Kör sporthoj i Beijing

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Beijing
Hoj
ZX-6R 2009
Hej, helt ny på forumet även om jag kollat in här förrut då och då.

Jag är 25 år och kommer från Malmö/Stockholm från början men bor nu och jobbar i Beijing.

Har faktiskt varken körkort eller MC kort och har i princip aldrig kört
en motorcykel tills jag flyttade hit för 2 år sen.

Allting fungerar ju lite annorlunda här borta :)

Började med att köpa en CB400 för ett halvår sen och lärde mig grunderna på en parkeringsplats ute vid racebanan här i Beijing.
Direkt efter det så var det bara o börja köra omkring i trafiken här.
Första övningen var o följa efter en kompis som satt i en taxi genom staden.

Utan plåtar, utan körkort, och kan tillägga att alla motorcyklar över 250 kubik får endast köras på racebana här i Kina.

Nu är jag dock ägare till en Kawasaki ZX-10R 2005a sen en månad tillbaka.
Var lite orolig för uppgraderingen från 400 kubik till 1000 kubik, men det gick bra (hittils) :)

Händer att man blir jagad av motorcykelpolisen här ibland men dom ger upp ganska fort. Övriga poliser får man bara tummen upp ifrån.
Går tom bra att köra förbi himmelska fridens torg och bilden på mao ze dong, bara man håller en hastighet så att polisen ger upp tanken om att försöka jaga en.

Så vill man köra i 300, utan körkort, plåtar och med olaglig insmugglad motorcykel så är det bara o komma till Beijing =)

I Sverige blir man väl jagad av helikopter?

Min kawasaki är i väldigt bra skick, kostade bara 36 000 svenska kronor
då hojjarna här antingen är smugglade från hongkong eller stulna i Japan och skickad i en plastpåse fasthakad till en färja som går mellan Japan och Dalian i norra Kina.

Det var min pres det :)
Ha en trevlig dag.
 
Haaa,

låter hur kul som helst. Minns hur jag själv irrade runt i Beijing för några år sen. Galet stor stad med gaaalet många kineser =)
Jobbig trafik dock, tror inte jag någon gång åkte längre än 3-4 min utan att vara nära att bli inblandad i något jobbigt så jag vet inte om jag själv skulle sätta mig på en hoj där =)
 
Haaa,

låter hur kul som helst. Minns hur jag själv irrade runt i Beijing för några år sen. Galet stor stad med gaaalet många kineser =)
Jobbig trafik dock, tror inte jag någon gång åkte längre än 3-4 min utan att vara nära att bli inblandad i något jobbigt så jag vet inte om jag själv skulle sätta mig på en hoj där =)

hehe, jo på dagstid och i rusningstrafik är det ganska jobbigt. men jag är iaf mer glad att jag sitter på en motorcykel då än i en bil =)

På kvällen är det dock nästan helt tomt på ringvägarna och det är inga problem att komma upp i 300 på airport express way.
Sen tar man ju sig ut till bergen på 30 minuter där det e väldigt trevligt att köra. Kan äta färsk fisk där och hyra en stuga över helgen väldigt billigt =)
 
Jo det är nog väldigt smart att köra omkring på en stulen/insmugglad hoj den dan polisen verkligen får tag. :tummenupp

Men Kinesiska fängelser är säkert inte lika hemska som svenska så det är nog inget problem... :rolleyes:
 
Jo det är nog väldigt smart att köra omkring på en stulen/insmugglad hoj den dan polisen verkligen får tag. :tummenupp

Men Kinesiska fängelser är säkert inte lika hemska som svenska så det är nog inget problem... :rolleyes:

hehe, som sagt. saker fungerar annorlunda här.
Vad som händer är följande.

Polisen konfiskerar din motorcykel.
Jag går o köper ett körkort för 1300 och skaffar ett falskt papper på att jag äger motorcykeln. Sen går jag till polistationen och betalar 500 i böter och får tillbaka motorcykeln.

Man kan dock skippa hela denna processen genom att ha lite kompisar med bra kontakter, muta någon med en middag och en hora och sen får man ut hojjen.
 
Hej !

Jag bor också i peking sen 3 år och är hojåkare.
Men inte i peking dock.

Låter som vi måste ta en pilsner i sanlitun och snacka lite hoj.
Funderar på att börja gasa bana på Golden port. Varit och snackat med killarna som skruvar i hojshopen där. Inte farligt dyrt att åka där.

Jag vet två banor till utanför peking där det går att köra hoj.
En ligger i Pingu norr om flygplatsen och den andra ca 10 mil från stan.

Har bra connections där. Kan köra en heldag för ett par hundralappar.
Killen som äger ena stället är kanon.

Det andra haket ägs av tidningen Mototrend och är lite knepigare men fullt möjlig att köra på. Känner några chefer på den tidningen.

Är i Schweden på semester nu men är tbx i Peking om ngn månad igen.
Då blir det lite ban-gasning. Ska hyra en r6a på golden port tänkte jag.

Mvh
 
Hej !

Jag bor också i peking sen 3 år och är hojåkare.
Men inte i peking dock.

