoj utan vindskydd. Har någon några tips förutom det uppenbara med väder och vind? Någon som kör långa sträckor med sin traja?

Ha det fint!

hitta en en hastighet/varvtal som är behaglig vibrationsmässigt och ljudmässigt och lägg dig där
även om det ligger lägre än hastighetsbegränsningen =)

grattis till bonnien förresten, en väldigt smakfull hoj!

Se till att ta plats. Dvs ligg mitt i filen om vägytan tillåter det.
Lämna marginaler vid omkörningar, gå inte in för snävt framför bilar.
Utgå från att de andra trafikanterna inte ser dig. Alls.
20 mil är ingen lång sträcka. Men vet du med dig att du lätt blir fartblind så kan du kasta ett extra öga på mätaren så att du iaf får behålla kortet om du blir stoppad.
Det där med ryggsäck håller jag med om.

Last edited:
Ta rast så fort du känner dig okoncentrerad/trött, ha med dig någon snickers eller liknande i nödfall.

Alla bilar är idioter, ledord från min utbildning när jag tog kortet förra sommaren. I slutändan är det mc´n som förlorar vid eventuell incident o då gör det kanske ont.

Om inga kåpor för händerna eller värmare så kan det vara skönt med bra handskar ur vind/värmesynpunkt.

I övrigt är det väl bara ha kul o hoppas på bra väder =)

Med en SportHoj är det inga problem, bara hålla i sig å gasa :)
Det e nog samma med Triumph Bonnevillen bara att det tar längre tid :glömdet

:krama

Jag antar du ska söderut eftersom motorvägen norr om Stockholm knappast är 20 mil va? I så fall, leta upp "Riksettan" på någon gammal karta och kör bitar på den om vädret är fint och du inte har brått. Det är ganska tråkigt, absolut inte farligt, att åka motorväg med mc. Naken mc eller inte.

Bästa tipset måste väl ändå vara att använda dig av de alternativa vägarna som oftast finns. Tuffa på 70 vägarna, mer skyddad från sidvindar mm, plus att man får se lite annat än de tråkiga vyerna från E4an.

Tar inte så mkt längre tid om man alternerar lite mellan motorväg och "gamla" vägar vid sidan om som går hyffsat parallellt med motorvägen.

"De e bar o kör". Försök slappna av i armar och axlar, ta nån bensträckare.
20 mil har passerat fortare än vad du tror, även på en långtråkig motorväg.
Dubbla och tredubbla sträckan är inget större problem, så det kommer att gå fint! :tummenupp

Ligg runt 100 första milen. Då blåser de inte så farligt och inte går det för fort heller.
Och skit i om bilar kör om..

Tack för alla snabba svar. Trevligt forum det här! :tummenupp
Jo jag har skrivit ut en karta med alternativa vägar men det blev ju sju sidor och jag känner mig rätt osäker på om jag kommer hitta rätt. Kommer ju köra åt helvete efter Huddinge. Ha ha. Ja ja, Det är väl vädret som får avgöra. Fint här men regnar i Linköping. Någon som har koll på vädret i Nyköping och Norrköping? ;)

Tanka upp, lägg dig på komfort hastighet, så är du framme efter ca 1 1/2timme. Ibland är det skönt att bara toura fram, tiden kommer gå rätt fort skall du se, även om det känns långsamt..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph