Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Krascha är en del av sporten inget man kommer ifrån när man är intresserad av att bli snabb.

Snicksnack. Krascha gör man för att man inte har kontroll (1,15-1,18). Har man inte kontroll blir man inte snabbare.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Här får du ett exempel på en tid strax under 1:16 med lite data från laptimern.

Hojen är min 12 år gamla gat-R1:a med trötta kolvringar, slirande koppling, sunkig fjädring och 100 kilo tung 40+:are i sadeln.

Det är ju ett lite mindre steg från 1:18 än att gå direkt och kika på de som kör under 1:10 :)

Om länken inte går direkt så spola fram till c:a 6:18 för ett bra varv.

http://youtu.be/q6hf7mgKvXs?t=6m18s
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Skaffa en GPS laptimer så du kan ladda över till datorn och titta, det gör mycket att se var man kan öka och inte. Om man inte har känslan för det.

Typ denna:

http://www.mlimits.se/laptimer/gps-laptimers/athon-gps-xs.html

För ibland kan det vara svårt att känna var man kan öka men har man denna så kan man jämföra loggar mer andra som kör snabbare.

Det optimala på din 600 vore att hålla stumt så fort du bara kan ur böjjarna och så länge du bara vågar.

Jag hade tänkt ge precis samma tips som du gav men jag ändrade mig. På vår amatörnivå tycker jag nästan det räcker att filma med kameran i en vinkel så man ser instrumenteringen, då får man varvtal, hastighet, växel osv. och utan att man behöver köpa mer grejjer eller strula med analysmjukvara på datorn.

Men det kanske jag föredrar för att jag är lat? :)
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Jag hade tänkt ge precis samma tips som du gav men jag ändrade mig. På vår amatörnivå tycker jag nästan det räcker att filma med kameran i en vinkel så man ser instrumenteringen, då får man varvtal, hastighet, växel osv. och utan att man behöver köpa mer grejjer eller strula med analysmjukvara på datorn.

Men det kanske jag föredrar för att jag är lat? :)

Jorå, det funkar också.. men om man tex ser att nån gasar upp till 155 innan hårnålen och man själv tycker att man tar i så in i ***** och kommer upp till 130 så ser man ju svart på vitt att där har man nått att hämta. Samma ur hårnålen, sen kan det vara svårt att se på hastighetsmätarna om hojjarna är omdrevade.

Detta är iaf nått som hjälper mig, jag tycker att jag tar i men när man tittar loggen ser man att det är bara att vrida mer på rullen. Samma gäller tex snabbhögern inför ejes, kan behövas att se hur snabbt man kör igenom den. För 150 kan kännas som 175 iaf för mig. Då vet jag att jag måste vrida på rullen mer. ;)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det man iaf kan lära sig är att många problem löses (och nya skapas) genom att helt enkelt bara gasa mer.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kära Sandfålla.

1. Lyssna på Roffe ovan
2. Lyssna på Henrik ovan
3. Lär dig ett steg i taget att optimera varje moment i din körning. När du bromsar, bromsa så hårt du kan/vågar/klarar. Den sträcka du har "över" till kurvan är så mkt du kan flytta fram din bromspunkt, gör det en (1)!!! meter i taget och låt det ta tid/varv. Stressar du fram det blir du också stressad och gör aandra missar i ingången etc.
4. Jobba på att köra mjukt
5. Jobba på ingångsfart, dock ett problem jag tror kommer längre fram för din del.
6. Jobba på att köra mjukt
7. Revs are your friend Mojjish.. Våga varva! Tillgänglig effekt, ställer krav på gaskontroll, men ger också något av en naturlig TC genom varvstoppet om det släpper lite (det varvar inte upp lika mkt procentuellt sett om du redan är nära varvstopp som om det släpper runt 9000).
7.2 Använd den effekt du har, dessa varv tar du sällan ut ens 100 häst.. Meningslöst att ha de andra i stallet.
8. KÖR hela varvet. Du har väldans många metrar som du bara rullar, full gas tills du måste bromsa, broms till du förbereder sväng osv.. Utnyttja all bana och alla metrar som finns.
9. Jobba på att köra mjukt.
10. Laga hojen efter kraschen
11. Jobba på att återfå farten
12. Jobba på att köra mjukt
13. Repetera ovan..


OBS!

Innan du börjar med ovan får du jobba på dina spår. Dels behöver de finslipas på vissa punkter, men framförallt är det för stora variationer mellan varven. Jag snabbspolade nu men såg depåböjen 3 ggr, med 3 olika apex varav ett var tämligen perfekt. Se till att sätta varje kurva precis som du vill och har tänkt (rätt eller fel) VARJE varv, börjar du pressa banbredd, fäste och tempo innan dess så kommer du krascha bort den här säsongen.

Hitta en trygghet i dig själv och kör med det där lugnet och självklarheten innan du jackar upp så slipper du krascha varannan träning.. SMÅ förändringar, ett steg i taget, men fastna inte i mönster och välj nåt att jobba med hela tiden så kommer tiderna droppa snabbare än du kan säga acetylsalicylsyra.
 
Last edited:

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Gillar engagemanget starkt! Bra initiativ att försöka få all möjlig hjälp istället för att ligga och harva själv och inte veta rätt eller fel.

Svårt att tyda från video sådär, som någon sade tidigare - kör mot någon lite snabbare än digsjälv så att du får kämpa lite för att hänga på.

Tycker mig inte se något speciellt misstag nånstans, lite snabbare över allt sen är du nog nere på de tider du vill :)

Stort lycka till!
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Gillar engagemanget starkt! Bra initiativ att försöka få all möjlig hjälp istället för att ligga och harva själv och inte veta rätt eller fel.

Svårt att tyda från video sådär, som någon sade tidigare - kör mot någon lite snabbare än digsjälv så att du får kämpa lite för att hänga på.

Tycker mig inte se något speciellt misstag nånstans, lite snabbare över allt sen är du nog nere på de tider du vill :)

Stort lycka till!
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Började säsong 2012 med höga 1.16 tider, då körde jag bara och hade kul. I all försök att bli snabbare började jag jaga sena inbromsningar, kom fel och oförberedd in i kurvorna och av rädsla tappade ännu mer fart. Det slutade med låga 1.18 tider. Började helt enkelt tänka för mycket på fel saker.
I slutet på säsongen hade jag släppt allt jävla tid jagande och körde och njöt, satte då under två träningar stadiga 1,15 tider. Detta gjorde mig super glad och jag började igen att jaga efter riktigt snabba förare.....var nära jag kraschade snabbvänstern innan depåkurvan men räddade det snyggt och körde bara rakt ut i gräset. Hade inte varit en roligt avslut på säsongen.

Så mitt tips är, glöm all tidtagning och kör för det är kul. Med tiden kommer du bli bekvämare i de farter runt 1.18 och ställen där du kände dig obekväm kommer du plötsligt känna dig bekväm och enklare hitta ett bättre spår, våga bromsa senare, gasa ur kurvan bättre osv.

Själv började man köra om folk på ställen man aldrig hade gjort förut då man tidigare tyckte det gick helvetes fort och det inte fanns marginal att köra om nån, men plötsligt gick det.

Att nöta varv efter varv gör mer än något annat tips, ha kul och du blir sakta sakta snabbare med ett överskott på kraschkontot :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Började säsong 2012 med höga 1.16 tider, då körde jag bara och hade kul. I all försök att bli snabbare började jag jaga sena inbromsningar, kom fel och oförberedd in i kurvorna och av rädsla tappade ännu mer fart. Det slutade med låga 1.18 tider. Började helt enkelt tänka för mycket på fel saker.
I slutet på säsongen hade jag släppt allt jävla tid jagande och körde och njöt, satte då under två träningar stadiga 1,15 tider. Detta gjorde mig super glad och jag började igen att jaga efter riktigt snabba förare.....var nära jag kraschade snabbvänstern innan depåkurvan men räddade det snyggt och körde bara rakt ut i gräset. Hade inte varit en roligt avslut på säsongen.

Så mitt tips är, glöm all tidtagning och kör för det är kul. Med tiden kommer du bli bekvämare i de farter runt 1.18 och ställen där du kände dig obekväm kommer du plötsligt känna dig bekväm och enklare hitta ett bättre spår, våga bromsa senare, gasa ur kurvan bättre osv.

