Kör ni i mörker?

Ett litet tips vad det gäller mörkerkörning. Gult glas i typ solglasögon eller vanliga glasögon med styrka i. Skytteglas. Definitionshöjande. Bra att köra med i mörker och i tunnlar. Skit i mörka visir i hjälmen. Kör med solglasögon istället och ljust visir. Sen på med gult glas i glajjorna när det blir mörkt. Funkar även strålande vid dåligt väder.
 
Alla har vi varit unga och odödliga någon gång. Jag misstänker att respekten för vilt och andra hinder på vägbanan ökar med åren när man har haft tillräckligt många närkontakt som inte resulterade i något allvarligare än att man kom undan med blotta förskräckelsen.
 
Hade det varit dagtid så hade jag haft alternativet att låta bli att köra på
det...av den enkla anledningen att man ser djuren INNAN dom är framför
näbben på en:3freak

Jaha men dåså. Då har vi lösningen på alla viltolyckor, kör inte på djuren helt enkelt! :3freak

Vad dum jag känner mig nu som körde på en hare mitt på ljusa dan en gång, kunde ju bara låtit bli.
 
Hade det varit dagtid så hade jag haft alternativet att låta bli att köra på
det...av den enkla anledningen att man ser djuren INNAN dom är framför
näbben på en:3freak

För de kan ju inte vara i buskaget vid sidan av vägen och komma farandes upp rakt framför bilen så att man lagom hunnit reagera på att de dykt upp 10 meter efter att man fått en ny kylarprydnad.
Allt vilt utom gris syns ju bra på natten, för övrigt. :hihi
 
Jo tjena, du har inte kört på mycket du inte.

Om jag tolkar dig rätt så skryter du med ditt tunnelseende? Isåfall har du
nog kört på mer saker än mig....och...då vinner du?

För övrigt så pratar jag om min incident som inte skulle hänt dagtid, punkt!
Viltolyckor kan hända dagtid också, jag förnekar inte det:huvet
 
För de kan ju inte vara i buskaget vid sidan av vägen och komma farandes upp rakt framför bilen så att man lagom hunnit reagera på att de dykt upp 10 meter efter att man fått en ny kylarprydnad.
Allt vilt utom gris syns ju bra på natten, för övrigt. :hihi

Bilen?
 
+1
Ibland ser man inget. Jag låg bakom en bil och såg ett rådjur springa upp ur diket och tänkte "varför bromsar han inte", sedan såg jag rådjuret göra en loj saltomortal fyra meter upp i luften och landa tillbaks ner i diket.

SEN tändes bromsljusen.
Detta var i fullt dagsljus och breda dikeskanter men föraren hade aldrig sett det innan vindrutan blev till mos.
 
Om jag tolkar dig rätt så skryter du med ditt tunnelseende? Isåfall har du
nog kört på mer saker än mig....och...då vinner du?

För övrigt så pratar jag om min incident som inte skulle hänt dagtid, punkt!
Viltolyckor kan hända dagtid också, jag förnekar inte det:huvet

Det är så att landet ser inte ut exakt likadant överallt, det finns mer lömska ställen här och mindre där. Folk kör inte på djur mitt på ljusa dan för att de är värdelösa (kan väl va en och annan halvblind jävel men..)
 
mörkerkörning med enduron i skogen i 40-80km med 0,5 meter till träd buskar stubbar våta stenar diken osv osv är så jäkla skoj men det verkar som om sportis förare mer är ute för att glassa än åka för nöjets skull.

toring folket dom kommer oavsett det är mörkt eller regnar samma med äventyrshojar o många motarder men just plastpulkorna verkar avhålla sig från all körning som inte innefattar posering vid korvmojen för tjejer under turen.

meeeen jag kan ju ha fel:va
Är väl lite av hojval. Haft / kört många typer och en platsraket tycker jag personligen är rolig en varm solig sommardag, en regnig kall höstdag får den gärna stå kvar hemma. Därimot plockar jag gärna ut gg´n i skogen en mörk vinterdag i snöplaskat regn:kär
Fast visst har du en poäng med "innefattar posering vid korvmojen för tjejer under turen". Stämmer nog på enhel del, långt ifrån alla dock. Fast o andra sidan, intressen är olika, inget fel i det.
 

Tja, jag har aldrig kört på några djur med hoj, men har hänt ett par gånger med bil. Om valet av fordon spelar roll för hur många djur som kamikazehoppar upp framför kan du ju tänka "hoj/traktor/lastbil/väghyvel/etc" där jag skrev bil.
Jag har hunnit undvika bra många fler än jag kört på dessutom. :)
 
nej, nej och åter nej..Köra hoj är tillräckligt "osäkert" i fullt dagsljus, imörker, ser du inte vägens beskaffenhet, faror och andra saker, när det blir mörkt sjunker temperaturen(oftast) med sämre grepp som följd, kommer det på det lite regn.... Undviker i det längsta åka i mökrer eller ens skymning, styr upp mina turer för att undvika detta, vill man vara en överlevare i trafiken så kör man inte i mörker. Nu använder jag min hoj till 100% nöjeskörning, skall man ta hojen inom stan så är riskerna mindre än att köra mörk, kurvorgasmväg...
 
Last edited:
Tja, jag har aldrig kört på några djur med hoj, men har hänt ett par gånger med bil. Om valet av fordon spelar roll för hur många djur som kamikazehoppar upp framför kan du ju tänka "hoj/traktor/lastbil/väghyvel/etc" där jag skrev bil.
Jag har hunnit undvika bra många fler än jag kört på dessutom. :)

Yes, men vi pratar väl om vådan med att köra hoj på natten iom pissig belysning
och det faktum att man är oskyddad. Köra bil i mörker är jag sällan orolig för.
 
Yes, men vi pratar väl om vådan med att köra hoj på natten iom pissig belysning
och det faktum att man är oskyddad. Köra bil i mörker är jag sällan orolig för.

Jo, men risken att köra på något är ju samma. Och i mitt exempel skrev jag bil helt enkelt därför att det är det fordon jag framfört när jag råkat ut för viltolyckor. Vilket fordon det står spelar ju föga roll för innebörden av det jag skrev.
Mitt största problem med lyset på hojen är att det hamnar för högt, med sidoväskor lyser det uppe i trädkronorna en bit fram. :näsblod
 
Det där är inte sant, du ökar kontrasten på nära håll men du tappar distansen pga minskat ljusinsläpp.
Dvs. du ser inte älgen i tid, men de sista sekunderna ser du den jävligt väldefinierat mot bakgrunden...

Snabb Googling gav detta, men jag håller fullkomligt med dig om att man ska skita i mörka visir.
http://www.popularmechanics.com/cars/how-to/repair/10-safety-tips-for-driving-after-dark-4#slide-4

Oaktat den bakomliggande optikbiten så är också min erfarenhet att man ser väsentligt bättre med gula glas när det börjar skymma, har det väl blivit beckmörkt så kör jag bara med klart visir och så mycket lyse det bara går.

Fördelen med klart visir och olika typer av solglasögon under är ju att man lättare kan kika över glasögonen när man kommer i obelysta tunnlar, kan vara ganska scary om man inte är beredd när man åker från stark sol in i en mörk tunnel.
 
Undviker oxå att köra när det är mörkt, tycker det är för jävla otäckt. Jag ser tillräckligt dåligt när det är ljust. Fast köra bil i mörker är toppen.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top