Kör m. 2 kWs effekt (37kW) över mitt A2 kort - Påföljder?

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Min hoj var strypt till 37kW när jag införskaffade den och är registrerad som det.

1: Spelar det någon roll i försäkringsfrågan? Kollar F-bolaget att jag endast har A2 kort men har tecknat försäkring på en 37kWs reggad hoj?

2. Skulle en snuvt i normalfall bry sig om detta? Har läst att normalpåföljden för att köra en ostrypt hoj med A2 kort är en varning, men är detta ens tillräckligt för att de ska orka bry sig?

Underbar tur idag föresten - kände mig allt lite nedstämd när jag sen burade in henne sista gången för den här säsongen.

(Gällande forumval kändes det inte som den passade i varken försäkringsfrågor eller hjälpforumet överlag)
 
Last edited:
Du kommer stå utan ersättning om du smäller, eller om någon smäller i dig. Inte särskilt kul i det läget att bli skyldig en summa som skuldsätter dig ett REJÄLT bra tag. Du kommer även bli av med körkortet om snuten kontrollerar dig och upptäcker det. Olovlig körning, och du har prövotid.
 
1. Dom kan neka dig ersättning då du framfört ett fordon du inte får=olovlig körning

2. Spelar ingen roll hur mycket mer effekt den har än tillåtet, allt över tillåtet resulterar i olovlig körning. Eftersom det står 37kw i registreringsbeviset så bryr sig nog snuten ja, påföljden blir varning eller indraget körkort i 6månader. Om du fortfarande har prövotid måste du ta om alla dina behörigheter efter spärrtiden. Om du inte har prövotid får du tillbaka körkortet efter spärrtiden.

För långsam.....
 
Korta svaret: Ja det spelar roll.

Långa svaret:
2 eller 200kw för mkt spelar ingen roll, du åker på olovlig körning oavsett.
Olovlig körning betyder att försäkringsbolaget pekar på punkten där set står att föraren måste ha behörighet att framföra fordonet, och vägra ersättning= du är ersättnings skyldig mot din motpart i en ev olycka.

Huruvida polisen varnar dig eller rapporterar dig för olovlig körning beror nog mest på om lunchen var god eller inte... Men tänk på att en rapportering innebär att alla dina behörigheter fryser inne ett tag framöver!
 
Ni bekräftar vad jag befarade. Det är förstås logiskt att anta att 2kw över gränsen är samma sak som 50kw eftersom det är i juridisk mening vi talar om det. Blir väl att strypa ner den då - inte direkt som att jag kommer märka skillnad...

Frågan är då bara om jag måste köpa ett helt nytt strypkit eller om man kan utgå ifrån det nuvarande på något sätt och spara lite kosing? Råd?
 
Du måste ha ett dokument som intygar effekten.
Antingen om du köper ett stryp kitt med strypning och papper.
Eller stryper själv och bänkar hojen för att få ett papper som intygar effekten.
 
Du måste kunna bevisa att den är strypt. Om du modifierar en strypning måste du bänka hojen åtminstone. Tror det blir billigare att köpa ett nytt kit med medföljande intyg. Vad har du för hoj?
 
Vad har din hoj för ursprungseffekt? över 70 och du får ändå inte köra den även om den skulle gå in under 35kw.

Vad du än kör för hoj, med eller utan (rätt) kort täcker alltid din trafikförsäkring de uppkomna skadorna på annans ägendom förutsatt att du är den skyldige.
 
37kw eller 50hk är väl en försäkringsgräns i Tyskland. Ganska vanligt med hojar strypta till 50hk därnere.
 
Jag har för mig att 37kw / 50 hk var den övre gränsen förut i sverige, dvs om du tog lätt eller tung mc, så var kravet på tung mc att det var 37kw eller över. Så var det iaf då jag körde upp på en Honda sevenfifty som var strypt ner till just 37kw (detta måste varit minst 10år sen). Då många körskolor strypte ner sina tunga hojar till "lägsta tillåtna effekt" för tung mc. Antagligen för försäkringen skulle bli billigare? Vet ej

;)
 
Någon som har praktisk erfarenhet?
Jag tror inte de kontrollerar strypningar om de inte misstänker buskörning
 
Jag körde med 34kW på pappret och mitt kort tillät 25kW.
Blev stoppad i samband med buskörning och fick bara böter för fortkörning, då (sa han iaf) kollades både jag och min hoj upp så tror det beror på ifall lunchen var bra eller anus...
 
Som sagt, vad är ens ursprungseffekten på? Vet hur många som helst som kör R6or och liknande bara för att de är strypta till 25/35kw, men är ändå olagliga att åka runt på med A2-körkort...
 
Du kommer stå utan ersättning om du smäller, eller om någon smäller i dig. Inte särskilt kul i det läget att bli skyldig en summa som skuldsätter dig ett REJÄLT bra tag. Du kommer även bli av med körkortet om snuten kontrollerar dig och upptäcker det. Olovlig körning, och du har prövotid.

Det där stämmer inte alls. Det är väldigt jobbigt för försäkringsbolagen att komma undan att ersätta skador enligt trafikförsäkringen. Därmed försvinner rimligtvis den stora risken med att bli skuldsatt. Jag säger inte att jag kan garantera motsatsen men det du skriver är fel.

Om trådstartaren vill veta på riktigt så läs och tolka trafikskadelagen och avgör själv vilken risk du tar gentemot vad det ger dig.
 
Jag har för mig att 37kw / 50 hk var den övre gränsen förut i sverige, dvs om du tog lätt eller tung mc, så var kravet på tung mc att det var 37kw eller över. Så var det iaf då jag körde upp på en Honda sevenfifty som var strypt ner till just 37kw (detta måste varit minst 10år sen). Då många körskolor strypte ner sina tunga hojar till "lägsta tillåtna effekt" för tung mc. Antagligen för försäkringen skulle bli billigare? Vet ej

;)

Det var min 700cc och min 35kW. 2011 gjorde man om till min 595cc och min 40kW
 
samma påföljd som om du skulle köra en hoj med 130kw haha
 
Det där stämmer inte alls. Det är väldigt jobbigt för försäkringsbolagen att komma undan att ersätta skador enligt trafikförsäkringen. Därmed försvinner rimligtvis den stora risken med att bli skuldsatt. Jag säger inte att jag kan garantera motsatsen men det du skriver är fel.

Om trådstartaren vill veta på riktigt så läs och tolka trafikskadelagen och avgör själv vilken risk du tar gentemot vad det ger dig.

Precis.

Trafikförsäkringen ersätter även om du kör packad och utan körkort så där går du fri. Försäkringsbolaget kommer dock inte att ersätta din eventuella helförsäkring då du inte får framföra fordonet.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top