Själv började man köra om folk på ställen man aldrig hade gjort förut då man tidigare tyckte det gick helvetes fort och det inte fanns marginal att köra om nån, men plötsligt gick det.

Att nöta varv efter varv gör mer än något annat tips, ha kul och du blir sakta sakta snabbare med ett överskott på kraschkontot :)

Det är så vackert att man blir gråtfärdig! :fyllisar
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Med tanke på din korta tid på mc och hur lite timmar på bana man kan få till per år tror jag det vore bra med mer åktid på annat sätt. En crosshoj ger mycket som är nyttigt också på asfalt.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
5sek är mkt o kapa på så kort tid, mkt körning ger en trygghet att öka farten, man tar lite i taget.
Ska du forcera fram fart så betyder det att du ska köra fortare än du egentligen tror går eller som du egentligen inte vågar, vilket skapar stress som inte är bra för att göra riktiga bedömningar.
Ett sätt att öka förståelsen av vad som krävs är att köra ett spel, det finns såna med Gelleråsen. Det funkar med bilspel esom det är rätt lika vad gäller förståelse.
Du märker snart vad olika spår ger, bromspunkter, hur viktigt rätt växel och även utväxling är. Du kan forcera på ett annat sätt o det gör inget om du kraschar. Du kan testa hur det känns att hålla stumt ända fram till bromspunkter o även förbi dem, o testa att ge gas väldigt tidigt, då ser du hur mkt du tappar på att cruisa lite här o där.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5795839 skrev:
Vilka kurvor tänker du på då?

Högern i esset, knicken innan ejjes, och depåkurvan. Se från andra varvet i den här videon (0:54). Kanske släpper han bara gasen, men jag tycker det ser ut som att han bromsar, i alla fall i de två första. Han växlar ju ned i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=n8rCN_CHEEU

Jag själv bromsade så klart inte i kurvorna, men kör heller inte i närheten av den här nivån.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Högern i esset, knicken innan ejjes, och depåkurvan. Se från andra varvet i den här videon (0:54). Kanske släpper han bara gasen, men jag tycker det ser ut som att han bromsar, i alla fall i de två första. Han växlar ju ned i alla fall.
Jag själv bromsade så klart inte i kurvorna, men kör heller inte i närheten av den här nivån.
Alla kör vi olika men jag bromsade före högern in i Esset, så mycket gas jag vågade i knicken före Ejes (började bromsa en bit efter den), lite broms före första vänstern i depåkurvan och kanske lite före sista långa högern i depåkurvan.

Körde 1.09.0 som bäst.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Med tanke på hur ny du är på hoj så ser körningen bra ut. Självklart behöver du hitta bättre spår osv, men det bästa rådet hittills har du fått av Agile. Läs det igen, och igen, och igen tills det sitter i skallen.
Du behöver inte ha bråttom för att få bättre tider. Du skall göra rätt. Och det tar sin tid av träning. Gör du rätt kommer du kapa ett antal sekunder, men ta en sak i taget.

1.
Jag vet inte hur du rör dig på hojen, be någon lägga sig bakom dig och titta. Montera kameran bakom dig på kutsen så ser du vad du gör.

2.
Lär dig köra på höga varv och kontrollera gashanden med finkänsla. Det är det som kommer göra skillnad på att highsida eller inte i utgången när du har tillgång till alla hästarna. Det höga varvet ger dig också motorbroms i ingångarna vilket ger dig bättre geometri i hojen = den svänger in bättre.
Använda växlarna hela vägen ut. Du växlar inte för ens den har varvat ut, det är liksom själva idèn.

3.
Bromsa senare och senare. Ta ut bromspunkter vid/ på banan som du alltid bromsar vid. Flytta fram bromspunkten så fort du märker att du kan öka ingångshastigheten. Ta en inbromsning i taget. Försök inte komma ihåg alla bromspunkter runt hela varvet.