Låter som vi måste ta en pilsner i sanlitun och snacka lite hoj.
Funderar på att börja gasa bana på Golden port. Varit och snackat med killarna som skruvar i hojshopen där. Inte farligt dyrt att åka där.

Jag vet två banor till utanför peking där det går att köra hoj.
En ligger i Pingu norr om flygplatsen och den andra ca 10 mil från stan.

Har bra connections där. Kan köra en heldag för ett par hundralappar.
Killen som äger ena stället är kanon.

Det andra haket ägs av tidningen Mototrend och är lite knepigare men fullt möjlig att köra på. Känner några chefer på den tidningen.

Är i Schweden på semester nu men är tbx i Peking om ngn månad igen.
Då blir det lite ban-gasning. Ska hyra en r6a på golden port tänkte jag.

Mvh

Absolut, ring mig eller skicka ett mess när du är tillbaka då.
Jag bor i sanlitun.
 
Last edited:
Jag bor i Yayuncun i närheten av Birdsnest. Riktigt lyxområde men skittrist.Bra läge om man ska impa på golddigger brudar dock.... Flyttar nog in till Sanlitun i sommar.

Pma ditt nr och mail eller ngt så gör jag detsamma strax.

Höres !
 
Jag bor i Yayuncun i närheten av Birdsnest. Riktigt lyxområde men skittrist.Bra läge om man ska impa på golddigger brudar dock.... Flyttar nog in till Sanlitun i sommar.

Pma ditt nr och mail eller ngt så gör jag detsamma strax.

Höres !

Lite OT-fråga.
Vad jobbar man med i Kina....och när kan jag börja? :gnissla
 
Låter som förutsättningarna är lite annorlunda i Kina än här hemma minst sagt. Intressant att läsa hur det går till där borta. Lämnar alla moraliska aspekter åt sidan. Fick själv intrycket att många i Kina saknar körkort och ändå kör bil när jag var där ett par dagar. Många taxiförare kunde inte läsa vilket ställde till det för oss. Pedagogiskt nog hade vi sett till att förse oss med skrivna lappar med destinationer. Lyckligtvis fanns det många taxi att välja bland.
 
När kineserna tagit över världen så blir det nog likadant här.
 
Uj ja. Det är som att åka till Mars på många sätt... Men det går ju inte att sticka under stolen med att de numera är världens största ekonomi och styr större delen av tillverkningsindustrin, så att de är på väg att ta över världen är ett faktum. Men förhoppningsvis så tar de inte över världen annat än ekonomiskt. Bara att hålla tummarna för att den kinesiska regeringen inte får för sig att implementera sina politiska ideer på resten av världen.
 
Jag upprepar, när kan jag börja?? :D

Jag jobbar som systemutvecklare (mjukvaru utvecklare) här för ett litet svenskt företag, hjälper även ett litet norskt företag med utveckling och affärsbeslut.

Lättaste och oftast den enda utvägen är att hålla på med någon egen business här.
Utländska multinationella företag recruitar inte bland utlänningar som redan är i Kina utan skickar hit kompetensen dom behöver.

Jobb som mina utländska vänner har är bland annat: bartender, barmanager, grafisk designer, thaiboxningstränare, kock i västerländsk mat, freelance webdesigner, engelskalärare.
Mest speciell och billig kompetens som behövs här eller arbete
som inte har något krav på var du befinner dig.

Men ska man leva fett här så är det bäst att antingen dra igång en business här eller ha en fet utbildning, massor av erfarenhet och bli hitskickad av ett multionationellt företag. Då kan du få en lön på några hundra tusen i månaden =)
 
Men det går ju inte att sticka under stolen med att de numera är världens största ekonomi

Nja, de är väl näst störst och fortfarande "bara" en tredjedel av USA's ekonomi? De är ju inte så effektiva dock, bara en tiondel av den utvecklade världen. Men med 1.3mdr innevånare behöver man inte så mycket effektivitet för att få ihop ett stort absolut nummer.
 
Kul att se att nån lever gott på systemutveckling ;)
Själv slavar man också för den största mjukvarujätten ..
 
Utländska multinationella företag recruitar inte bland utlänningar som redan är i Kina utan skickar hit kompetensen dom behöver.

Vi har anställt folk här som inte jobbade för vårt företag tidigare. Vad som snarare har hänt de senaste två åren är att antalet utlänningar i allmänhet har minskat eftersom många företag hade problem i sina hemländer och försökte skära kostnader. Utlänningar är väldigt dyra i drift när vi är delegerade, även med internationella mått mätt. Men det är ju alltid lättare att få ett jobb först i HQ och sedan bli utsänd, den regeln gäller nog generellt överallt. Men det beror snarare på att du bygger upp ett kontaktnät hos folk i HQ som fattar beslut vilket underlättar befordringar och utsändningar. Japp, det är politik men så fungerar stora företag.

Och så är det ju naturligtvis lättare att få ett jobb om du redan jobbar för ett företag och gör samma sak men det är ju å andra sidan sant vart i världen du än befinner dig.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top