kör man snabbare med..

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
hallå.
kör en typ nybörjare snabbare på en crossbana med en 250 än en 125a.
eller tappar man tid istället för det kan bli för mycket av allt?

funderar för att jag sitter och tänker på om jag värkligen behöver en 250 kanske räcker med 125a. men man vill ju kunna tjäna in så mycket på alla andra som möjligt..
fundera även på.
250 går dem även bra på supermoto banan? för 125 lär vara lite lite där.

ritchi skrev:
2689035 hallå.
kör en typ nybörjare snabbare på en crossbana med en 250 än en 125a.
eller tappar man tid istället för det kan bli för mycket av allt?

funderar för att jag sitter och tänker på om jag värkligen behöver en 250 kanske räcker med 125a. men man vill ju kunna tjäna in så mycket på alla andra som möjligt..
fundera även på.
250 går dem även bra på supermoto banan? för 125 lär vara lite lite där.

En 250 4t är nog ett bra val, mer vrid än 125an men samma pulver. Den är mer förlåtande och du kan tugga dig fram även fast du är trött.

Säger som K.Svensson, 250 4T är nog den överlägset bästa nybörjarhojen.

Lättkörd, förlåtande och tillräckligt med kraft.
Den funkar även ruskigt bra i skogen om du ska testa på lite enduro. Vilket jag rekommenderar starkt, kul som attans och bra träning.

Håller med föregående...

Men framförallt ska du skaffa en 250 4T för att köra i den nya Supermoto 250-klassen :tummenupp :tummenupp :) :)

Beror på om det är en stor öppen bana eller om det är en lite tajtare bana. Nu vet jag inte vad för typ av banor ni åker på där nere men generellt så kör man nog fortare på 125 än 250 så länge man inte är på en högre nivå...

125 blir för lite för supermoto i mitt tycke, iaf på de öppna banor vi kört på i sommar. Dessutom TROR jag att det kan vara svårt att klämma dit 4,25-5" fälgar på en 125a.

Fast har man gaskontroll klarar man sig på det mesta.

Olof Eriksson skrev:
2689253 Beror på om det är en stor öppen bana eller om det är en lite tajtare bana. Nu vet jag inte vad för typ av banor ni åker på där nere men generellt så kör man nog fortare på 125 än 250 så länge man inte är på en högre nivå...

125 blir för lite för supermoto i mitt tycke, iaf på de öppna banor vi kört på i sommar. Dessutom TROR jag att det kan vara svårt att klämma dit 4,25-5" fälgar på en 125a.

jag har 4,25 på min iaf. men säger ni att det blir en klass för 125.2t/250.4t iår?

-Rosen- skrev:
2689267 jag har 4,25 på min iaf. men säger ni att det blir en klass för 125.2t/250.4t iår?
Jepp, öppen för "juniorer".

Kolla §15.1 i det här protokollet från SVEMO. Nu sägs det ju inget om 125 2t just där men man kan ju anta att det blir som vanligt med 2t/4t.

Last edited:
så då kanske man ska ta en 250 2t, 4t blir för dyrt.. så kan man köra supermoto då och då me:yoparty
då är frågan ska man ta en e-reg hojj eller blir det bara värdelöst att köra den till träningen och extra dyrt med licenc och grejjer.
*måste man ha lisenc för att träna på supermoto banorna?
*finns det så att man kan vara med att tävla bara en eller ett par tävlingar per år? krav och priser då?

ritchi skrev:
2689628 så då kanske man ska ta en 250 2t, 4t blir för dyrt.. så kan man köra supermoto då och då me:yoparty
då är frågan ska man ta en e-reg hojj eller blir det bara värdelöst att köra den till träningen och extra dyrt med licenc och grejjer.
*måste man ha lisenc för att träna på supermoto banorna?
*finns det så att man kan vara med att tävla bara en eller ett par tävlingar per år? krav och priser då?
Beror väl på hur långt du ska köra och om du redan har MC-körkort. Jag tror att försäkringen inte är särskilt dyr. Jag skulle inte köpa e-reggat iaf.

Licens behöver man inte för att träna, oftast.
Ska man tävla måste man ha hojjen och föraren i tävlingsskick efter reglerna, och dem hittar du på svemo.se. Sen finns det engångslicens och det varierar väl vad den kostar, tror den brukar gå för 300 eller så.

Olof Eriksson skrev:
2689253 125 blir för lite för supermoto i mitt tycke, iaf på de öppna banor vi kört på i sommar. Dessutom TROR jag att det kan vara svårt att klämma dit 4,25-5" fälgar på en 125a.

vet iaf att ktm 125 exc har i princip samma ram o sving och är lika stor som 525:an. de SM fälgar som passar den passar även 125:an

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back