4.
Prova en annan bana. Gärna så stor som möjligt, tex Anderstorp. Där kan du träna ovan med lite mer marginaler. Gelleråsen är knepig och ger inte mycket utrymme för fel. Jag lärde mig gå in på höga varv/motorbroms och bromsa mig in i kurvor på Atorp. Skulle aldrig ha vågat testa det på det sättet på Åsen. :tungan

4.
Den filmen som har hjälpt mig mest är Motovoodo med Simon Crafar. Sök på nätet så hittar du den lätt.

Syns i sommar på Gelleråsen, eller hur?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Vill tacka alla som skrivit och kommit med goda råd.

Roffe.S: Dig hade man ju velat ha några teori och praktiska pass IRL med tror du med din stora pedagogiska förmåga hade hittat dom där 3 sekunderna till midsommar utan problem och även kunnat styra upp det mest akuta med med min körning.

Till er som kommit med ett par roliga oneliners och gör er lustiga:

Jag försöker iallfall och har ambitioner och en målsättning. 15 dagar på bana nu utan en krasch känns ganska ok för min del. Det tempo jag håller runt åsen nu känns det som att jag har bra koll i och kör långt ifrån på hörntänderna.

Men en sak jag märkte i helgen är att jag får EXTREMT stora problem när jag kommer till en ny bana. Känns som att jag skulle behöva 2-3 dagar bara för att hitta runt och få ett flyt i körningen har svårt att sätta referanspunkter och komma ihåg bansträckningen och vilken kurva som står näst på tur när jag kör..

Hur har ni andra gjort som kommit till en helt ny bana för att hitta runt på bästa vis? Att ta rygg på snabbare piloter är inget problem men att styra ett högre tempo själv var inte det enklaste och det slutade under andra passet med att jag fick ta en genväg över gräsmattan :tuttar
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Med tanke på hur ny du är på hoj så ser körningen bra ut. Självklart behöver du hitta bättre spår osv, men det bästa rådet hittills har du fått av Agile. Läs det igen, och igen, och igen tills det sitter i skallen.
Du behöver inte ha bråttom för att få bättre tider. Du skall göra rätt. Och det tar sin tid av träning. Gör du rätt kommer du kapa ett antal sekunder, men ta en sak i taget.

1.
Jag vet inte hur du rör dig på hojen, be någon lägga sig bakom dig och titta. Montera kameran bakom dig på kutsen så ser du vad du gör.

2.
Lär dig köra på höga varv och kontrollera gashanden med finkänsla. Det är det som kommer göra skillnad på att highsida eller inte i utgången när du har tillgång till alla hästarna. Det höga varvet ger dig också motorbroms i ingångarna vilket ger dig bättre geometri i hojen = den svänger in bättre.
Använda växlarna hela vägen ut. Du växlar inte för ens den har varvat ut, det är liksom själva idèn.

3.
Bromsa senare och senare. Ta ut bromspunkter vid/ på banan som du alltid bromsar vid. Flytta fram bromspunkten så fort du märker att du kan öka ingångshastigheten. Ta en inbromsning i taget. Försök inte komma ihåg alla bromspunkter runt hela varvet.

4.
Prova en annan bana. Gärna så stor som möjligt, tex Anderstorp. Där kan du träna ovan med lite mer marginaler. Gelleråsen är knepig och ger inte mycket utrymme för fel. Jag lärde mig gå in på höga varv/motorbroms och bromsa mig in i kurvor på Atorp. Skulle aldrig ha vågat testa det på det sättet på Åsen. :tungan

4.
Den filmen som har hjälpt mig mest är Motovoodo med Simon Crafar. Sök på nätet så hittar du den lätt.

Syns i sommar på Gelleråsen, eller hur?


Tack för utförligt och bra svar! Agile har jag tagit mycket hjälp både här och IRl då vi lärde känna varandra bra ifjol. Tyvärr så tog han en paus i körningen efter att han varit här och hälsat på annars hade vi en rolig sommar planerad där jag hade kunnat få mycket hjälp av honom :(


Här är en liten hint om hur jag rör mig på hojen kvaliteten är inte den bästa och så var det en licenskörning med mycket trafik :(

http://www.youtube.com/watch?v=3zegP20pj4U


Och självklart kommer vi ses på Gelleråsen i augusti kommer bli kul när "sekten" kommer och hälsar på :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top